Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Moneta Nova

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Moneta Nova » 1 oktober 2026, 16:21

Men Yngwe … det är ju alldeles uppenbart att du ryckt lös en kort fras från sitt sammanhang. Det är ju därför du inte förstår vad Jordanes skriver. Och för övrigt, vad skulle det vara för poäng med att tala om att X härstammar från X …? - Själva idén är ju helt absurd.
Yngwe skrev: - "Ur den meningen kan jag inte läsa något som ens antyder att ipsorum skulle peka på Suethidi".
Men Yngwe … du har ju tillverkat en egen mening - av halva bisatsen. Så kan man naturligtvis inte göra. Du måste läsa hela meningen och hela texten, för att av sammanhanget förstå syftningar och jämförelser. Gillar du inte Googles översättning får du göra en egen. Men översätt då helheten!

Suetidi cogniti in hac gente reliquis corpore eminentiores - quamvis et Dani ex ipsorum stirpe progressi Herulos propriis sedibus expulerunt - qui inter omnes scandiae nationes nomen sibi ob nimia proceritate affectant praecipuum.

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 1 oktober 2026, 21:49

Moneta

Det är rätt uppembart att du inte riktigt vill hantera det hela nu, det var rätt tydligt i hur jag skrev att meningen hade en fortsättning.... Men det spelar ingen roll, ipsorum byter inte betydelse för det, ipsorum betyder fortfarande deras egna. Och vad är absurt med att tala om att Dani har sina egna rötter? Det är väl knappast ens kontroversiellt?

Om vi då översätter hela stycket till hyfsat god svenska, men så bokstavstroget som möjligt,
får jag då följande

fastän även danskarna, som stammar från sina egna rötter, och som fördrev herulerna från sina egna boplatser, bland alla Skandinaviens folkstammar gör anspråk på det främsta ryktet för sig på grund av sin enorma reslighet

Det här löser som jag tidigare påpekat knuten om vem som är resligast var, något t.e.x. Svennung inte insåg han gjort omöjligt att förstå. Om Suethidi är resligast bland alla invånare på Scandza, som han tolkar det, så kan ju inte Dani också vara det...

Men, om man är bokstavstroget så klarnar det, då är enligt Jordanes utsago Suethidi resligast bland Suehans,,men Dani är resligast av alla Scandzas stammar.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 2 oktober 2026, 13:03

Yngwe: Du översätter fortfarande bara lösryckta fragment av texten, och missar då sammanhang, syftningar och helhet. Pröva igen!

Suetidi cogniti in hac gente reliquis corpore eminentiores - quamvis et Dani ex ipsorum stirpe progressi Herulos propriis sedibus expulerunt - qui inter omnes scandiae nationes nomen sibi ob nimia proceritate affectant praecipuum.

Tips: "Suetidi cogniti in hac gente" syftar i sin tur tillbaka på "Scandzae cultoribus".

Överkurs: "Herulos propriis sedibus expulerunt" = De fördrev herulerna från deras eget hemland/säte (d.v.s. ett territoriellt maktskifte, som föranledde Jordanes att också tala om varifrån Dani ursprungligen härstammade).

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2026, 13:54

Moneta

Både du och Svennung hittar på att Scandzas samlade befolkning skulle utgöra ett gens. Det inte både saknar stöd i texten, det står i direkt konflikt med Jordanes utsago om att där finns flera folk. Svennung förstår aldrig skilnaden mellan de olika termerna, och inte heller texten i stort. Se hur han missuppfattar
Aliae vero ibi sunt gentes Screrefennae, que frumentorum non queritant victum,
och resonerar om Screrefennae i plural. Så har vi också gjort, eftersom vi inte granskat tolkningarna ordentligt, och lurats av Mommsens kommatering. Om man sätter kommatecknet, som ju inte finns alls i originalet, innan Screrefennae istället, så får man en betydelse, men där finns flera folk(pl), Screrefennae....

Det är precis som du säger, man måste läsa hela texten, inte som Svennung nyttja sin expertis, att granskande skilda termer och försöka gissa sig fram till betydelsen.

Alltså, med all tydlighet talar Jordanes om att på Scandza finns flera gentes, inte et Scandza-gens. Och med all tydlighet är det en skillnad i innebörd på gens och cultoribus, folk och invånare. Att Svennung med flera missförstått är med andra ord helt uppenbart. Det är ytterligare en anledning att ifrågasätta Svennung som mall för hur texten skall läsas.

Sen är överkursen intressant, det är ju den enda svåra knuten i hela Scandza-stycket. Jag har också resonerat om att Danis övertagande av Herulernas land är anledningen till hur de beskrivs. Men då jag tycker det är rimligt att anta att de kom utifrån till Scandza, givet information från t.ex. Prokopios, så är ju också läsningen att de stammar från sina egna rötter också helt naturlig. Dom tillhör inte gens Suehans, utan något annat gens, eller räknas bara som en obunden Natio. Vilket av det får vi ingen information om!

Min uppmaning, sluta lita på Svennung, och när du använder AI, passa på att be den framföra kritik mot honom. Framför allt, läs och tänk efter själv.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 2 oktober 2026, 19:25

Vi är helt överens om TRE folk/kulturer på den Skandinaviska halvön, Scandza. Jordanes nämner dem t.o.m. två gånger! Däremot är din tolkning angående "Scandzae cultoribus" alltför snäv. Skandinaviens befolkning kan mycket väl betraktas som en grupp invånare - med tre olika kulturer.
Yngwe skrev: - "Min uppmaning, sluta lita på Svennung, och när du använder AI, passa på att be den framföra kritik mot honom. Framför allt, läs och tänk efter själv."
Det där är 100% ren BS och kan inte uppfattas annat än som ett lamt försök till härskarteknik. Lägg av med det! Är det någon som skulle behöva pröva på att tänka själv, så är det du!

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2026, 19:44

Nej det är inte härskarteknik utan ett statement. Svennung är inget facit, inte ens brilliant i denna fråga. Tvärtom är han rätt vilse och med en tydlig bias präglad av sin tids högst undermåliga historiesyn!

När dina hypoteser plankar Svennung, medvetet eller omedvetet, så är det relevant. Men också för alla tidigare försvarare i tråden är det relevant. Dom har framhävt hans geni utan att på något vis prövat hans översättning. När man gör det i detalj, så är det pinsamt hur platt den faller.

Därför, jag vet ju att du har nog så bra kapacitet, så du behöver inte Svennung. Det var det jag ville få fram, inget annat.

Och ja, Skandinaviens invånare kan definieras som en grupp, vilket då sammanfattas som cultoribus. Ett gens har en annan definition och ett natio likaså. Det är det man måste förstå....

Skriv svar