Menar du att centralbygden=Tunhemsbygden - i så fall håller jag helt med.Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 14:06Jo, men hur tar du dig till centralbygden???AndreasOx skrev: ↑23 januari 2023, 13:31Falbygden och bygden norrut mot Skara var väl ändå centralbygden? Och därifrån gick kommunikationerna längs med Ätran.Kungsune skrev: ↑22 januari 2023, 21:28Vad jag försöker säga är att ”Platåbergshypotesen” om man ska kalla den något, är inte en foliehattsidé.
Utifrån spridningsmönster av armringar och halsringar av guld, brakteatrar, runor osv, ligger Tunhemsbygden oerhört centralt och strategiskt vid Vänerns avtömning genom göta älv, vakandes över det stora vattenfallet och vägen mellan Västergötland och Norge samt huvudleden till Kattegatt. Runt bergen finns/fanns några av Västergötlands i särklass största gravfält från perioden. Den som håller övre älvfåran kontrollerar den huvudsakliga trafiken från och till centralbygden.
Hullsjö bo ("Tunhemsbygden") var ett av de mindre bona i Västergötland. Jag tror mycket mer på Hiärnes teori att Hullsjö bo tillhörde Alfheimar.
Läs om vad jag faktiskt skrev.
Jag tolkade det du skrev som Västergötlands centralbygd vilket för mig är Falbygden upp till Skara.