Tideräkning/kalender

Carl Thomas

Tideräkning/kalender

Inlägg av Carl Thomas » 24 september 2023, 15:18

Hur räknade vi tid i Skandinavien före vår tideräkning, alltså före Kristus?

Frågan är intressant - och jag måste erkänna att jag aldrig ens tänkt på den - vilket känns lite märkligt.

Inga inhemska källor finns så vi kan bara spekulera.

Stonehenge mäter 1 år samt visar sommar- och vintersolståndet samt månens faser och annat, samt byggdes strax efter att invånarna i området blivit fast boende bönder som hade behov av en fungerande kalender.

Har vi något liknande här i Skandinavien som visar 1 års gång?

Om jag minns rätt ligger Uppsala Högar på en linje som pekar mot solens uppgång på midsommardagens morgon, men detta är lite sent i tid då de byggdes runt år 600 e.Kr.

Vid Anundshög ligger två sammanbyggda skeppssättningar för till akter som pekar i samma riktning som Uppsala Högar + att om man drar en linje från Anundshögs topp, genom skeppen, och fortsätter i linjens riktning, går linjen över Uppsala Högar. Är det en tillfällighet? Eller, ser vi två kalendrar som tar fram 1 år som tidsräknare som av en tillfällighet ligger på samma linje?

Har vi "feltolkade" stenmonument som visade 1 år som byggdes för 6000 pr sedan när vi blev bönder och hade behov av att mäta tid?

Hur visste vi hur gamla vi var? Vad mätte vi tidsmässigt som nollpunkt? När inträffade viktiga händelser och hur beskrev vi detta tidsmässigt?
Historia är färskvara.