Sagans riksbildning
-
Bäckahästen
Re: Sagans riksbildning
Finns det inte någon instution för latin som ni kan skriva till och fråga om detta?
Oavsett vilket språk man använder, hur normalt är det att syfta tillbaka på ett namn som har nämnts sju meningar tidigare? Dessutom omtalas ju flera ospecificerade "gentes" däremellan, dels de otaliga mellanhänderna som vidarebefordrade pälsarna och dels fienderna till slättbygdernas invånare.
I den latinska texten står det ett semikolon mellan Vinoviloth och Suetidi; det måste väl betyda något?
I den latinska texten står det ett semikolon mellan Vinoviloth och Suetidi; det måste väl betyda något?
Castor, de olika grupperna med folknamn som följer efter "här följer en hop olika nationes" binds väl samman med post och dehinc. Om texten ska antas vara logisk så får man nog säga att det fortfarande rör sig om nationes.
Om man nu som du hävdar att det finns en logik i hur Jordanes beskriver dessa olika grupper, så får man väl anta att han är det hela tiden. Man kan inte förlita sig på logik i vissa hänseenden, och ignorera den i andra. Åtminstone inte utan mycket god förklaring...
Om man nu som du hävdar att det finns en logik i hur Jordanes beskriver dessa olika grupper, så får man väl anta att han är det hela tiden. Man kan inte förlita sig på logik i vissa hänseenden, och ignorera den i andra. Åtminstone inte utan mycket god förklaring...
Castor skrev:Oavsett vilket språk man använder, hur normalt är det att syfta tillbaka på ett namn som har nämnts sju meningar tidigare? Dessutom omtalas ju flera ospecificerade "gentes" däremellan, dels de otaliga mellanhänderna som vidarebefordrade pälsarna och dels fienderna till slättbygdernas invånare.
Inget onormalt alls skulle jag vilja säga, tvärtom fullkomligt normalt. Jag kan skriva åtskilliga stycken som är fullt korrekt och mycket tydliga just på det viset.
Dom ospecifierade gentes som du nämner ingår med all tydlighet inte i uppräkningen, utan förekommer i en beskrivning av de uppräknade. Alias gentes, aliarum gentium. Andra gentes, alltså, inte inkluderade i sammanhanget.
Semikolon använd just idag vid uppräkningar, eller för att påvisa ett samband mellan huvudsatser. Om latinet hade samma funktion så är det helt i linje med min mening.
Jag är ganska säker på att originaltexten inte hade några semikolon. Se t.ex:Yngwe skrev:Semikolon använd just idag vid uppräkningar, eller för att påvisa ett samband mellan huvudsatser. Om latinet hade samma funktion så är det helt i linje med min mening.
Punctuation/History/Western antiquity (wikipedia)
Visst är det möjligt att översättaren "tolkat" riktigt att det borde vara semikolon men det kan man knappast bara anta - behövs jämförelse med originaltexten då (och jag är sannerligen fel person för det).
Tack för relevant information Wurner.
Hur Jordanes skrev lär vi aldrig få veta, det äldsta manuskriptet är väl från 700-talet.
Hur Jordanes skrev lär vi aldrig få veta, det äldsta manuskriptet är väl från 700-talet.
Moderna skiljetecken saknas oftast i antika texter, och måste infogas av översättaren för läsbarhetens skull. De måste ses som en del av tolkningen.
-
karlfredrik
Helt klart är att Gentes och Natio hos Jordanes båda betyder folkstam (Tore Janson, tyska hemsidor om Jordanesa)
Det är väl ingen som ifrågasätter, även om begreppet folkstam i sig känns något konstruerat. Frågan är om Jordanes använder dom som likvärdiga begrepp....karlfredrik skrev:Helt klart är att Gentes och Natio hos Jordanes båda betyder folkstam (Tore Janson, tyska hemsidor om Jordanesa)
kapitel 96
...men är nu bebodd av folkstammen Vividarii, eftersom Gepiderna har flyttat till bättre land. Vividaari består av olika folkstammar samlade i denna fristad, om jag får kalla det så, och sålunda bildar dom en folkstam.
"original"
Nunc eam, ut fertur, insulam gens Vividaria incolit ipsis ad meliores terras meantibus. Qui Vividarii ex diversis nationibus ac si in unum asylum collecti sunt et gentem fecisse noscantur
Det blir ren gallemattias. Inte ens en latin-doktor kan på allvar mena att gens och nation är ekvivalenta i denna mening. Och då får man fråga sig varför de skulle vara det i resten av texten?
-
karlfredrik
Yngwe,du bdnar ihop subjekt och predikat.
Jag skall kika på texten, men kom ihåg att en text inte blir klarare än författaren skrivit;
Jag skall kika på texten, men kom ihåg att en text inte blir klarare än författaren skrivit;
betyder ju enligt Ahlberg mfl Latinsk-svensk ordbokGentes ac nationes
, inte särskilt kristallklart vilka som är vilka.Stammar och folk