Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Här kan ni presentera föreningar med historisk eller arkeologisk anknytning
dersa

Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.

Inlägg av dersa » 18 november 2022, 22:16

Yngwe skrev:
13 november 2022, 19:40
Fast med minsta påläsning i denna tråd och med minimum av sökning på nätet hittar du ju klart information om varför de inte nämns som kväner i svenska dokument. Det är ju för att de liksom samer kommer att ingå i beteckningen "lappar" vilket då närmast är att beteckna som en juridisk term.

Tycker faktiskt det är ganska upprörande att man med så banala argument försöker omintetgöra den historia som trots allt finns bevarad. Språket har lyckats överleva och kan enligt ISOF kopplas till en mängd toponymer runt de nordligaste älvarna och därmed påvisa kontinuitet väl så långt tillbaka som någon av de andra språkgrupperna. Och det är extra upprörande då dålig historieforskning används i dagens politik med resultatet att kväners, eller vad vi än kallar dom, rättigheter får stryka på foten. Här borde Sverige skämmas, på allvar. Det är lika dålig behandling som samer fått utstå, med den skillnaden att kvänerna fortfarande inte erkänns annat än språkligt.
Yngve i Norge finns det folk som talar Kvänska ( kan skrivas på olika sätt), i Sverige har vi
Tornedalingar som talar en dialekt av finska, meänkieli, de ser sig som svenskar och finnar men inte som Kväner! I Sverige nämns inte Kväner på flera hundra år förän några "upptäckte" att de var Kväner på 1990-talet!
Att det funnits folk som kallats Kväner är helt klart, däremot inte att det finns ett folk i Sverige idag som kan definieras som en Kvänsk folkgrupp.. Du gillar ju att hänvisa till internet, här kan du läsa vad de skriver själva: https://str-t.com/om-forbundet/historik/
Måste säga att det är underligt att en sådan här tråd får finnas kvar i ett forum som ska handla om arkeologi, när trådskaparen i flera inlägg tydligt visar en politisk ambition svartmålar andra, i det här fallet samer. Forumet såg ju ut att kunna bli ett bra alternativ till det tidigare Arkeologiforumet, men man börjar ju undra...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 19 november 2022, 11:21

Dersa jag förstår inte alls din intention.

Menar du att dagens tornedalningar inte har rätt att se sitt ursprung i den kontinuitet som finns i området? Det står ju utom tvivel att språket i området under lång tid varit "finskt".
Det är också accepterat att den kvänska som idag talas i Norge är mycket nära besläktad med meänkieli. Ändå säger du att det är helt fel att göra kopplingar till de historiska kväner som bevisligen funnits i just detta område eftersom just ordet kväner intevanväntsvför att beskriva dessa människor.

Men har du alls funderat på deras eget ord för kväner ( som ju är svenska och norska ordet ) ?

dersa

Inlägg av dersa » 20 november 2022, 11:43

Yngve, för min del får vem som helst kalla sig för precis vad de vill, fast det innebär inte med automatik att de ska ses tillhöra ett folk. Jag kan ta mig själv som exempel, född i Västergötland, pratar göteborgska är jag då Göte och har släktskap med folkgruppen götar som fanns på vikingatiden? Götar finns beskrivet Under hela tiden i historiska och nutida källor.
Svara, så utvecklar jag resonemanget.

Visi

Inlägg av Visi » 20 november 2022, 12:31

Om kvänskap har med genetik att göra så skulle det vara intressant att få veta hur de som identifiersr sig som 100% kväner matchar andra personer (kväner, samer, finnar, normän, svenskar osv.). Det skulle kunna ge en bild utöver historiska källor, språkstudier och politiskt laddade manifest.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 20 november 2022, 18:55

Frågan är om genetiken skulle ge något? Hur stor skillnad är det mellan danskar, norrmän och svenskar till exempel? Här i Blekinge har vi under historiens gång varit danskar ena veckan för att sedan vara svenskar nästa vecka. Tillhörighet är en oerhört komplex fråga.

En bekant till mig har en pappa från forna Jugoslavien medan mamman är finsk. Han och hans syster är födda och uppvuxna i Sverige för att ta ett exempel.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 november 2022, 20:04

dersa skrev:
20 november 2022, 11:43
Yngve, för min del får vem som helst kalla sig för precis vad de vill, fast det innebär inte med automatik att de ska ses tillhöra ett folk. Jag kan ta mig själv som exempel, född i Västergötland, pratar göteborgska är jag då Göte och har släktskap med folkgruppen götar som fanns på vikingatiden? Götar finns beskrivet Under hela tiden i historiska och nutida källor.
Självklart kan du se de gamla Götaland som en del av din historia. Skillnaden är att där är den frågan närmast kuriosa, den saknar egentligenpraktisk betydelse.

