Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av Yngwe » 9 december 2023, 22:24

Aksel Villráðe skrev:
9 december 2023, 11:31
Mig veterligen har jag inte framfört något argument. Jag har bett dig försvara din tes eventuellt genom att svara på frågan:

”om det är osannolikt att man skulle palla föra upprepade krig med någon 100 mil bort sjövägen, varför är det rimligt att ha storskaliga och kontinuerliga handelsrelationer med varor tillräckligt relevanta för att tas upp av Tacitus 100 år e.kr. än längre bort?”

Men jag kanske har större framfång med en annan. Så här:

När, på ett ungefär, skedde enligt hypotesen, stölden av de riktiga svearnas historia?
Jo du framför att jag måste förhålla mig till huvudströmningen. Strikt vetenskapligt behöver jag inte det. Först och främst för att mitt antagande har en fullt tilläcklig grund för att ställa en hypotes. Och dessutom kan vi enkelt visa, som Anganatyr nu gjort, att den påstådda huvudströmningen ingaluna är så enig att den har någon tyngd.

Sen har jag besvarat genom att påtala att så vitt skilda områden sällan utgör en naturlig konfliktyta, och därmed tvivelsamt kan upprätthålla en månghundraårig konflikt utan att också innefatta mellanliggande, onämnda, områden.

När historien kan ha stulits framgår redan i trådens tredje inlägg. Av det framgår tanken att det hela börjar med propaganda för det nybildade ärkestiftet, och att därför redan Snorre kan ha varit ett verktyg.

Aksel du är vältalig, ocg det uppskattas verkligen. Men om vi ska komma framåt behöver vi nya frågor och svar, eller åtminstone ifrågasättande av de gamls med nya argument.
Vi kan inte fortsätta med upplevt nya frågor som redan är besvarade i trådens grundläggande först inlägg.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 10 december 2023, 09:25

Yngwe skrev:
20 november 2023, 18:56
Ojdå... Aksel, nu kommer jag hänvisa till en mycket lång tråd till

viewtopic.php?t=9

Men jag ska försöka sammanfatta lite

De tidiga lagarna, tex ÄVGL, säger inte att götar är något annat än svear, tvärtom. De säger att götarna är svear. Precis som Adam av Bremen säger dessförinnan och Florenslistan lite senare.

Och gothorum i kungatiteln har som väl visats ursprungligen inte avsett götarna, utan gutarna. Titeln är tidigt klart knuten till innehavet av Gotland.

Grundförutsättningen är alltså att det är väl belagt att götar är svear redan när medeltiden börjar och fortsätter vara det till idag.
Ja, det stämmer ju när jag ju går tillbaka att du sätter en hypotetisk start vid Snorre, eller till och med tidigare. Jag tror det var ovan citerade som förvirrade den bilden för mig. Jag utgick ifrån att den förmodat falska uppsplittringen i Svear och Götar var en del av historierevisionen, men du tycks säga samtidigt att det under medeltid var klart att de var ett och samma. Är den förvanskningen då en separat process?

Så först flyttades legenderna om svearna till mälardalen från västra götaland (eller annan plats) senast på 1200-talet.
Därefter, med flytten sedan länge genomförd, skapades också ett motsatspar i svear och götar (när?).

Stämmer det med din uppfattning?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 december 2023, 10:12

Man får hålla isär olika saker. Gothorumbegeppets användande och uttydning som gut eller göt har ju direkt koppling till manifesterandet av Gotland som svenskt ffa under 1500-talet. Inskränkandet av Svear är mer komplext och har dels med förläggandet av ärkestiftet att göra och dels med universitetsgrundandet och senare översättningen av Verelius. Slutet av 1400-talet skrev Skarabiskopen Brynolf en krönika där Västergötland hamnade i centrum. Troligtvis är det grunden jämte äldre västgötalagens kungalista till att så många valt att lyfta just detta landskap i försök till antiteser. Som Yngwe nämnde finns det ju gott om medeltida källor som disharmonierar med Snorre. Ex Rimbegla, Clavdius clavus, Bartholomeus Anglicus, Adam av Bremen, Klosternotiser från Danmark, Florenslistan, Vatikannotiser om Elin av Skövde osv osv, som alla lyfter götalandskapen som “huvudsakliga sverige”. Det vi bråkar om idag är egentligen inte vad det står i källorna för det är rätt tydligt. Bråket verkar handla om det fanns någon rikskonsensus före 1500-talet att man internt i Sverige verkligen ettiketterade folk söder om Södermanland och Vänern för götar som en sorts motpart till dito folk norr om Mälaren kallade Svear. Enda källan av historiskt värde som på två ställen ger en sådan tolkning är just Verelius översättning av Konungasagor. Eftersom detta ställer sig i bjärt kontrast till alla andra källor från före rennässansen bör man problematisera Snorres uttalande. Kanske vi bör se närmre på Svitjodbegreppet? Är det exempelvis verkligen motsvarat i sveabegreppet?

