Utan att på kort tid kunna göra en vetenskaplig kvantitativ jämförelse utan förlita mig på Wikipedia-uppgifter: menar du alltså att Falbygden var centralort för Svearna under 5000 år?Artesien skrev: ↑4 januari 2025, 22:56Du säger att vi skall hålla oss till det som är grävt. Ok, gärna det - låt oss då tex se på Falbygden med sina ca 260 gånggrifter, hällkistor, guldkragar, Dimbogravfältet, stenkyrkor från 1000-talet (!), kloster som Gudhem osv. Det är 5000 år på topp (låt gå att bygden förlorat en del de sista 5-6 hundra åren).
Jag försöker inte påstå att Västergötland inte varit betydelsefullt. Tvärtom menar jag att det varit en av tre absolut viktigaste delar sedan isen försvann. Jag försöker inte heller påstå att GU är det viktigaste någonsin.
Men överskuggar de enskilda delarna du nämner mälardalen i arkeologin? De är två utsökta guldkragar och ett klart tecken på rikedom, men det är bara en mer än på Öland. 260 gravar + 300 gravar i Dimbo - Bara GU:s fornlämningsområde beräknas ha rymt mellan 2000 och 3000 gravar.
Är inte i så fall Östergötlands Aska en bättre kandidat för götsk överhöghet?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Askah%C3%B6gen