Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Kungsune : Jag kan inte läsa dina tankar.
För min del är Vita Anskarii:s beskrivning som samtida 800-talskälla solklar - svearnas maktcentrum var Birka. Ansgar behövde inte leta efter kung Björn i halva Sverige efter sin resa som tog månader - kungen fanns på plats i Birka.
För min del är Vita Anskarii:s beskrivning som samtida 800-talskälla solklar - svearnas maktcentrum var Birka. Ansgar behövde inte leta efter kung Björn i halva Sverige efter sin resa som tog månader - kungen fanns på plats i Birka.
Jag tror det är helt galet att prata om ett svears maktcentrum i singular. Jag tolkar det hela som att en kung med rötter i Götaland där redan kristna ätter med förbindelser i koninenten, arbetar för att etablera kristna samhällen i Mälartrakten. Denna trakt var en resursrik del av Sverige som givetvis kungamakten bevakade. När kung Björn träffade Ansgar där var det kanske under en särskilt kritisk etableringsfas. Det vore ju direkt dumt att sända ansgar till någon annsn plats då.
-
Starkodder
Fanns det kristna ätter i Götaland år 829?Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 15:53Jag tror det är helt galet att prata om ett svears maktcentrum i singular. Jag tolkar det hela som att en kung med rötter i Götaland där redan kristna ätter med förbindelser i koninenten, arbetar för att etablera kristna samhällen i Mälartrakten. Denna trakt var en resursrik del av Sverige som givetvis kungamakten bevakade. När kung Björn träffade Ansgar där var det kanske under en särskilt kritisk etableringsfas. Det vore ju direkt dumt att sända ansgar till någon annsn plats då.
Det är givetvis vanskligt med exakta datum men kristna gravar dyker upp och av Ansgarsvitan får man intrycket att Birkamissionen initieras av en liten men betydelsefull skara kristna svear.
-
Starkodder
Jag bad inte om ett specifikt datum. Finns det några kristna gravar i Västergötland kring år 829 som är knutet till en kungamakt där? Om det byggs en kyrka på Birka år 829 så måste det rimligen finnas en tidigare i Västergötland. Var fanns den första kyrkan i Sverige enligt ditt resonemang?
Nä, som jag ser det räcker det att det finns kristna gravar från första halvan av 800-talet. Att hitta en tidig träkyrka hade ju varit kul och chansen är nog störst kring Varnhem.
-
Starkodder
Inte första halvan, första fjärdedelen som senast. Är de kristna gravarna knutna till en kristen kungamakt i Västergötland, för det är ju det du påstår.
Vad har du för konkreta källor som stödjer detta resonemang? Vita Anskarii handlar enbart om Birka, plus ett angrepp på Kurland. Säkerligen fanns det flera maktcentrum men Birka var vad kungen, kejsaren och kyrkan fokuserade enbart på.Kungsune skrev: ↑20 januari 2023, 15:53Jag tror det är helt galet att prata om ett svears maktcentrum i singular. Jag tolkar det hela som att en kung med rötter i Götaland där redan kristna ätter med förbindelser i koninenten, arbetar för att etablera kristna samhällen i Mälartrakten. Denna trakt var en resursrik del av Sverige som givetvis kungamakten bevakade. När kung Björn träffade Ansgar där var det kanske under en särskilt kritisk etableringsfas. Det vore ju direkt dumt att sända ansgar till någon annsn plats då.
"redan kristna ätter" stämmer inte alls vad jag minns. Det finns väl inga säkra kristna fynd i Västergötland före 900-talet utan kristnandet skedde under 900-talet.
Eftersom kungen själv inte var intresserad av att bli kristen handlar det väl troligen om ett försök att blidka någons önskan. Min gissning är att det rör sig om redan kristna, förmodligen verksamma i Birka, som vill ha nån som predikar. För det är väl det dom ber om, nån som predikar.
Att sådana kristna fanns just på en handelsplats faller sig väl naturligt.
Starkodder!
Nä, då förstår du inte hur sådans processer går till. Ännu mindre förstår du arkeologisk representativitet. Har man tur och hittar ett kristet bygravfält som sträcker sig bskåt till 800-talets första hälft (närmare kan du inte datera) så får du dessutom räkna med att individen har levt några år som kristen innsn den avled. Har familjen kristnats åt 820 så kanske du får c14 indikering på de äldsta gravarna 830-880 AD.
Nä, då förstår du inte hur sådans processer går till. Ännu mindre förstår du arkeologisk representativitet. Har man tur och hittar ett kristet bygravfält som sträcker sig bskåt till 800-talets första hälft (närmare kan du inte datera) så får du dessutom räkna med att individen har levt några år som kristen innsn den avled. Har familjen kristnats åt 820 så kanske du får c14 indikering på de äldsta gravarna 830-880 AD.