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 10 december 2023, 15:23

Kungsune skrev:
10 december 2023, 10:12
Man får hålla isär olika saker. Gothorumbegeppets användande och uttydning som gut eller göt har ju direkt koppling till manifesterandet av Gotland som svenskt ffa under 1500-talet. Inskränkandet av Svear är mer komplext och har dels med förläggandet av ärkestiftet att göra och dels med universitetsgrundandet och senare översättningen av Verelius. Slutet av 1400-talet skrev Skarabiskopen Brynolf en krönika där Västergötland hamnade i centrum. Troligtvis är det grunden jämte äldre västgötalagens kungalista till att så många valt att lyfta just detta landskap i försök till antiteser. Som Yngwe nämnde finns det ju gott om medeltida källor som disharmonierar med Snorre. Ex Rimbegla, Clavdius clavus, Bartholomeus Anglicus, Adam av Bremen, Klosternotiser från Danmark, Florenslistan, Vatikannotiser om Elin av Skövde osv osv, som alla lyfter götalandskapen som “huvudsakliga sverige”. Det vi bråkar om idag är egentligen inte vad det står i källorna för det är rätt tydligt. Bråket verkar handla om det fanns någon rikskonsensus före 1500-talet att man internt i Sverige verkligen ettiketterade folk söder om Södermanland och Vänern för götar som en sorts motpart till dito folk norr om Mälaren kallade Svear. Enda källan av historiskt värde som på två ställen ger en sådan tolkning är just Verelius översättning av Konungasagor. Eftersom detta ställer sig i bjärt kontrast till alla andra källor från före rennässansen bör man problematisera Snorres uttalande. Kanske vi bör se närmre på Svitjodbegreppet? Är det exempelvis verkligen motsvarat i sveabegreppet?
Tack Kungssune för att du återigen utförligt nämner källor som kan undersökas. Tack också Yngwe för din komplimang.

Jag förstår att det kan finnas både tekniska och taktiska skäl att hålla dessa frågor åtskilda. Men det går inte för att diskutera trådens ämne. För att det överhuvudtaget ska vara relevant att diskutera om Svearnas hemvist måste kontinuerlig tradition undanröjas. Svearna kan inte vara ett eget folk separerat från Götarna eftersom de annars inte kan flyttas (om man inte även flyttar götarna förstås). Källor som bibehåller en tradition som visar på separation med geografisk placering måste tolkas om eller ogiltigförklaras, för att använda Yngwes ord.

Rikskonsensus är givetvis svår att benhårt belägga, men jag kan nämna två källor som åtminstone tvingar tillbaka det ett halvt sekel som både separerar och placerar.

Kristoffers landslag 1442 (avskrift 1595):

”Sverikis Rike är aff hedne verd samman komit aff Svea land oc gota, Svea kallas norden skog oc Gota Sönnan skog, tvenna ära gota, Ösgota och vesgota. Ey finnas gota napn i flero landom, fast standande utan i Svea Rike, forti att aff thöm utspredis  Gota napn i annor land, som scripten seyer.”

Den prosaiska krönikan, tillkommen i klostermiljö på Riddarholmen i Stockholm 1450-57:

”Ath sem fik Asyam Cham affricam Japhet then första delen som kallas europa och aff honom äro kompne sithe och gethe som langt äpter kalladis götha eller gota och nw kallas swenske the kalladis tha sithe eller swidia som bygde helsingelandh och offwan tywedh och kolmardh Och thä kalladis [göta] som bygde nidhan förnempda skoga och til öraswndh millan österhaffwet och westra.
/…/
Swerigis skipilsse war swa at sydhen hin store mektoge philemer göta konungh hade wnnit swidiam vnder sigh oc foor och wan j frömandom landom som före sigx. Tha walde götha och swidia hwilke som nw bade kallas swenske endräktliga jnge philemersson til konungh oc skikkade at hans konunga säthe och mästa warilsse skulle wara j gambla vpsala”

Och innan någon flippar så hävdar jag inte att krönikan är en pålitlig källa till svensk historia. Men vad den visar är att idén om separationen och placeringen, tillsammans med Kung Kristoffer, var en godtagbar idé i dess samtid. Ni får ursäkta maskinläsningen, men vill inte röra formatteringen.

