Sagans riksbildning

500 f.Kr. - 1066
Västgöten

Re: Sagans riksbildning

Inlägg av Västgöten » 24 augusti 2015, 12:55

Valdemar

Jag är ledsen, jag tror inte vi skall lita för mycket på sagorna så jag läser moderna historiker som ger en annan bild. Och att Sigrid Storråda skulle vara en riksbildare kan jag inte se ens i sagorna.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 24 augusti 2015, 13:53

Västgöten
Nu var ju tråden just "sagans riksbildning". Sigrid är ju verkligen en nationsbyggare i sagan. Om hon sedan funnits är en annan fråga (och tråd). Jag vet väl vilka forskare du menar och de har oerhört svaga indicier som de bygger på (som Tegn-orter) för bl a Sawyer. Motsvarande indicier från "östsidan" är exempelvis orter med -Rink, enligt exempelvis Mats G Larsson. Gissar att du är Västgöte och undrar om du funderat på varför det helt saknas vikingatida runstenar i den mest Västra delen av VG samt Bohuslän och Halland? Tegnebyar finns bara i västra VG medans Husabyarna finns i östra VG (något förenklat).

Kanske anlade Segersäll eller Skötkonung Husabyar i ett konsoliderat rike i form av Husabyar i VG? Hade Knut kanske kontroll ända in till Trollhätteområde en period på 1000-talet och anlade Tegn-orter?

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 24 augusti 2015, 14:42

Jag måste ha missat något i sagorna om Sigrid, för vilket land är hon riksbildare? Inte i Sverige i alla fall.
Sedan var det lite senare historiker jag tänkte på, de nya luntorna om Sveriges historia från Norstedts exempelvis.
Om vi skall ta sagorna på allvar så pekar de väl på att svearna tidigt erövrade Götaland och styrde allt från Uppsala.

Castor

Inlägg av Castor » 24 augusti 2015, 15:30

Västgöten skrev: Om vi skall ta sagorna på allvar så pekar de väl på att svearna tidigt erövrade Götaland och styrde allt från Uppsala.
Men det gör de ju inte. Sagorna säger snarare att det var Ivar vidfamne från Skåne som erövrade rubbet och lade såväl Svea- som Götaland under sin spira.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 24 augusti 2015, 15:45

Västgöten,

På AF hade vi en tråd på 310 sidor "vilka var egentligen Svearna". Läs den tråden ;)

Det finns inte en enda källa som placerar Svear i just Mälardalen.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 24 augusti 2015, 16:08

Västgöten

Du har nog missad Sigrid. Enligt sagan är hon en riktig tungviktare. Hennes bror anges dessutom vara farfars far till Stenkil.

Från: Historiska personer.nu:

Sigrid Storråda liv kan sammanfattas på följande sätt:

Hon var gift med två kungar, Erik Segersäll i Sverige och Sven Tveskägg i Danmark.
Hon var mor till tre söner, vilka alla blev kungar: Olof Skötkonung, Knut den store och Harald. En av dem blev Europas mäktigaste furste - Knut den store av Danmark.
Hon var dotter till en svensk storman, som antagligen bodde i Västergötland, är en stor historisk kvinna, som bör få ett eftermäle i historien bland den heliga Birgitta och unionsdrottningen Margareta.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 24 augusti 2015, 17:40

Valdemar

Utanför Främmestads kyrka, cirka 5 mil från där jag bor, står en stor sten om i text och bild berättar om Sigrids pappa, vikingahövdingen Skoglar Toste, Sigrid och hennes sondotter Astrid, norsk drottning. Det finns ju enligt sagorna massor av spännande händelser förknippade med dem så jag har skrivit om dem ett antal gånger. Men det betyder inte att jag vågar svära på att de verkligen är knutna trakten av Främmestad vid Nossan, eller att Sigrid verkligen funnits.
Det lustiga är ju att historikerna verkar tro att Skoglar fanns, han finns nämnd på en runsten och var kanske inblandad i en engelsk kamp som gav massor av silver i utbyte, medan Astrid säkert fanns och var gift med Olav den helige, vars pappa för övrigt skall ha dödats av Sigrid. Men vad gäller Sigrid och att hon skulle ha varit mor till två stora kungar verkar de flesta tvivlande.
I vilket fall så förstår jag inte hennes riksbyggande. Knut var visserligen stor med England, Danmark, Norge och delar av Sverige, men det är knappast Sigrids förtjänst. Snarare fick han hjälp i starten av farsan.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 24 augusti 2015, 20:20

Västgöten
Några funderingar kring varför det helt saknas vikingatida runstenar i västra VG, Bohuslän och Halland? Var de förbjudna i Knuts den stores rike? I östra VG finns Husabyar; namngavs dessa orter under Erik S/Olofs tid?
Kanske illustrerar sagan om Sigrid en stark påverkan på VG, både från Danmark och Svealand under sen vikingatid? Sedermera kom Sigrids ätt (enligt sagan) att ta initiativet att gå i union österut och ta ledningen i den processen genom sina ättlingar Stenkil (och kanske Håkon Röde).

Castor

Inlägg av Castor » 24 augusti 2015, 22:50

Valdemar skrev: Jag vet väl vilka forskare du menar och de har oerhört svaga indicier som de bygger på (som Tegn-orter) för bl a Sawyer. Motsvarande indicier från "östsidan" är exempelvis orter med -Rink, enligt exempelvis Mats G Larsson. Gissar att du är Västgöte och undrar om du funderat på varför det helt saknas vikingatida runstenar i den mest Västra delen av VG samt Bohuslän och Halland? Tegnebyar finns bara i västra VG medans Husabyarna finns i östra VG (något förenklat).

Kanske anlade Segersäll eller Skötkonung Husabyar i ett konsoliderat rike i form av Husabyar i VG? Hade Knut kanske kontroll ända in till Trollhätteområde en period på 1000-talet och anlade Tegn-orter?
Inom nuvarande Sveriges gränser finns det Tegnebyar i Bohuslän, Värend, Östergötland, Sörmland, Uppland och Västmanland. Rinkebyar finns i Uppland, Närke, Sörmland, Möre och Värend.

http://freepages.history.rootsweb.ances ... rinkbl.GIF

Krigarbeteckningarna Rink och Thegn fanns även hos de gamla saxarna, på kontinenten såväl som i England.

https://en.m.wiktionary.org/wiki/rinc#Old_English

https://en.m.wiktionary.org/wiki/þegen#Old_English

Husabyar har stor spridning i Skandinavien. De är även vanliga i Norge, främst vid Oslofjorden och i Tröndelag.

http://photos1.blogger.com/blogger/5050 ... sebyer.jpg
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 25 gånger.

dersa

Inlägg av dersa » 24 augusti 2015, 22:54

Valdemar skrev:Västgöten
Några funderingar kring varför det helt saknas vikingatida runstenar i västra VG, Bohuslän och Halland? Var de förbjudna i Knuts den stores rike? I östra VG finns Husabyar; namngavs dessa orter under Erik S/Olofs tid?
Kanske illustrerar sagan om Sigrid en stark påverkan på VG, både från Danmark och Svealand under sen vikingatid? Sedermera kom Sigrids ätt (enligt sagan) att ta initiativet att gå i union österut och ta ledningen i den processen genom sina ättlingar Stenkil (och kanske Håkon Röde).
Det stämmer inte, nästna mitt på Orust Finns det en vikingatida runsten, jag vill dessutom minnas att jag sett en i Halland ( kan dock varit en rest sten). Tegnebyar finns i bohuslän och likaså husebyar, bla på Orust.

Skriv svar