Sagans riksbildning
Re: Sagans riksbildning
Visst är det spekulativt, men samtidigt inte mindre troligt, eller sämre uppbyggt, än mycket annat som presenterats. Just Öland - Gotland - Möre - Blekinge ser jag nog som starkaste alternativet med utmärkta kommunikationer och som sägs, förmodligen ganska stor befolkning...
-
Carl Thomas
Castor, ser vi på källäget är den uppfattningen inte alls spekulativ.
Thomas
Thomas
Historia är färskvara.
Så, sent om sider kom jag ihåg att jag skulle skriva till Dick, man ska ju stå för vad man sagt. Sagt och gjort, och svar fick jag på en dag. Återstår att se om han tar upp det i SvDYngwe skrev: Åjo, var så säker på att det lämnar forumet. Jag ska maila Dick, och sen är det sanning skriven i SvD!
Moohahahaha!
Hej!
Du har en bra poäng i detta, och den har faktiskt framförts vid ett flertal tillfällen i den vetenskapliga debatten. En kursare till mig skrev till och med en 120 sidor lång C-uppsats på temat i mitten av 80-talet.
Problemet är att definitionen av svear, Sueonia, m.m. skiftar mellan de många utländska författarna. Vissa använder termen/termerna som samlingsbenämningar på ett stort område som inkluderar götarna (så fungerar alltid termen Sueonia), medan andra sätter svearna i direkt motsatsställning till götarna. Eftersom samtliga skribenter skrev från långt avstånd och förlitade sig på andra- eller tredjehandsuppgifter är det hopplöst att avgöra vem som var bäst underrättad.
Om man däremot jämför med hur folk definierades på kontinenten och brittiska öarna stärks kraftigt hypotesen att det fanns övergripande folk- och regionbenämningar även för skandinaviskt vidkommande. Kolla t.ex. in hur termer som angler och sveber används, och det är uppenbart att flera etniska grupper kunde uppfattas som delar av större helheter. Det skulle, menar jag, vara högst osannolikt om denna praxis inte tillämpades även på våra breddgrader.
Vänliga hälsningar, och Gott nytt år!
Dick
-
Bäckahästen
Bra gjort Yngwe! 
Är lite nyfiken på det citatet.medan andra sätter svearna i direkt motsatsställning till götarna
Den enda källa som har något som kan stödja ett sådant påstående som
jag stött på är Rolf Götrikssons saga.
Personligen är jag tveksam till vad som egentligen daterar den till äldre än
1500-tal. Snorres svitjodbeskrivning är kanske mer diskuterad och inte alls lika tydlig
och den finns ju inte heller kvar i medeltida varianter att jämföra med.
Saxo skriver faktiskt inte om motsättningar mellan svensken och gothen som det översatts utan om motsättningar mellan svenska folket och "gothi summam" som borde vara liktydigt med "göta ting".
Däremot är Saxo full av exempel där "svensken" kallas för "goten". Något som danskar gjort i alla tider.
Eller hur ser ni det?
-
Starkodder
Redan Beowulf sätter götar i motsättning till svear. Då snackar vi senast 750 AD.Kungsune skrev:Är lite nyfiken på det citatet.medan andra sätter svearna i direkt motsatsställning till götarna
Den enda källa som har något som kan stödja ett sådant påstående som
jag stött på är Rolf Götrikssons saga.
Personligen är jag tveksam till vad som egentligen daterar den till äldre än
1500-tal. Snorres svitjodbeskrivning är kanske mer diskuterad och inte alls lika tydlig
och den finns ju inte heller kvar i medeltida varianter att jämföra med.
Saxo skriver faktiskt inte om motsättningar mellan svensken och gothen som det översatts utan om motsättningar mellan svenska folket och "gothi summam" som borde vara liktydigt med "göta ting".
Däremot är Saxo full av exempel där "svensken" kallas för "goten". Något som danskar gjort i alla tider.
Eller hur ser ni det?
Starkodder, som du väl vet står det inte Götar någonstans i Beowulf, och inte heller kan Beouf beläggas vara från senast 750.
Sen är Beowulf en helt annan typ av skrift, det är med all tydlighet en saga och gör knappast anspråk på att beskriva någon slags verklighet. Det skiljer den från de övriga refererade källorna som har en tydlig avsikt att beskriva verkliga förhållanden.
Sen är Beowulf en helt annan typ av skrift, det är med all tydlighet en saga och gör knappast anspråk på att beskriva någon slags verklighet. Det skiljer den från de övriga refererade källorna som har en tydlig avsikt att beskriva verkliga förhållanden.
-
Starkodder
Jo, de flesta likställer Geatas med Götar. även om inte du gör det. Kolla du i böcker om Beowulf så får du se. Sen kan du/ni ju uppdatera er med den senaste publikationen från internationella forskare om dateringen:Yngwe skrev:Starkodder, som du väl vet står det inte Götar någonstans i Beowulf, och inte heller kan Beouf beläggas vara från senast 750.
http://www.boydellandbrewer.com/store/v ... duct=14598
vilket förklarar en del saker som tappats i senare texter, t ex ortnamn m m. Saga får stå för dig.
"De flesta" har ju visat sig spela mindre roll för riktigheten och ingen kan förneka att götar är en tolkning bland andra....
Boken om dateringen av Beowulf verkar verkligen intressant. Jag har bara läst recensioner såklart men sammanfattat verkar man ju närma sig ett ursprung från tiden innan 800, men det framgår ju också att det finns stora svårigheter med de "fel" som uppstått när avskrift gjorts på avskrift.
När man då analyserar "geatas" i ett manuskript från runt år 1000 så får man då ta hänsyn till över 200 års glapp till "originalet" och ytterligare lika stort glapp till tiden då händelserna utspelas.
Sammantaget med Beowulfs karaktär av Saga beskrivande något som hände för mycket länge sedan så är det svårt att se att Beowulf skulle vara ett särskilt starkt argument för att götar skulle stå i motsats till svear.
Boken om dateringen av Beowulf verkar verkligen intressant. Jag har bara läst recensioner såklart men sammanfattat verkar man ju närma sig ett ursprung från tiden innan 800, men det framgår ju också att det finns stora svårigheter med de "fel" som uppstått när avskrift gjorts på avskrift.
När man då analyserar "geatas" i ett manuskript från runt år 1000 så får man då ta hänsyn till över 200 års glapp till "originalet" och ytterligare lika stort glapp till tiden då händelserna utspelas.
Sammantaget med Beowulfs karaktär av Saga beskrivande något som hände för mycket länge sedan så är det svårt att se att Beowulf skulle vara ett särskilt starkt argument för att götar skulle stå i motsats till svear.
-
Starkodder
Jo, ju fler forskare som godtar Geatas=Götar desto större är sannolikheten att det detta är det bästa alternativet.Yngwe skrev:"De flesta" har ju visat sig spela mindre roll för riktigheten och ingen kan förneka att götar är en tolkning bland andra....
Detsamma gäller dateringen. Ju närmare 500-talet man kommer desto säkrare blir tolkningen.