Jag tar mej inte rollen att jag ska bli trodd på mitt ord. Jag är ingen auktoritet som pretenderar på sånt, dessutom är det argumenten som ska bära, inte auktoriteten. Jag försöker i stället att ge argument som var och en kan värdera, ta till sig eller förkasta, eller ännu bättre argumentera med eller emot. Jag är inte alls någon Svens försvarare, tvärtom kritisk i vissa stycken, men kan försvara honom så tillvida att han inte äger något material som han bara kan publicera, och det han får efterhand publicerar han också, numera som artiklar. Att han lägger sin tolkning på materialet menar jag är alldeles utmärkt, för då har vi något att utgå ifrån och diskutera kring. Såklart kan vi ha olika tolkningar och input i det. Sven tolkar utifrån sina förutsättningar, vi utifrån våra. Ingen kan veta allt.Yngwe skrev: ↑22 januari 2024, 23:40Mio
Det är ju precis tvärtom. Men, då ÅkeP på ett eller annat vis talar fär Svens sak, hamnar han ju i skottlinjen för kritiken. Menar du att man inte kritiskt ska granska? Håll i minnet här att det är Sven och ÅkeP som uttryckt att de oförtjänt inte blir trodda, och att några av oss då försökt resonera om vad det kan bero på. Ingen av oss som framför detta har sagt att GW är fake, att Sven och co ljuger och hittar på, eller dylikt. Vi har resonerat om att man använder utryck som inte är i linje med det vetenskapliga kunskapsläget och att det påverkar trovärdigheten negativt. Om vi vore illvilliga hade vi knappast tagit tid att så utförlugt motivera våra ord. Då hade vi på enklaste vis kunnat ropa bu eller hurra, om du förstår vad jag menar.
Om man publicerar har man själv satt sig i situationen att bedömmas och kritiseras, det bör man vara väl medveten om. Som forskare bedöms man utifrån gärning, ny som gammal. Den enskilde forskarens metodbruk och vana är fullt relevant i varje enskilt verk. Har man en vana att resonera på ett visst sätt är det fullt relevant även i det enskilda argumentet, helt enligt gängse rutiner för att bedömma källvärde.
I mina ögon är det inte respektfullt att blunda och avstå från kritik, det är tvärtom förminskande. Varje forskare med rang, inklusive Sven, klarar av att få de översta 10 procenten hyvlade av kritik. I själva verket är det ju det som driver forskningen framåt. Man driver frågan genom att överdriva, blir hyvlad, och får ett utgångsläge som är jämnt och lika hos det flesta, och så upprepar man det. Jag är inte orolig ifråga om Sven, och om ÅkeP vill agera försvarare, ja då antar jag han anser sig klara det också! Om inte, tja, var så säker att vi kommet bli aviserade lm Svens nya publiceringar ändå!
Vad det gäller GWs och guldplattans äkthet så är jag klar med den utifrån självständig värdering av olika delar av kontexten. Vad gäller graven eller Jomsborg så är platserna inte hittade. I GW finns vissa uppgifter som kanske kan ge en hint om det om man kan tolka dem rätt, men om graven står där inte mer än att Harald begravdes i samma grav som biskop Wago, under träkyrkan de byggt. Strax därefter (före c:a 990) byggdes graven om till en stenkrypta med ett antal biskopar närvarande. Ingen plats eller ort är angiven. Orten känner vi i stället genom dess upptäckt 1841 i Wiekowo, vilket skildras i dåvarande Wiekkowo-prästens dagbok. Den känner vi ännu så länge bara till genom Antoninas brevväxling med sin dotter. Men orten bekräftas när bröderna Sielski 1945 plockar upp guld och andra föremål i just Wiejkowo. Så orten är känd, men inte platsen.
Det är förstås värderingen i äktheten av varje del i den kontexten, och hur dessa sedan passar samman med varandra som ger den slutsatsen. I värderingen av varje del ingår förstås alla efterforskningar och undersökningar som är gjorda. Och till skillnad från många(?) här så tror jag på Tomas Sielskis och Sven Rosborns ärliga uppsåt, med att på bästa sätt förmedla korrekt information, både för att jag (numera) känner dem, men även för att jag har viss insyn i processen och materialet.
Så, tro inte på mej, syna mina argument i stället!