AndreasOx skrev:Bo Gräslund hanterar frågan om sjö eller hav på sid 60. Geatas omnämns tydligen 42 gånger i samband med hav, oftast med ord som kan betyda både sjö och hav som sœ, mere, holm, lagu och brim. Men ett antal gånger med ord som enbart kan betyda salthav: geofon och hœf (rader 362, 1862, 2477). Detta tycks utesluta att Vänern, Vättern eller Mälaren avses.
Bo Gräslund (och jag) tolkar Onelas agerande exakt som du skriver. Notera även den positiva beskrivningen av Onela.
Frågan är vad som hände med Eagdils när farbror Onela dödat hans bror Eanmund och hans beskyddare Heardred. Det verkar nästan som att Onela tvingar med honom hem till svearnas rike. Beowulf skickar ju trupper
till Eagdils något senare och Onela dödas i striderna. Och Beowulf tillåts vara ett slags vasall underställd Onela. Det verkar ha blivit resultatet av svearnas vinst och geaternas förlust i kriget.
Det här bör ha hänt omkring 530. Så sent som ca 515 var Eagdils farfar Ongentheow fortfarande i vapenför ålder, så han bör inte ha fötts tidigare än ca 460. Othere bör ha fötts på 480-talet(?) och dött ca 515-530 och Onela levt ca 490-ca 530. Eagdils och Eanmund måste ca 530 ha varit mycket unga (födda ca 510), kanske fortfarande tonåringar. Heardred bör ha varit i ungefär samma ålder, så även Beowulf.
Om vi går tillbaka till kidnappningen av Ongentheows drottning ca 515, så nämns fornborgen Hrefnesholt, vilket verkar vara en plats på vägen mellan svearnas och geaternas land. Jag spekulerade att det kunde röra sig om fornborgen Borgaberget nära Ramshult (Hrefnesholt) i Snavlunda socken, Närke, där det dessutom finns en myt som talar om att en flyende kung sökte skydd där. Borgaberget är bara en gissning, med ortnamnsefterledet -hult finns nästan inte i Mälardalen eller på Gotland:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska ... x_hult.svgSå jag tycker att det är svårt att bortse från att geaterna skulle kunna vara (väst)götar/västkustbor. Det verkar som att svear och geater både kan nå varandra landvägen (jfr Hrefnesholt) och sjövägen. Jag gissar att sjövägen* från Roslagen till Bohuslän var minst lika snabb och troligen enklare än att rida och gå landvägen**.
* ca 100 mil, ca 10 km/h, ca 10 h per dag -> ca 10 dagar
** ca 50 mil, ca 3 mil/dag -> ca 15 dagar