Moneta Nova skrev: ↑18 februari 2026, 19:06
Oj vad ni skriver. Hur orkar ni? Jobbar ni inte?
Efter att nu ha läst ikapp (tips till "Offside-Henric") de senaste fyra sidorna, kan jag konstatera att det endast är AndeasOx, bland Östersjö-fantasterna, som åtminstone försökt att bidra med något konstruktivt. Därför skall jag kort (detta är ju ett debattforum och ingen plats för avhandlingar) försöka svara honom.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 618#p35618
AndeasOx skrev: - "Svearnas maktsfär var stora delar av Östersjö-området och deras maktcentrum var Uppland och östra Mälaren. Arkeologin visar detta tydligt".
Var befiner du dig tidsmässigt? 1200-tal? 1600-tal?
Och, som Kungsune skrev: "Vilken arkeologi? Kan du ge exempel på en sweonsk ledartefakt?"
AndeasOx skrev: - "Om inte Hugleik, Hygelac och Chlochilaichus är samme person faller Beowulfskvädets kronologi."
Här förstår jag överhuvudtaget inte vad du menar? Hugleik finns väl bara i en saga från 1200-talet.
AndeasOx skrev: - "Inbördeskrig har jag aldrig påstått. Däremot är förhållandet mellan svear och götar en olösbar gåta fram till 1200-talet."
Nja, skulle nog säga att "gåtan" BÖRJAR på 1200-talet. Med en viss Snorre. Som (förmodligen omedvetet?) beskriver forntiden utefter 1200-talets Uppsala ("Mälardalen" = 1900-tals-uttryck), som han uppfattar det. Det Snorre fullständigt missuppfattat har senare, helt källokritiska filologer, arkeologer och historiker (sedan 1600-talet) tagit som sanningar. Detta källkritiska totalhaveri kunde man kanske ha överinseende med på 1600-talet - men inte 2018. Därför är Gräslunds bok ett riktigt pinsamt försök att återuppliva Rudbeck.
På 800-talet har vi Rimbert (svear på Birka, Adelsö, kungarna Björn och Olof), Wulfstan (svear i Blekinge, Möre, Öland och Gotland) och Ottar (med svear i nuvarande Syd-Norge, öster om fjällen (Skanderna), d.v.s. fr.o.m. odlingslandskapen öster om Oslo-fjorden (Viken) och öster ut, söder om kvänerna. Handelsplatser brukar ju för övrigt förläggas till gränsbygder, så Skiringssal låg kanske på gränsen?
Där har vi väl det vi vet om svearnas riksgränser vid denna tid. Kan riket ha varit större? Absolut! Ett par hundra år senare säger Adam att götarnas stad Birka ligger mitt i Sverige, vilket ju skulle kunna tolkas som en utbredning norrut.
Förklara gärna hur du kan få det till att svear inte fanns utanför "Mälardalen".
Och hur Plinius kunde påstå att de hade 500 byar redan på 100-talet e.Kr. Kräver inte det en viss areal?
AndeasOx skrev: - "Att friser och svear haft beröringar i Kattegatt vill jag att du utvecklar."
MGN = Geaterna/jutarna! - Mot friser i Nordsjön och mot svear på Kattegatt! Färigpusslat! Klockrent! Ockhams kniv! VSB.
AndeasOx skrev: - "Det är ytterst ovetenskapligt att som exempelvis med Kungsunes senaste inlägg övervältra ansvaret på en annan."
Vad är det för "ovetenskapligt" med att framföra en tes för andra att pröva, acceptera eller vederlägga?
Avslutningsvis några bra exempel på personliga åsikter/tyckande(!) som, i likhet med mycket i Gräslunds bok, inte har något som helst vertenskapligt värde.
AndeasOx skrev: - "Så guldskatter är för mig ett icke-argument."
AndeasOx skrev: - "Jordanes är en allldeles för osäker tertiärkälla för att dra några slutsatser utav."
AndeasOx skrev: - "Jag diskuterar Finn och kommer fram till att detta stycke är alltför oklart för att använda som argument."
Man kan tycka vad man vill och man kan välja fritt vad man vill tro på, men detta är varken forskning eller vetenskap. Det förutsätter att man kan förstå och tillgodogöra sig argument och sedan vederlägga dessa med motargument. Tro och tyckande saknar värde i dessa sammanhang.
*