Om du däremot pratat en götiska som skiljer sig från svenskan, och där götiskan tryckts undan och närmast försvunnit tillsammans med andra kulturella särdrag, så hade det varit en annan sak tror jag....

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 november 2022, 20:19

anganatyr skrev:
20 november 2022, 18:55
Frågan är om genetiken skulle ge något? Hur stor skillnad är det mellan danskar, norrmän och svenskar till exempel? Här i Blekinge har vi under historiens gång varit danskar ena veckan för att sedan vara svenskar nästa vecka. Tillhörighet är en oerhört komplex fråga.

En bekant till mig har en pappa från forna Jugoslavien medan mamman är finsk. Han och hans syster är födda och uppvuxna i Sverige för att ta ett exempel.
Instämmer. En folkgrupp definieras väl knappast utifrån genetik... det är mycket mer komplicerat och oprecist än så.

Vad gäller kväner så har säkert begreppet glidit än hit och än dit vilka det avser, precis som med svenskar. Men någon slags gemensam nämnare kan man faktiskt finna, och somt.ex. Tornedalning bör man nog ganska problemlöst kunna finna sig själv inom denna nämnare. Farfarsfar kanske inte kallade sig kvän, men kanske gjorde hans farfarsfar det. Och kanske blev dom båda på finska kallade kainulaiset vilket ju får beteckna som samma sak...

Jag tycker att om man nu vill samla folk med likartat språk uch likartad kultur, som under mycket lång tid inte varit samlade under ett begrepp, och väljer att göra det under begreppet kvän, så står det dessa helt fritt att göra det. Om någon utomstående ska påstå att de inte är kväner så får denne nog finna ordentliga argument för detta. Inte nåt hoprafsat om att dessa människor kallades ju inte kväner för 100 år sedan....

dersa

Inlägg av dersa » 21 november 2022, 12:34

Yngwe skrev:
20 november 2022, 20:04
dersa skrev:
Självklart kan du se de gamla Götaland som en del av din historia. Skillnaden är att där är den frågan närmast kuriosa, den saknar egentligenpraktisk betydelse.

Om du däremot pratat en götiska som skiljer sig från svenskan, och där götiskan tryckts undan och närmast försvunnit tillsammans med andra kulturella särdrag, så hade det varit en annan sak tror jag....
Fast nu kom min far från Bohuslän och min mor från Värmland! Visst jag kan kalla mig Göte men kan knappast påstå att jag här rätt till något som eventuellt götarna hade rätt till för länge sedan.
På vilket sätt skiljer sig götiskan (har aldrig hört det förut) från svenskan? Var talades det götiska och var talades det svenska ? Kanske dags med en ny tråd??

dersa

Inlägg av dersa » 21 november 2022, 12:46

anganatyr skrev:
20 november 2022, 18:55

Bra exempel anganatyr!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 21 november 2022, 16:24

dersa skrev:
21 november 2022, 12:34
Yngwe skrev:
20 november 2022, 20:04
dersa skrev:

Fast nu kom min far från Bohuslän och min mor från Värmland! Visst jag kan kalla mig Göte men kan knappast påstå att jag här rätt till något som eventuellt götarna hade rätt till för länge sedan.
På vilket sätt skiljer sig götiskan (har aldrig hört det förut) från svenskan? Var talades det götiska och var talades det svenska ? Kanske dags med en ny tråd??
Och? Du menar att eftersom du bara är "halvgöte" (Värmland är ju götiskt) så har du inte samma rättigheter som helgötar? Var går gränsen. Vid halv eller vid någon annan nivå? Räcker det med orent götblod i tredje led för att få minskade rättigheter?

Ursäkta, jag menar verkligen inte att brunsmeta dig, men du ser ju var en sådan diskussion skulle hamna. Den blir fort ganska otäck.

I fallet med dagens kväner är det väl sen snarast så att de genom att knyta an till de historiska kvänerna vill påvisa att de faktiskt också har historiska rötter i området, och att de inte ska ses som några sentida inträngare och därför behöva avstå rättigheter de tidigare haft... sen blir den politiska diskussionen mer tillspetsad än så ibland, men den kan vi nog lämna därhän.

Götiskan var ett hypotetiskt exempel!

Skriv svar