Sagans riksbildning

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Sagans riksbildning

Inlägg av Yngwe » 28 september 2015, 15:36

Jodå Starkodder, den visar ett möjligt förhållande mellan nationes och gens, vilket är viktigt för förståelsen av texten. Att den sen inte svarar på din frågeställning är ju en helt annan sak. I den mån är det ju riktigt, tolkningen ger inte svar på de frågor du har ställt, men det kan ju inte tolkningen lastas för. Där får du banna Jordanes för att han inte ger geografiska ledtrådar som är bra nog.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 28 september 2015, 15:45

jord.jpg
Hypotetisk bild
jord.jpg (70.41 KiB) Visad 4302 gånger
Om man nödvändigtvis vill gestalta utifrån Jordanes.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 28 september 2015, 15:46

Tror inte själv den kartbilden håller utan låt den illustrera skikten snarare än faktiska geografiska belägenheter.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 september 2015, 15:52

Yngwe skrev:Jodå Starkodder, den visar ett möjligt förhållande mellan nationes och gens, vilket är viktigt för förståelsen av texten. Att den sen inte svarar på din frågeställning är ju en helt annan sak. I den mån är det ju riktigt, tolkningen ger inte svar på de frågor du har ställt, men det kan ju inte tolkningen lastas för. Där får du banna Jordanes för att han inte ger geografiska ledtrådar som är bra nog.
Gör inget. Kungsune kan man lita på.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 september 2015, 15:54

Kungsune skrev:
jord.jpg
Om man nödvändigtvis vill gestalta utifrån Jordanes.
Se där! Norrmännen var ju svear som jag misstänkte. Där kröp det fram.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 28 september 2015, 15:57

Ja, jag har sagt det hela tiden. Inte Yngwe dock!
Egentligen vet vi inget om norrmännen men Tacitus nämner bara suiones och sitones så
då bör ju norrmännen ha varit det redan då. Du svarade aldrig på den frågan förresten!
Hur det var i verkligheten vet ju du lika lite som jag. Jag tolkar bara vad som står. Det som inte står ser vi ju tyvärr inte:-)

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 september 2015, 16:08

Kungsune skrev:Ja, jag har sagt det hela tiden. Inte Yngwe dock!
Egentligen vet vi inget om norrmännen men Tacitus nämner bara suiones och sitones så
då bör ju norrmännen ha varit det redan då. Du svarade aldrig på den frågan förresten!
Hur det var i verkligheten vet ju du lika lite som jag. Jag tolkar bara vad som står. Det som inte står ser vi ju tyvärr inte:-)
Tror du att Tacitus nämnde alla folken i Skandinavien? Var är Adogit och Scerefenni då?

Och med din slutledning så hölls således alla vapen innelåsta i hela Skandinavien av trälar, från Trondheim i norr till Helsingborg i söder.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 28 september 2015, 16:15

Nu vänder du logiken baklänges! Det är snarast du som verkar påstå något sådant. Jag står för kritiskt granskande av texterna. Jag har aldrig påstått att Tacitus nämnde alla folk i Skandinavien. Vad har du fått det ifrån Däremot verkar du i dina inlägg ha utgått från att Jordanes räknar upp alla nationes vilket jag anser att du inte har fog för. Om du anser det kanske du får förklara varför Tacitus inte skulle ha gjort det.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 28 september 2015, 16:22

Tacitus klumpade samman stora områden efter egenheter som vi inte kan bevisa. Ex den svebiska hårknuten. Att Såväl han som Jordanes haft svårt att motivera en särskillnad av Norrmän och svenskar i denna avlägsna och ur kontinentalt perspektiv ganska lågintressanta utpost finner jag naturligt sett ur det större sammanhanget. Jordanes hade såklart större fog för det eftersom han sökte sitt ursprung där. Det enda någorlunda bra namnet att koppla till Norge är väl Raumarici men sedan är vi ju vilse. Jordanes fokus var inte att kartlägga det vi idag kallar Norge helt enkelt och diskussionen kunde väl ta slut där.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 september 2015, 17:35

Kungsune skrev:Nu vänder du logiken baklänges! Det är snarast du som verkar påstå något sådant. Jag står för kritiskt granskande av texterna. Jag har aldrig påstått att Tacitus nämnde alla folk i Skandinavien. Vad har du fått det ifrån Däremot verkar du i dina inlägg ha utgått från att Jordanes räknar upp alla nationes vilket jag anser att du inte har fog för. Om du anser det kanske du får förklara varför Tacitus inte skulle ha gjort det.
Det finns ingenting i Tacitus text som anger svioner som ett stamförbund. Däremot nämnde han specifikt sueberna som det, inklusive de där ingående folken. Liksom Nerthusfolken. Svionerna ser jag av den anledningen som bara ett folk.

Skriv svar