Till detta fogar jag (för egen del) en inhemsk kontinuitet genom alla landskapslagar, landslagar, stadgar. Jag vet vad herrar Yngwe, Anganatyr och Kungsune anser, men trots din mycket imponerande belästhet Sune och argumentation är jag inte övertygad. Men det kanske vi kan ta i den andra tråden.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 december 2023, 16:10

Problemet är att jag vågar påstå att båda dessa källor som du nu lyfter i sitt innehåll (de utdrag du citerar) är tillkomna efter Olaus Magni. Mycket bra att du letar i källorna! Kolla gärna vilka varianter av avskrifter du hänvisar till ex D26?.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 10 december 2023, 16:34

Kungsune skrev:
10 december 2023, 16:10
Problemet är att jag vågar påstå att båda dessa källor som du nu lyfter i sitt innehåll (de utdrag du citerar) är tillkomna efter Olaus Magni. Mycket bra att du letar i källorna! Kolla gärna vilka varianter av avskrifter du hänvisar till ex D26?.
Det är mycket riktigt Holm D26.

Ok, så en tydlig skiljelinje går, enligt dig, vid Olaus Magni?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 december 2023, 16:40

Det beror på vad man frågar🤔

Olaus Magni räknar väl samtidigt Mälardalen till Götaland så det är knepigt? Det känns som om man under rennässansen testade sig fram med förbundna ögon att hitta en riksberättelse som var knuten till goterna. Ett historieberättande som påminnde om kontinentala krönikor. Det finns en rad medeltida brev i Diplomatariums arkiv som berör sändrlser mellan sunnanskogs och nordanskogs. Ingen som pratar om svear och götar. Det borde ju vara mer naturligt eller? Obs alla medeltida “äkta” dokument talar om Nordan och sunnan skogs aldrig nedan och ovan. Nedan och ovan som geografiskt syd vs nord kommer runt 1500 när magnetkompassen blivit allmän. Nedan och ovan används primärt för beskrivning av lågland vs högland i medeltida sammanhang.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 10 december 2023, 17:49

Kungsune skrev:
10 december 2023, 16:40
Det beror på vad man frågar🤔

Olaus Magni räknar väl samtidigt Mälardalen till Götaland så det är knepigt? Det känns som om man under rennässansen testade sig fram med förbundna ögon att hitta en riksberättelse som var knuten till goterna. Ett historieberättande som påminnde om kontinentala krönikor. Det finns en rad medeltida brev i Diplomatariums arkiv som berör sändrlser mellan sunnanskogs och nordanskogs. Ingen som pratar om svear och götar. Det borde ju vara mer naturligt eller? Obs alla medeltida “äkta” dokument talar om Nordan och sunnan skogs aldrig nedan och ovan. Nedan och ovan som geografiskt syd vs nord kommer runt 1500 när magnetkompassen blivit allmän. Nedan och ovan används primärt för beskrivning av lågland vs högland i medeltida sammanhang.
Jag tolkar det inte som du i så fall. Ju längre riket var enat desto mindre blev frågan om götar och svear en akademisk och skrytfråga. Man måste väl inte vid varje omnämnande nödvändigtvis använda en allt mindre betydelsefull folkbenämning om man talade geografi. Jag får heller inte ihop motivet att med tiden istället öka denna separation när man höll på med ett nationsbygge.

Jag är helt överens med dig om att de goticistiska strömningarna vid medeltidens slut gjorde allt de kunde, vilket senare var en ledstjärna hos Bure och Rudbeck. I min tanke är det snarare ett av argumenten mot stöldteorin om det är dessa herrar som ska lastas för dagens huvudstr…eh, felaktiga teoretiker inom populär- och akademivetenskapen. Om man nu ville betona gotarvet, vore det naturliga att landa i samma hållning som denna tråd. Istället behövde man försöka komma runt svea/göta-separationen och laborera med att götar skulle vara ett gammalt namn för svear.
Senast redigerad av 1 Aksel Villráðe, redigerad totalt 10 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 10 december 2023, 17:55

Fast det är ju precis det Olaus Magni gör. Han får dessutom stöd 1300-talsläromästaren Anglicus som skriver att Sverige tidigare benämndes Gothia. Rudbecks “särskiljande” historia handlar mer om att sätta Uppsala universitet i centrum.

Aksel Villráðe

Inlägg av Aksel Villráðe » 10 december 2023, 17:56

Kungsune skrev:
10 december 2023, 17:55
Fast det är ju precis det Olaus Magni gör. Han får dessutom stöd 1300-talsläromästaren Anglicus som skriver att Sverige tidigare benämndes Gothia. Rudbecks “särskiljande” historia handlar mer om att sätta Uppsala universitet i centrum.
Jag lade till ovan medan du skrev

Skriv svar