Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
AndreasOx

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2023, 14:36

Kungsune skrev:
23 januari 2023, 14:06
AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 13:31
Kungsune skrev:
22 januari 2023, 21:28
Vad jag försöker säga är att ”Platåbergshypotesen” om man ska kalla den något, är inte en foliehattsidé.
Utifrån spridningsmönster av armringar och halsringar av guld, brakteatrar, runor osv, ligger Tunhemsbygden oerhört centralt och strategiskt vid Vänerns avtömning genom göta älv, vakandes över det stora vattenfallet och vägen mellan Västergötland och Norge samt huvudleden till Kattegatt. Runt bergen finns/fanns några av Västergötlands i särklass största gravfält från perioden. Den som håller övre älvfåran kontrollerar den huvudsakliga trafiken från och till centralbygden.
Falbygden och bygden norrut mot Skara var väl ändå centralbygden? Och därifrån gick kommunikationerna längs med Ätran.
Hullsjö bo ("Tunhemsbygden") var ett av de mindre bona i Västergötland. Jag tror mycket mer på Hiärnes teori att Hullsjö bo tillhörde Alfheimar.
Jo, men hur tar du dig till centralbygden???
Läs om vad jag faktiskt skrev.
Menar du att centralbygden=Tunhemsbygden - i så fall håller jag helt med.
Jag tolkade det du skrev som Västergötlands centralbygd vilket för mig är Falbygden upp till Skara.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2023, 14:44

Yngwe skrev:
23 januari 2023, 14:10
AndreasOx

Läs trådens första inlägg igen, där framgår klart vad denna trådens ämne är.

DSär står inget om att utreda om vila egenheter inom respektive område som kan tolkas som mest sveastiskt....

Så vänligen, skapa en egen tråd!
Om jag förstår dig rätt ska alltså svearnas historia egentligen ha handlat om götarna? Då är jag förvirrad om vad som "får" diskuteras och ser i princip inget inlägg som diskuterar detta.
Åtminstone jag och Valdemar tolkar trådens ämne som att svearnas historia blivit förflyttad och då är "sveaspår" på andra ställen högst relevanta.
Och svearna "hamnade" inte i Norge. I HN står det inte ens att Olof trätälja var i Värmland utan att han var kung i Sverige. Samt att hans son blev mottagen som kung i Oppland (?) när han "återvände" dit.
His son, Olav, known as Tretelgje, accomplished a long and peaceful reign, and died in Sweden, replete in years.
Olav sired Halvdan Hvitbein, whom the Norwegians in the mountains appointed as their king as he was returning from Sweden.

Castor

Inlägg av Castor » 23 januari 2023, 15:00

AndreasOx skrev:
20 januari 2023, 11:34

Måste återigen poängtera att Ottar reste från Oslo till Hejdeby och Wulfstan från Hedeby till Polen. Dvs de var inte i närheten av Mälardalen.
Min poäng är att Ottars och Wulfstans reseberättelser infogades i den fornengelska översättningen av Orosius enbart för att komplettera den geografiska beskrivningen av Europa. I den fornengelska versionen beskrivs Östersjön upp till Kalmarsund och Gotland. Kusten norr om Kalmarsund berörs alltså inte alls. Även den frankiska krönikören Einhard berör enligt min bedömning endast den sydligaste biten då han ska beskriva Östersjön. Detta är en tydlig indikation på att intresset för Östersjöområdet från engelskt och frankiskt håll, samt kännedomen om geografin, huvudsakligen omfattade dess södra delar. Det är därför osannolikt att frankerna (eller "tyskarna") skulle sända missionärer ända upp till Mälardalen redan på 800-talet.

Castor

Inlägg av Castor » 23 januari 2023, 15:07

AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 14:44

Åtminstone jag och Valdemar tolkar trådens ämne som att svearnas historia blivit förflyttad och då är "sveaspår" på andra ställen högst relevanta.
Vad räknas som "sveaspår"?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 januari 2023, 15:25

AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 14:36
Kungsune skrev:
AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 13:31

Falbygden och bygden norrut mot Skara var väl ändå centralbygden? Och därifrån gick kommunikationerna längs med Ätran.
Hullsjö bo ("Tunhemsbygden") var ett av de mindre bona i Västergötland. Jag tror mycket mer på Hiärnes teori att Hullsjö bo tillhörde Alfheimar.
Jag tolkade det du skrev som Västergötlands centralbygd vilket för mig är Falbygden upp till Skara.
Jag menar att de två stora centrala bygderna i Västergötland, Varaslätten och Falan, var kritiskt beroende av att den som kontrollerade kommunikationsvägen vid Tunhemsbygden var allierad och välvillig. Ätraleden bestod av klövjestigar. Göta älv var huvudled. Dessutom ligger Tunhemsbygden centralt inklämd mellan de två viktiga kulturområdena på ömse sidor av Viken på 500-talet. Ett ev samband mellan dessa kunde bara manövreras om man höll denna punkt. Göta älvtrafiken kunde bara kontrolleras om man höll denna punkt. Sveriges största fornborg ligger här. Några av våra rikaste guldskatter från perioden likaså. Till detta kan vi addera läget vid Vänern, mitt emot Jylland, alla topografiska namn och egenskaper som matchar eddan, YT och Saxo, mfl.

