Beowulfskvädets topografi
-
Anders i Uppsala
Re: Beowulfskvädets topografi
Några utdrag från Vita Ansgari av Rimbert (skriven ca 870, men avser händelser tidigare på 800-talet):
Meanwhile [I.e. in 829] it happened that Swedish ambassadors had come to the Emperor Ludovic, and, amongst other matters which they had been ordered to bring to the attention of the emperor, they informed him that there were many belonging to their nation who desired to embrace the Christian religion, and that their king so far favoured this suggestion that lie would permit God's priests to reside there, provided that they might be deemed worthy of such a favour and that the emperor would send them suitable preachers.
With great difficulty they accomplished their long journey on foot, traversing also the intervening seas, where it was possible, by ship, and eventually arrived at the Swedish port called Birka.
They were kindly received here by the king, who was called Biörn, whose messengers had informed him of the reason for which they had come. When he understood the object of their mission, and had discussed the matter with his friends, with the approval and consent of all be granted them permission to remain there and to preach the gospel of Christ, and offered liberty to any who desired it to accept their teaching.
Kommentar: Ansgar kommer till en ort som heter Birka och har kontakt med sveakungen Björn, som i sin tur korresponderar med kejsar Ludvig den fromme.
Wulfstan (ca 880):
On bæcbord him wæs Langaland, Læland, Falster, Sconeg, þas land eall hyrað to Denemearcan. þonne Burgenda land wæs us on bæcbord, þa habbað him sylf cyning. þonne æfter Burgenda lande wæron us þas land þa synd hatene ærest Blecingaeg, Meore, Eowland, Gotland on bæcbord, þas land hyrað to sweon.
Svenska: På babord sida hade han Langeland, Lolland, Falster och Skåne, dessa länder hör alla till Danmark. Så hade vi Bornholm om babord, och de har sin egen kung. Och efter Bornholm hade vi de land som heter först Blekinge, Möre, Öland och Gotland om babord, och dessa länder tillhör svearna.
Kommentar: Jag menar inte att det behöver ha sett likadant ut på 500-talet, men på 800-talet tillhörde dessa områden svearna.
Wikipedia med referens till Birka, Bente Magnus, RAÄ, 1999, sida 4:
Alltsedan medeltiden har Björkö i Mälaren, belägen i Adelsö socken, Uppland, ansetts vara identisk med denna handelsplats.
Kommentar: Om Birka låg på Björkö, så höll sveakungen till i närheten (i Mälardalen) på 800-talet. Varför är det så osannolikt att svearna höll till i närheten även på 500-talet?
Meanwhile [I.e. in 829] it happened that Swedish ambassadors had come to the Emperor Ludovic, and, amongst other matters which they had been ordered to bring to the attention of the emperor, they informed him that there were many belonging to their nation who desired to embrace the Christian religion, and that their king so far favoured this suggestion that lie would permit God's priests to reside there, provided that they might be deemed worthy of such a favour and that the emperor would send them suitable preachers.
With great difficulty they accomplished their long journey on foot, traversing also the intervening seas, where it was possible, by ship, and eventually arrived at the Swedish port called Birka.
They were kindly received here by the king, who was called Biörn, whose messengers had informed him of the reason for which they had come. When he understood the object of their mission, and had discussed the matter with his friends, with the approval and consent of all be granted them permission to remain there and to preach the gospel of Christ, and offered liberty to any who desired it to accept their teaching.
Kommentar: Ansgar kommer till en ort som heter Birka och har kontakt med sveakungen Björn, som i sin tur korresponderar med kejsar Ludvig den fromme.
Wulfstan (ca 880):
On bæcbord him wæs Langaland, Læland, Falster, Sconeg, þas land eall hyrað to Denemearcan. þonne Burgenda land wæs us on bæcbord, þa habbað him sylf cyning. þonne æfter Burgenda lande wæron us þas land þa synd hatene ærest Blecingaeg, Meore, Eowland, Gotland on bæcbord, þas land hyrað to sweon.
Svenska: På babord sida hade han Langeland, Lolland, Falster och Skåne, dessa länder hör alla till Danmark. Så hade vi Bornholm om babord, och de har sin egen kung. Och efter Bornholm hade vi de land som heter först Blekinge, Möre, Öland och Gotland om babord, och dessa länder tillhör svearna.
Kommentar: Jag menar inte att det behöver ha sett likadant ut på 500-talet, men på 800-talet tillhörde dessa områden svearna.
Alltsedan medeltiden har Björkö i Mälaren, belägen i Adelsö socken, Uppland, ansetts vara identisk med denna handelsplats.
Kommentar: Om Birka låg på Björkö, så höll sveakungen till i närheten (i Mälardalen) på 800-talet. Varför är det så osannolikt att svearna höll till i närheten även på 500-talet?
Frågan handlar väl snarare om svearna bara höll till där?Kommentar: Om Birka låg på Björkö, så höll sveakungen till i närheten (i Mälardalen) på 800-talet. Varför är det så osannolikt att svearna höll till i närheten även på 500-talet?
