Västergötlands bon

1066 - 1520
Visi

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Visi » 14 september 2021, 18:12

Tack Andreas Ox!
Har sett detta dokument förut och det som tidigare ser det väldigt innehållsladdat och faktaspäckat ut. Verkligen bussigt av dig att dela med dig.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 14 september 2021, 18:44

Valdemar skrev:
14 september 2021, 16:38
Finns en logik i dina slutsatser. På samma lösa grunder som man eventuellt kan dra slutsatser om 800-talet så upphör då Alvhem som eget rike, då via Norsk expansion. Sagorna pekar i så fall på framstötar mot Västergötland och Alvhem/Bohuslän vid slutet av 800-talet från två håll; ett första försök till ”riksbildningar” på två håll (Norge, Mälardalen)

Håller med dig om mycket, men tycker nog precis som Dick med avseende på perioden fram till sen vikingatid.

https://www.svd.se/inga-bevis-for-stort ... ristnandet
Det mycket spridda godsägandet på 1200-talet bland Sveriges maktfamiljer tycker jag talar för ett tidigt "rike". Jag kallar det hellre för "maktområde".
När jag prioriterar det kommer jag att renskriva mina anteckningar om godsägande före ca 1300 med ÄSF som främsta källa. Vad jag minns finns det ingen 1200-talsätt i översta maktskiftet som enbart är belagd i ett landskap. Bjälboättens gods var spridda över hela Götaland inkl Närke och Värmland. Tydligen var godsägandet lika spritt i Danmark.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 14 september 2021, 20:19

Det är ett bra argument. Men jag vill hävda att denna spridning kan ha skett i samband med händelser från ca år 1000 e kr.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 14 september 2021, 20:49

Hur tolkar du berättelsen om Erik Emundsson? Jag har inte fördjupat mig utan enbart antagit att den stämmer i huvuddragen.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 14 september 2021, 21:13

Han lägger under sig Västergötland och flera andra länder i sagan. Så före detta ingår inte dessa länder!? Han tappar de flesta igen, vilket understryker hur lös hans ” överhöghet” var.

Så enligt sagan expanderar en ”Sveakung” under slutet av 800-talet väster ut. Han tappar snart det mesta igen. Blev sedan Västergötland en ”del” av Svitjod?

Bara saga men själv tror jag de ofta bär en kärna av sanning.

Men hur länge håll denna överhöghet, 1 år eller 10 år?

Se på Sigridsleven med en massa danskt ägande i Västergötland. Tyder då dessa på ett långvarigt ägande och dansk dominans i Västergötland?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 14 september 2021, 21:23

Omöjligt att veta... Jag tolkar Västergötlands relativa oberoende till cirka 1250 som att den lokala aristokratin/lagmännen lyckades någorlunda väl att balansera svenska, norska och danska maktanspråk. Men att Västergötland traditionellt mest tillhörde "Svitjod" som jag tolkar sedan senast 800-tal vilket sagorna om Erik Emundsson/Anundsson återspeglar.
Det unika med de västgötska bona är att det tycks beskriva en maktstruktursnivå som inte finns i något annat svenskt landskap och vad jag vet inte i Danmark eller Norge heller.
Att Sigridslev var koncentrerat till Västergötland är väl en teori bland många? Jag tror mer på teorin där godsen är spridda över hela landet.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 14 september 2021, 21:34

Exemplet var för att understryka att den svenska eliten ägde i Danmark och den danska i Sverige. Eliterna var ingifta i varandra som tydligt kan utläsas i tidig medeltid.

Trots detta kan mycket väl en union ha tvingats på Västgötarna under 800-talet, som i sagan. Som Harrison skriver saknas dock oberoende källor för detta. Man blir sugen att tro på sagan och dra ut linjerna tidsmässigt så det passar in i våra gamla historieböcker. Skall vi köra enligt hård akademisk modell så saknas helt bevis för detta.

Tror vi att sagorna innehåller en större del verklig fakta så blir svaret ett annat.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 14 september 2021, 21:45

Då är vi eniga.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 14 september 2021, 23:02

AndreasOx skrev:
14 september 2021, 20:49
Hur tolkar du berättelsen om Erik Emundsson? Jag har inte fördjupat mig utan enbart antagit att den stämmer i huvuddragen.
Du antar att det stämmer. Vilken källa till Erik är det då du avser och hur lyder din källkritisk värdering.?

Men just det, du har inte fördjupat dig utan antar bara...

Bekvämt!

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 10:09

En konsekvens av de båda herrarnas resonemang är ju att Västergötland följdaktligen hette Ranrike innan Erik Emundsson. Märkligt nog verkar de erövrade ranerna, nu kallade västgötar, firat förlusten med att resa en runsten till åminnelse av forna sveakungar.

Skriv svar