Jag hade gärna sett att vi förde den här diskussionen utifrån vad där faktiskt står i sagorna och betade av punkt för punkt. Jag tror att många skulle inse att det faktiskt finns mer unika data i källorna än vad de tror och dessutom att de medeltida uppgifterna om Vänerns is passar alldeles utmärkt in.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2023, 15:32

Castor skrev:
23 januari 2023, 15:07
AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 14:44

Vad räknas som "sveaspår"?
Precis, det är ju en jäkligt omfattande diskussion, det kan vi lungt säga eftersom den förts i flera omgångar.!

Alltså, dra inte in det här, ta det i en egen, och eventuella slutsatset kan man ta tillbaka hit om de är relevanta!

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2023, 15:56

Castor skrev:
23 januari 2023, 15:00
AndreasOx skrev:
20 januari 2023, 11:34

Måste återigen poängtera att Ottar reste från Oslo till Hejdeby och Wulfstan från Hedeby till Polen. Dvs de var inte i närheten av Mälardalen.
Min poäng är att Ottars och Wulfstans reseberättelser infogades i den fornengelska översättningen av Orosius enbart för att komplettera den geografiska beskrivningen av Europa. I den fornengelska versionen beskrivs Östersjön upp till Kalmarsund och Gotland. Kusten norr om Kalmarsund berörs alltså inte alls. Även den frankiska krönikören Einhard berör enligt min bedömning endast den sydligaste biten då han ska beskriva Östersjön. Detta är en tydlig indikation på att intresset för Östersjöområdet från engelskt och frankiskt håll, samt kännedomen om geografin, huvudsakligen omfattade dess södra delar. Det är därför osannolikt att frankerna (eller "tyskarna") skulle sända missionärer ända upp till Mälardalen redan på 800-talet.
Vad engelsmännen tyckte måste vara irrelevant - deras mission gick via Västergötland. Kan du ge exakta refererat ur Einhard som belyser din åsikt?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2023, 16:15

Kungsune skrev:
23 januari 2023, 15:25
AndreasOx skrev:
23 januari 2023, 14:36
Kungsune skrev:

Jag menar att de två stora centrala bygderna i Västergötland, Varaslätten och Falan, var kritiskt beroende av att den som kontrollerade kommunikationsvägen vid Tunhemsbygden var allierad och välvillig. Ätraleden bestod av klövjestigar. Göta älv var huvudled.
Det är mycket långt från Skara/Falbygden till Tunhemsbygden och dessutom en betydande omväg. Vad jag minns gick kända klövjestigar till Lödöse. 1200-talets slag avgjordes i närheten av Ätran. Vore intressant med forskning om uppskattade transportkostnader för dessa olika alternativ.
Varaslätten ligger i Barne härad som var ett obetydligt härad och ingen centralbygd. Tingslottandel 1/45, jämförbart med ex. Flundre härad och en tredjedel av ex. Gudhems härad.
Bifogar min sammanställning av bonas olika storlek - Hullsjö bo är klart minst.
bon.png
bon.png (475.15 KiB) Visad 1858 gånger
Dessutom ligger Tunhemsbygden centralt inklämd mellan de två viktiga kulturområdena på ömse sidor av Viken på 500-talet. Ett ev samband mellan dessa kunde bara manövreras om man höll denna punkt. Göta älvtrafiken kunde bara kontrolleras om man höll denna punkt. Sveriges största fornborg ligger här. Några av våra rikaste guldskatter från perioden likaså. Till detta kan vi addera läget vid Vänern, mitt emot Jylland, alla topografiska namn och egenskaper som matchar eddan, YT och Saxo, mfl.
Kan du kort sammanfatta "alla topografiska namn och egenskaper" ?
Jag hade gärna sett att vi förde den här diskussionen utifrån vad där faktiskt står i sagorna och betade av punkt för punkt. Jag tror att många skulle inse att det faktiskt finns mer unika data i källorna än vad de tror och dessutom att de medeltida uppgifterna om Vänerns is passar alldeles utmärkt in.
En sådan sammanställning skulle jag uppskatta, inkl. jämförelse mellan de olika sagorna där de skiljer sig åt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 januari 2023, 16:26

Inte kortfattat! Det är omöjligt!
Nej Varaslätten är ett betydligt vidare begrepp och innefattar flera härader. Att ta sig till havet via Ätran från Falbygden tog 6-7 dagar. Till havet via Göta älv 2-3 dagar. Knappast någon omväg mao.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 23 januari 2023, 16:33

Kungsune skrev:
23 januari 2023, 16:26
Inte kortfattat! Det är omöjligt!
Nej Varaslätten är ett betydligt vidare begrepp och innefattar flera härader. Att ta sig till havet via Ätran från Falbygden tog 6-7 dagar. Till havet via Göta älv 2-3 dagar. Knappast någon omväg mao.
Det duger även med långt om fokuserat!
Vilka härader?
Varifrån har du dessa tidsuppgifter? Att färdas från Falbygden till Göta älv gissar jag tog en vecka.
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 23 gånger.

Skriv svar