Vem har påstått att det inte "höll till" svear i närheten? På 500-talet fanns förmodligen inte ett gemensamt rike för alla svear utan det bör ha varit fråga om flera självstyrande regioner med svear. Och nej det är inget konstigt alls!! Det är det vanligaste vi har i hela Europa. Tyskarna bestod av ett gytter av furstendömen, stater och kungariken precis som Italer, Franker, Särker (greker) spanjorer, Friser osv. Ser likadant ut i hela världen. Dessutom i princip lika vanligt att dessa olika stammar förväxlats pga den övergripande beteckningen. Det är bara att följa vilken tråd som helst om Tacitus germaner eller vad man vill så syns det med all tydlighet.
Någon gång mellan 600-talet och 800-talet verkar kungarna i Sverige börja kontrollera flera regioner åt gången under allt tätare perioder.
Att kungamakten investerar i en långsiktig närvaro i Mälardalen på 800-talet avslöjar inte var kungen har sin maktbas. Får man tro Adam av Bremen kommer kungamakten från götalandskapen. Då kanske man ska betrakta Fullerö, Helgö, Birka som brohuvvuden för den svenska kungamaktens expansion åt norr och öster. Håkon Röde lät en bryte råda över området och även Ansgarsvitan omtalar en Herigar som var stand in för kungen. Uppenbarlligen befann han (kungen) sig ofta på annat håll i riket. Det finns flera aspekter på just Birkabeskrivningen hos Adam av Bremen. Dels låg det i Hamburg-Bremenkyrkans intresse att ge en bild av sitt missionscentra i Sverige (Birka) som centralt belägen och nära kungen. Sanningen kan ha varit en helt annan. De centralplatser som egentligen låg mitt i Sverige hade förmodligen redan kristna församlingar. Kungen av Sverige som mycket väl kan ha varit kristen kan rent av ha sett en fördel i att erbjuda kyrkan en plats i ytterkanten av sitt rike där kristnandet skulle tjäna honom bäst. Kyrkan ville ju överföra mycket av tingets makt till kungafamiljen.
-
Anders i Uppsala
Håller med till stor del. Jag tror att det svenska "Östersjönvälde" som beskrivs på 800-talet var förhållandevis nytt. Kanske växte det fram under 500-talet och denna framväxt kan vara bakgrunden till Beowulf.
Däremot är jag tveksam till att Birka skulle vara i utkanten av riket på 800-talet och jag tror att Mälardalen var centralt för svearna även på 500-talet. Vilken koppling Mälardalen hade till Västergötland vet vi inte.
När Ansgar kom till Birka var inte Västergötland kristnat, men det blev det snabbare än Mälardalen under följande sekel.
Däremot är jag tveksam till att Birka skulle vara i utkanten av riket på 800-talet och jag tror att Mälardalen var centralt för svearna även på 500-talet. Vilken koppling Mälardalen hade till Västergötland vet vi inte.
När Ansgar kom till Birka var inte Västergötland kristnat, men det blev det snabbare än Mälardalen under följande sekel.
Det är en tanke som då skulle funka om Gotland är geats. Den andra är ju då att de svenska stammar som verkade på västkusten fick ikläda sig svearollen i Beowulf då hela eposet verkar utspela sig i Skagerack.
Ett västligt svearike (samtidigt som östliga självstyrande stammar också fanns) skulle passa väldigt bra med alla källor och dessas topografiska angivelser ffa om tiden före 700-talet. Med en tidignorskt protorike kring Viken runt 650-700 i en mer organiserad kungamakt försvagas ett hypotetiskt västligt svearike betydligt. Framför allt skulle det kunna betyda att Ranrike och yttre delarna av Älvsysslan förloras. I princip att man tappar de band man byggt med området motsvarande dagens Bohuslän. Det skulle förklara att man söker allianser österut och att tyngdpunkten i svearna som begrepp också delvis börjar röra sig österut i senare källor samtidigt som mycket av sveakungarnas stridigheter nu handlar om uppgörelser mellan Norge och Sverige vid just Göta älv.
Ett västligt svearike (samtidigt som östliga självstyrande stammar också fanns) skulle passa väldigt bra med alla källor och dessas topografiska angivelser ffa om tiden före 700-talet. Med en tidignorskt protorike kring Viken runt 650-700 i en mer organiserad kungamakt försvagas ett hypotetiskt västligt svearike betydligt. Framför allt skulle det kunna betyda att Ranrike och yttre delarna av Älvsysslan förloras. I princip att man tappar de band man byggt med området motsvarande dagens Bohuslän. Det skulle förklara att man söker allianser österut och att tyngdpunkten i svearna som begrepp också delvis börjar röra sig österut i senare källor samtidigt som mycket av sveakungarnas stridigheter nu handlar om uppgörelser mellan Norge och Sverige vid just Göta älv.
