Bothniensis skrev: ↑14 augusti 2023, 14:43
Moneta Nova skrev: ↑14 augusti 2023, 14:03
Japp!
Jag tror att folket som Jordanes kallar Suehans är ett förbund av "gotiska" stammar, samtliga att återfinna i södra delen av Skandinavien. Jag tror dessutom att Jordanes fortsätter sin initialt logiska återgivning genom att lista även stammarna efter ett logiskt system.
Motfråga: - Var skriver Jordanes att
"klustret Ångermanland, Medelpad och Hälsingland" skulle vara en del av Suehans folk? - Eller menar du att stammen Suetidi var betydligt större än man kan tro, och sträckte sig ända upp till Högomstrakten?
*
Tack för förtydligande. Gällande klustret Ångermanland, Medelpad och Hälsingland så menar jag att det svårligen kan hänföras till Adogit eller Screrefennae. Återstår då att de är inkluderade under Suehans. Jag menar att det är ganska orimligt att klustret är "bortglömt" hos Jordanes. Med din läsning, om inkluderade under Suehans, så återstår väl endast Suetidi? I sådant fall omfattande åtminstone Uppland, Gästrikland och "klustret".
Ett annat alternativ är ju att Suehans är ett stamförbund hemmahörande i mellansverige (tänk Svealand förutom Värmland, och inkluderande "klustret". Den detaljerade uppräkningen därefter är Jordanes beskrivning av Goterna (tänk Götaland).
Som jag tidigare har framfört (och Carl Thomas), finns det starka skäl att tro att eliten inom klustret (450/500 - 550/600) har etablerat sig i Uppland efter 550, efter ett hundraårigt avtryck inom klustret (Högom till Vendel). Tidsmässigt passar detta tidsmässigt kusligt väl in med Herulernas återintåg.
Varför skulle inte
"klustret Ångermanland, Medelpad och Hälsingland" kunnat ingå i Jordanes Screrefenniae? Om man t.ex. placerar Suetidi söder om Mälaren, skulle ju allt norr om densamma kunna räknas till Screrefenniae (Tacitus Sitones?). Mälaren med Helgö, Birka, Sigtuna och Stockholm har ju alla tecken på en gränstrakt med en lång historia av handelsplatser. Även Adam är inne på samma spår.
Hypotesen att de, över stora ytor, rörliga Screrefenniae skulle ingått i de bofasta jordbrukarnas skara, d.v.s. Suehans, med Vagoth, Gauthigoth och Ostrogoth, verkar mina ögon väldigt motsägelsefullt. Och inte är väl "norrlänningarna", Sitones/Screrefenniae, "bortglömda"? De finns ju sannolikt på jättelika ytor i både Sverige och Finland. Men knappast vid Göta älv eller i Östergötland.
Suehans, "ett stamförbund hemmahörande i mellansverige"...? - Och vilka stammar menar du ingick där? För mig verkar det som att du tror att Jordanes beskriver geografi, folk och stammar lite huller om buller? Utan minsta kategorisering (gens/natio), ordningsföljd eller systematik. Och visst, en sådan hållning är ju både praktisk och "modern", då man kan placera vad som helst var som helst.
Slutligen, skulle gärna höra dig utveckla hypotesen med Högom-Vendel-Uppland och Herulerna ... de som enligt Procopius tilläts bosätta sig bredvid Gauti (Vagoth, Gauthigoth och Ostrogothiae?). Tycker detta låter väldigt spännande!
*