Kungsune skrev: ↑10 december 2023, 10:12
Man får hålla isär olika saker. Gothorumbegeppets användande och uttydning som gut eller göt har ju direkt koppling till manifesterandet av Gotland som svenskt ffa under 1500-talet. Inskränkandet av Svear är mer komplext och har dels med förläggandet av ärkestiftet att göra och dels med universitetsgrundandet och senare översättningen av Verelius. Slutet av 1400-talet skrev Skarabiskopen Brynolf en krönika där Västergötland hamnade i centrum. Troligtvis är det grunden jämte äldre västgötalagens kungalista till att så många valt att lyfta just detta landskap i försök till antiteser. Som Yngwe nämnde finns det ju gott om medeltida källor som disharmonierar med Snorre. Ex Rimbegla, Clavdius clavus, Bartholomeus Anglicus, Adam av Bremen, Klosternotiser från Danmark, Florenslistan, Vatikannotiser om Elin av Skövde osv osv, som alla lyfter götalandskapen som “huvudsakliga sverige”. Det vi bråkar om idag är egentligen inte vad det står i källorna för det är rätt tydligt. Bråket verkar handla om det fanns någon rikskonsensus före 1500-talet att man internt i Sverige verkligen ettiketterade folk söder om Södermanland och Vänern för götar som en sorts motpart till dito folk norr om Mälaren kallade Svear. Enda källan av historiskt värde som på två ställen ger en sådan tolkning är just Verelius översättning av Konungasagor. Eftersom detta ställer sig i bjärt kontrast till alla andra källor från före rennässansen bör man problematisera Snorres uttalande. Kanske vi bör se närmre på Svitjodbegreppet? Är det exempelvis verkligen motsvarat i sveabegreppet?
Tack Kungssune för att du återigen utförligt nämner källor som kan undersökas. Tack också Yngwe för din komplimang.
Jag förstår att det kan finnas både tekniska och taktiska skäl att hålla dessa frågor åtskilda. Men det går inte för att diskutera trådens ämne. För att det överhuvudtaget ska vara relevant att diskutera om Svearnas hemvist måste kontinuerlig tradition undanröjas. Svearna kan inte vara ett eget folk separerat från Götarna eftersom de annars inte kan flyttas (om man inte även flyttar götarna förstås). Källor som bibehåller en tradition som visar på separation med geografisk placering måste tolkas om eller ogiltigförklaras, för att använda Yngwes ord.
Rikskonsensus är givetvis svår att benhårt belägga, men jag kan nämna två källor som åtminstone tvingar tillbaka det ett halvt sekel som både separerar och placerar.
Kristoffers landslag 1442 (avskrift 1595):
”Sverikis Rike är aff hedne verd samman komit aff Svea land oc gota, Svea kallas norden skog oc Gota Sönnan skog, tvenna ära gota, Ösgota och vesgota. Ey finnas gota napn i flero landom, fast standande utan i Svea Rike, forti att aff thöm utspredis Gota napn i annor land, som scripten seyer.”
Den prosaiska krönikan, tillkommen i klostermiljö på Riddarholmen i Stockholm 1450-57:
”Ath sem fik Asyam Cham affricam Japhet then första delen som kallas europa och aff honom äro kompne sithe och gethe som langt äpter kalladis götha eller gota och nw kallas swenske the kalladis tha sithe eller swidia som bygde helsingelandh och offwan tywedh och kolmardh Och thä kalladis [göta] som bygde nidhan förnempda skoga och til öraswndh millan österhaffwet och westra.
/…/
Swerigis skipilsse war swa at sydhen hin store mektoge philemer göta konungh hade wnnit swidiam vnder sigh oc foor och wan j frömandom landom som före sigx. Tha walde götha och swidia hwilke som nw bade kallas swenske endräktliga jnge philemersson til konungh oc skikkade at hans konunga säthe och mästa warilsse skulle wara j gambla vpsala”
Och innan någon flippar så hävdar jag inte att krönikan är en pålitlig källa till svensk historia. Men vad den visar är att idén om separationen och placeringen, tillsammans med Kung Kristoffer, var en godtagbar idé i dess samtid. Ni får ursäkta maskinläsningen, men vill inte röra formatteringen.
Till detta fogar jag (för egen del) en inhemsk kontinuitet genom alla landskapslagar, landslagar, stadgar. Jag vet vad herrar Yngwe, Anganatyr och Kungsune anser, men trots din mycket imponerande belästhet Sune och argumentation är jag inte övertygad. Men det kanske vi kan ta i den andra tråden.