Vi har absolut olika perspektiv! Du tror på Mälardalen och jag på originalkällorna.Aksel Villráðe skrev: Ditt inlägg visar ju tydligt att vi har helt olika perspektiv, men vill du inte sätta dig in i mitt perspektiv så kan du ju aldrig förstå det.
Ja, ditt påstående är inkorrekt. Dessutom obegripligt?! - "Blecingaeg, Meore, Eowland, Gotland on bæcbord, þas land hyrað to sweon" ... ja, det är klart att dessa hörde till svenskarna/götarna! Men vad har detta med Mälardalen att göra?? - "Sweom Ongendþeow" ... ja, det är klart att Ongentheow var svensk (och reidgotisk/kontinentalgotisk) kung! Och att hans baneman var geaternas/jutarnas kung Hygelac! Men vad har detta med Mälardalen att göra?? Hur är det överhuvudtaget möjligt att förväxla Kattegatt (ett vida hav) med Kålmården/Tiveden (en gränsskog)?!Aksel Villráðe skrev: Varför engelsmännen enbart skulle få definiera folken boende i vad som idag är Sverige förstår jag inte. Dessutom är påståendet inkorrekt.
Så kontentan av din test skulle då bli att svealänningarna i Svealand (sitones/suetidi?) namngav svenskarna i Sverige (suiones, suehans, sweon etc.) och detta skedde innan kristendomen nådde landet? Det vill säga före Olof Skötkonung och före Ansgar, men rimligen efter att Gamla Uppsala anlagts? Tycker detta är intressant då du samtidigt hänvisar till senmedeltida källor (tusen år senare) för att hävda din tes. Därav min upprepade fråga; NÄR? blev Svealand "dominant i det, till en början, relativt unga enade riket"...?Moneta Nova skrev: NÄR? blev Svealand "dominant i det, till en början, relativt unga enade riket"...?
Aksel Villráðe skrev: - "Det var de rimligen redan innan enligt min utgångspunkt att svearna gav riket sitt namn" och "jag tror de var de redan innan riket enades".
Hjälper det här? - "Sveriges skapelse var då sådan att den store mäktige Philemer, kung av götarna, hade vunnit Swidiam (sitones/suetidi/svealänningarna?) under sig" ... "Då valde götalänningar och svealänningar, vilka nu båda kallas svenskar, enhälligt Inge Philemersson (Yngve-Frej?) till kung och bestämde att hans kungasäte och huvudsakliga vistelseplats skulle vara Gamla Uppsala ..."Moneta Nova skrev: (Intressant att munkarna i Stockholm verkar ha känt till Jordanes Philemer redan vid slutet av 1400-talet. Skulle kanske indirekt kunna tolkas som att Suehans och Suetidi ändå var skiljaktiga?).
Aksel Villráðe skrev: Ja, det är klart intressant. Men jag hänger inte med på varför det skulle tyda på den andra frågeställningen.
viewtopic.php?p=32776#p32776
Skulle man hypotetiskt kunna skönja en allians mellan Suiones/svenskarna i söder och Sitones/svealänningarna i norr? Med gemensam "huvudstad" på neutral mark? Kanske var svealänningarna Sitones/suetidi? från Högom som under folkvandringstid etablerade sig i Gamla Uppsala efter en uppgörelse med de mäktiga götarna, och därmed blivit fullvärdiga medlemmar i svenskarnas stamförbund Suehans?
Tusen år senare försökte munkar i Stockholm och lagmän i Uppland formulera en förklaringsmodell till Sveriges uppkomst.
*