Eftersom du fortfarande inte framför något mot mina argument om ringkultur och brynjor så antar jag att du instämmer i dom.Henric skrev: ↑9 februari 2026, 01:45yngwe, steg ett, ett ganska stort steg, var ju frågan om Beowulf är komponerad helt i England, eller om den är traderad i Skandinavien och därefter överförd (mer eller mindre intakt) till England. Du har inte brytt dig om att säga vad du tycker om det nu. Du började ju med att hålla med Lönnroth om att det inte var möjligt. Tycker du fortfarande så Kungsunes svar var att det bara varit en slump att de relevanta fynden gjorts i Uppland och inte nån annanstans i Skandinavien, om du har missat det. Är det ditt svar också?
Jag kan väl fortsätta att referera Gräslunds argument, men helt ärligt tycker jag det vore mer praktiskt om du läser boken själv.
Gräslund fäster stor vikt vid de detaljerade skildringarna av kremeringar i Beowulf. Han menar att det skulle vara omöjligt för exempelvis en brittisk munk att skildra dem så levande, särskilt med hänsyn till den tankevärld de avspeglar. Kremeringar i England försvann helt omkring 600 enligt Gräslund (när jag skriver så är det en implicit fråga: finns invändningar mot det eller inte? ) Gräslund noterar en skillnad mellan Naefs och Beowulfs kremeringar. I det första fallet är det inget tal om att skotta upp någon hög, medan det skildras omsorgsfullt för Beowulfs kremering. Enligt Gräslund (med referens) kan Finnsburg lokaliseras till sydvästra Jylland och gravseden där (enligt referens) var att lämna kvar de kremerade benen och föremålen på marken. Beowulfs hög pekar då på en östligare tradition. Jag ger alltså ett indicium av den typ du frågar efter.
Ett annat Gräslundexempel är att talet om järnbeslagen på Heorots port för tankarna till rester av sådana vid hallbyggnaden på Kungsgårdsplatån i Gamla Uppsala.
Fundera över dem och Sutton Hoo nu, jag kan säkert leta fram fler Östskandinavienargument hos Gräslund med tiden, dock har jag ju annat att pyssla med också och prioriterar det måttligt, läs boken själv istället!
Sen en viktig sak, jag påstår inte att kvädet är komponerat i sin helhet i England. Jag invänder mot att det finns belägg för att det är komponerat och stelnat i Östskandinavien.
Om vi prövar Gräslunds tes om ett östskandinaviskt ursprung genom att granska alternativ, t.ex. att kvädet skulle ha ett västskandinaviskt ursprung, ja då blir ju det engelska kunskapsläget vid tiden mer eller mindre irrelevant. Om vi unisont skulle komma fram till att kvädet inte är skapat i England så är det ändå ingen logisk följd att det är skapat i Östskandinavien. Det är bara ett av flera återstående alternativ.
Brist i metodik och saklighet lyser också igenom på andra sätt, t.ex. det här med järnbeslagen. Tror nån på allvar att det är ett uppländskt fenomen? Så klart inte, det är bara ett klockrent exempel av konfirmationsbias Dom brända husen samma sak, man upplever att "det stämmer ju" och att det skulle bekräfta hypotesen, men man glömmer att jämföra alternativen och/eller rent av bara föra ett rimligt resonemang. Hur många bygder har egentligen blivit nerbrända, är det något väldigt ovanligt? Det är en rimlig fråga att ställa sig tycker jag.