Om vi letar jämförelser (och det gör vi ju
Sagans riksbildning
Re: Sagans riksbildning
Precis
) så ser jag för Svear en bättre jämförelse i Tyskar (eller Deutschen ) som är ett begrepp som omfattar en språk- och kulturgemenskap utan tydligt geografisk ursprung eller tyngdpunkt i en del av det Tyska området.
Ja, talade språket definerade ofta.
Om man utgår från att begreppet Svear kan definieras på samma sätt som Tyskar så får man en intressant frågeställning av hur man avgränsar Svear från omgivande folk. Dagens Sverige har ju få naturliga avgränsningar och egentligen är det väl bara Gotland som man kan säga ligger för sig själv. Inte heller finns någon distinkt skiljelinje mot södra Norge.
Vad är konsekvenserna av ett sådant antagande?
Vad är konsekvenserna av ett sådant antagande?
Yngwe » 5 februari 2016, 17:06
" Om man utgår från att begreppet Svear kan definieras på samma sätt som Tyskar så får man en intressant frågeställning av hur man avgränsar Svear från omgivande folk.
...
Vad är konsekvenserna av ett sådant antagande?"
Eftersom under forntiden även svear talade med " dansk tunga" blir väl konsekvensen att svear bara blir en delmängd av danskar, ungefär som bayrare bland tyskar..
" Om man utgår från att begreppet Svear kan definieras på samma sätt som Tyskar så får man en intressant frågeställning av hur man avgränsar Svear från omgivande folk.
...
Eftersom under forntiden även svear talade med " dansk tunga" blir väl konsekvensen att svear bara blir en delmängd av danskar, ungefär som bayrare bland tyskar..
Här kan ni läsa om Brittonerna som gav namn åt ön.
https://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_Britons
Om Svear är ett begrepp som skiljer sig från begreppet Götar I "nivå" har nu ältats I evigheter på detta forum (och andra). Jag tror att begreppen är likställda; som Hallänningar och Finnvedingar.
Orkar inte älta alla argument en gång till för min del..
Om Svear är ett begrepp som skiljer sig från begreppet Götar I "nivå" har nu ältats I evigheter på detta forum (och andra). Jag tror att begreppen är likställda; som Hallänningar och Finnvedingar.
En tänkbar tolkning, men hur säker är egentligen denna uppgift om dansk tunga? Knappast finns det någon inhemsk uppgift från tiden som ger för att man verkligen skulle ha använt termen överallt.jancro skrev:Yngwe » 5 februari 2016, 17:06
...
Det är ju inte särdeles många argument du framfört för den saken, och i de fall jag kan påminna mig så har de baserats på en ganska "enögd" läsning av relativt sena texter som gott kan läsas på annat vis. Du har ju dessutom inte på något vis kunnat bortförklara alla de källor som mer eller mindre tydligt anger göta som en del av svea...Valdemar skrev:Här kan ni läsa om Brittonerna som gav namn åt ön.
Man får ju som påpekats tro vad man vill, men vill du framhålla din sak så behövs det mycket mer....
Grejen med att jämföra hur britter används i samtida litteratur som adam och av adam var ju just för att jämföra det och inte hur man såg på den ursprungliga gruppen britter flera århundraden innan. Det blir lite god dag yxskaft över det hela om man går in och pekar på att spaden är minsann grön när några diskuterar hur djupt man orkar gräva.
Uppgiften om dansk tunga är väl Adams? Så det är en tysk vinkling. Ungefär som engelsmän kallade nederländare för dutch då språket var väldigt nära tyska.
Uppgiften om dansk tunga är väl Adams? Så det är en tysk vinkling. Ungefär som engelsmän kallade nederländare för dutch då språket var väldigt nära tyska.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 5 gånger.
Är det så här vi ska betrakta finnveden?
Jag skall nu ge en kort beskrivning av finnvedingarnas land eller Finnvedenen: i söder innefattar det Halland och samhället Halmstad, i norr Västgötarna med Dalslänningarna
Förutom de nämnda finns det tallösa andra finnvediska stammar, om vilka vi vet att endast hallänningarna, bohuslänningarna och en del av västgötarna har blivit omvända till kristendomen.
Hallänningarna bebor ett vidsträckt område fram till Gislaved, därtill härskar finnvedingarna över stora landområden ända fram till vänern.
Eftersom hallänningarna härskar i Finnveden och är kristna..
Skeppshult är hallänningarnas stad och belägen mitt i finnvedingarnas land
Av finnvedingarnas stammar är de hallänningar som kallas de södra, de som bor närmast oss.
Jag tycker inte det stämmer!
Jag skall nu ge en kort beskrivning av finnvedingarnas land eller Finnvedenen: i söder innefattar det Halland och samhället Halmstad, i norr Västgötarna med Dalslänningarna
Förutom de nämnda finns det tallösa andra finnvediska stammar, om vilka vi vet att endast hallänningarna, bohuslänningarna och en del av västgötarna har blivit omvända till kristendomen.
Hallänningarna bebor ett vidsträckt område fram till Gislaved, därtill härskar finnvedingarna över stora landområden ända fram till vänern.
Eftersom hallänningarna härskar i Finnveden och är kristna..
Skeppshult är hallänningarnas stad och belägen mitt i finnvedingarnas land
Av finnvedingarnas stammar är de hallänningar som kallas de södra, de som bor närmast oss.
Jag tycker inte det stämmer!