Kent Andersson (verksam i uppsala) kallar dem ”riksregalier”

Vore intressant med tips på artiklar där Sutton Hoo-fynd jämförs i en större europeisk kontext, inte enbart med Uppland. Bo Gräslund m.fl. framför den för mig plausibla tanken att det är en sveaprinsessas giftermål med en East Anglia-kung (Raedwald?) som ligger bakom likheterna.kylarvende skrev: ↑5 november 2019, 18:43AndreasOxAndreasOx skrev: ↑5 november 2019, 17:05Vad jag förstår är det relativt oemotsagt att Sutton Hoo- graven har mycket tydliga likheter/influenser med båtgravarna i Uppland se ex Comparisons i https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sutton_Hoo
Och att påstå att de gotländska fynden av brakteatrar är perifera är märkligt - de är relativt många och av hög kvalitet. Det avvikande är att knappt några brakteatrar är hittade i Uppland eller Östergötland. Se ex s 33 i http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=3801286
Nu hänger jag inte med riktigt. Vill du att de skall sägas emot? Eller vill du ha exempel på varför det kan sägas emot? Jag kan ge förslag på varför de kan sägas emot. Exempelvis har helt eller delvis inhemskt material använts? Både i Sutton Ho och Uppland kan man ju ha kommit ngn annan stans ifrån och haft ide'er om senaste mode o dyl från den platsen. Om senaste (gemensamma) mode har utförts med utslutande inhemskt material så kan man drista sig till att det finns en gemensam nämnare, men troligen en bit tillbaka i tiden (kanske en generation el två?). Det är mindre troligt att någon skyndsamt har tagit sig till Suttom Ho från Uppland el vice verca och undervisat ngn i det senaste (gemensama modet), men det kan inte uteslutas. Om det däremot är Sutton Ho material i Upplandsskeppen så riktas stor misstanke mot att det gemensamma modet har hämtats i just Sutton Ho (och vice versa). Om det är både inhemskt och utländskt material i skeppen blir det knivigare, rent av huvudvärksframkallande att hitta några förklaringsmodeller. Hur länge kan material återanvändas o likn kommer med i bilden. Trä ruttnar, men vissa metallföremål kanske kan återanvändas under längre tid. Förslag välkomnas.
Enligt Bo Gräslund sid 43 nämns (guld)ringar 44 gånger varav som halsringar 4 gånger (rader 1195,2172,2809,3017). Halsring är inte samma sak som halskrage.
Geatas beskrivs genomgående som ett folk med nära anknytning till hav och skepp. Detta är ett av Bo Gräslunds huvudargument mot att tolka geatas som ett inlandsfolk. Hygelacs hall, dvs geatas maktcentrum, beskrivs på rad 1924 ligga nära havet vid sæwealle.Valdemar skrev: ↑5 november 2019, 20:07Jan Peder Lamm hävdar att de tre kragarna är tillverkade delvis av samma verktyg. De är tillverkade i ordningen Ålleberg, Färjestaden och Möne. Kanske de är tillverkade för en kung per generation? Tillhörde Västergötland och Öland denna ätt? Blir geografin i Beowulf logisk och tydlig utifrån att han styrt såväl Västkusten och Öland med land emellan?
Kent Andersson (verksam i uppsala) kallar dem ”riksregalier”![]()
Ett fragment har hittats i Köinge i Halland...