Nej hela landskapet var långt ifrån kristnat men det verkar ha funnits kristna gravplatser i de rikaste bygderna vilket tyder på att väletablerade västgötar redan aktivt kunde utöva kristendomen.När Ansgar kom till Birka var inte Västergötland kristnat, men det blev det snabbare än Mälardalen under följande sekel.
Som du ser finns en viktig skillnad mellan Wulfstan och Vita, noggranna geografiska angivelser.Anders i Uppsala skrev: ↑8 juli 2019, 00:26Några utdrag från Vita Ansgari av Rimbert (skriven ca 870, men avser händelser tidigare på 800-talet):
Wulfstan (ca 880):
Nu påstår jag inte att Ansgars Birka inte låg i Mälaren, men man får ändå vara noga med vad källorna verkligen talar om.
-
Anders i Uppsala
Men inte så tidigt som 830. De äldsta kristna gravarna (som man har hittat) i Västergötland är väl från 800-talet slut, alltså 50-70 år efter Ansgars första resa till Birka.Kungsune skrev: ↑8 juli 2019, 14:51Nej hela landskapet var långt ifrån kristnat men det verkar ha funnits kristna gravplatser i de rikaste bygderna vilket tyder på att väletablerade västgötar redan aktivt kunde utöva kristendomen.När Ansgar kom till Birka var inte Västergötland kristnat, men det blev det snabbare än Mälardalen under följande sekel.
-
Anders i Uppsala
Håller med om att Wulfstan är mycket mera detaljerad avseende geografin än Vita Ansgari. Dock visar informationen från Ansgar andra resa till Birka (troligen 852) att man kan kunde resa hela vägen från Tyskland eller Danmark med båt till Birka:
Anskar accomplished the journey on which he had set out, and after spending nearly twenty days in a ship, he arrived at Birka**, where he found that the king and many of the people were perplexed by grievous errors.
** The voyage was apparently made from Schleswig in South Jutland, this being the port nearest to Sweden. cf., Adam Brem. Hist. xxii.
Kungen är 852 inte längre Björn, utan efterträdaren Olof.
Det är svårt att tänka sig att en resa mellan Schleswig och Västergötland skulle företas helt till sjöss, samt att det skulle ha funnits ett annat idag bortglömt Birka i Västergötland. Jag känner mig rätt trygg med att 800-talets sveakungar hade sin bas i Mälardalen och jag ställer mig frågande om det var så annorlunda ett par hundra år tidigare.
Anskar accomplished the journey on which he had set out, and after spending nearly twenty days in a ship, he arrived at Birka**, where he found that the king and many of the people were perplexed by grievous errors.
** The voyage was apparently made from Schleswig in South Jutland, this being the port nearest to Sweden. cf., Adam Brem. Hist. xxii.
Det är svårt att tänka sig att en resa mellan Schleswig och Västergötland skulle företas helt till sjöss, samt att det skulle ha funnits ett annat idag bortglömt Birka i Västergötland. Jag känner mig rätt trygg med att 800-talets sveakungar hade sin bas i Mälardalen och jag ställer mig frågande om det var så annorlunda ett par hundra år tidigare.
Rent krasst når man ju hela kusten med båt, inklusive öarna. Även VG via älven. Och där har vi lite av skillnaden med hur vi använder källorna. Du ser vilka möjligheter dom ger för en uppfattning du redan har och som gör dig övertygad om att svearnas styre fanns i Mälardalen. Jag läser hellre vad som står skrivet i källorna och försöker anpassa mig efter det. För min del är Vita Anskarii inte tillräckligt tydlig för att ge klara besked och då tycker jag inte man ska åberopa den på det viset du gjorde.Anders i Uppsala skrev: ↑8 juli 2019, 23:28Håller med om att Wulfstan är mycket mera detaljerad avseende geografin än Vita Ansgari. Dock visar informationen från Ansgar andra resa till Birka (troligen 852) att man kan kunde resa hela vägen från Tyskland eller Danmark med båt till Birka:
Men Wulfstan tillsammans med Ottar ger klara besked om arr svearnas finns från Blekinge och långt upp i landet under 800-talet, det är inte tu tal om det. Som du vet anser jag, och du har ju hållet med till del, att så var fallet även under 500-talet. Med det sagt finns det inget som ens antyder att VG inte skulle vara svenskt också under tiden. Allt tal om erövring är ju enkelt påvisat bara helt ogrundade sagor.
Man behöver inte göra det svårare än så.
Det finns enstaka gravar som ev är äldre. Om det håller så visar det att det i regionen redan fanns ”öar” med en acceptans för kristet gravbruk. Problemet är väl just att avgöra om en grav verkligen är kristen. Gränserna är ju ganska diffusa i de tidiga gravarna. När de skandinaviska kungarna ber om missionärer har de högst troligt redan en grupp kristna i sina hov. En stor del av behovet man ser initialt är kanske främst en dopförättare.Men inte så tidigt som 830. De äldsta kristna gravarna (som man har hittat) i Västergötland är väl från 800-talet slut, alltså 50-70 år efter Ansgars första resa till Birka.