Beowulf - Juten!

Valdemar

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Valdemar » 23 september 2020, 15:28

Vad jag säger är att alla rika regioner under 500-talet har ungefär samma fynd. Bara för att Västergötland har den största offerplatsen i Sverige innebär det inte att just detta stärker caset för Beowulf som Gaut/Geat. Att Västergötland har två av tre guldhalskragar från denna tid innebär bara att regionen var rik, precis som Skåne var,(trots avsaknad av guldkragar). Att man råkat hitta flera svärd från Beowulfs tid i Snösbäck utanför Falköping säger bara att samma typ av svärd som användes i England av eliten där, användes även i Västergötland.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2020, 15:34

Valdemar skrev:
23 september 2020, 15:28
Vad jag säger är att alla rika regioner under 500-talet har ungefär samma fynd. Bara för att Västergötland har den största offerplatsen i Sverige innebär det inte att just detta stärker caset för Beowulf som Gaut/Geat. Att Västergötland har två av tre guldhalskragar från denna tid innebär bara att regionen var rik, precis som Skåne var,(trots avsaknad av guldkragar)
Nja, det är betydligt mycket mer guldartefakter överlag i Västergötland än i ex Uppland. Man är dessutom involverade mer i utbytet med Danmark-kontinentalt vilket inte minst speglas i brakteatrar. Är det något som framstår i alla sagor och framför allt Beowulf, som ett slags Hans och Gretas brödspår till Kungahusen så är det just guldringar av olika slag. Brakteatrar synes följa samma väg.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 september 2020, 15:46

Vad arkeologin tydligt visar på är att det finns högstatusmiljöer vid mitten av 500-talet i Uppland, på Gotland, Västergötland och i Skåne.

Mycket tyder på att vapenoffren under 500-talet är en konsekvenser av regionala konflikter i Norden. Nämnda regioner kunde mönstra arméer som var relativt stora för angrepp mot andra Skandinaviska maktcentra.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 september 2020, 15:49

De flesta brakteaterna i Västergötland är antagligen i så fall kopplade snarare till Hygelac än till Beowulf rent tidsmässigt. Guldkragarna ligger även de tidsmässigt snarare i början än slutet av 500-talet.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2020, 15:57

Valdemar skrev:
23 september 2020, 15:49
De flesta brakteaterna i Västergötland är antagligen i så fall kopplade snarare till Hygelac än till Beowulf rent tidsmässigt. Guldkragarna ligger även de tidsmässigt snarare i början än slutet av 500-talet.
Tidsmässigt kan det vara så vad gäller tillverkning. Men bruksmässigt?
Jag tror de inte har någon direkt koppling till vare sig Hygelac eller Beowulf. Jag tror de snarare ska kopplas
till Skilfingakungar. Mönekragen ska förmodligen ses som en regalie i klass med kungakrona och den kung som har sådana guldklenoder i sagorna är sveakungen. Samma kungadynasti som fick namn av att de krigade i Vendsyssel.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 23 september 2020, 16:09

Vi är inte överens där. Men du argumenterar i alla fall utifrån kunskaper om arkeologin, vilket jag respekterar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2020, 16:19

Aristokratin som den beskrivs i Beowulf rör sig mellan hoven från Saxare-frieser, upp genom geatas, daner och in i det sweonska kungahuset. Kungarnas barn och krigare gifts in i de olika stammarna. Det måste mycket snabbt och redan under Beowulfs bästa tid dvs runt 530-550 vara väldigt lika materiella betingelser vad gäller guldgåvor och föreställningsvärlden där. Jag får in en väldigt fin kedja från Friesland genom Saxarnas stammar, Jylland och Danerna till Götarna och Västnorge. Norr om Mälaren finns givetvis fickor med rika miljöer men ännu inte så mycket mer som kunde "bära upp" en regionalt konsoliderad elitklass. Detta avtecknas redan i en blick på spridningskartan över brakteatrar och bekräftas även av generella guldfyndens spridning.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 september 2020, 16:35

Som ni nog båda egentligen säger, Valdemar och Kungsune, den kulturella likheterna är stora och det blir svårt att göra några säkra kopplingar mellan kvädet och det arkeologiska materialet i en viss region utan att motsvarande också kan göras till en annan.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2020, 16:38

Jag tror ändå man faktiskt kan dra slutsatser om man använder den strategin men vi komner nog tillbaks till det längre fram i tråden.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 23 september 2020, 16:57

Vad gäller offerplatser så är det ju ointressant med små offerplatser som bara innehåller några offrade spjut ex. Beowulfkvädets stridsharg kan nog bara jämföras med Finnestorp eller Illerup.

Skriv svar