Västgötska handelsvägar

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 2635
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Västgötska handelsvägar

Inläggav Yngwe » 7 september 2018, 10:18

Kungsune skrev:Det stockar sig vid alla vadställen i hela världen. Inte 24/7 men väl när det är marknad; någon ska ta oxar eller kor över vadet etc. Det är ju just vid sådana platser som vi hittar de fetaste hålvägssystemen.
Det är ingen slump att marknader, köpingar och till och med städer uppstår på sådana platser. Ex Oxford


Men storskalig boskapsdrift i handelssyfte är väl knappast aktuellt innan urbaniseringen och gruvindustrin tar fart? Eller har du en tanke om att så är fallet? Vilka är i så fall inblandade i det?

Men nu har vi lämnat trådens kärna, så vi får nog ta det i egen tråd.

Kungsune
Inlägg: 885
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Kungsune » 7 september 2018, 11:21

Handel?

Nä, jag vet bara av egen erfarenhet att det blir tråkigt om djuren inte får komma till sina beten.
När man ska leda djur över vatten vid vadställen tar det tid. Vid marknader som man garanterat haft under järnåldern också passade man såklart på att avla. Är väl inte konstigt om ex ting och marknad sammarrangerades. Hur som helst är vadande boskap ett påtagligt hinder. Det är ju inte tal om stordrift om gemene man har ett par oxar eller några får. Problemet finns ändå. Sedan tror jag att rika ätter hade uppåt 20-30 djur som samsköttes även om ägarstrukturen var delad.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 2635
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Yngwe » 7 september 2018, 11:41

Då är vi helt överens med boskapen, det rörde sig mest om lokala flyttningar. Och jag har inga problem med att boskap kan vara upphovet till många hålvägar. Det behöver inte ens handla om att ta sig över vad utan om en så enkel sak som att dricka vatten

Med andra ord, i en utpräglad jordbruksbygd, under järnålder och tidig medeltid, är behovet av långväga transporter begränsat. Man transporter djur till och från beten och vatten, och då och då tillsammans med andra varor till marknad i den relativa närheten.

Det finns alltså inget behov av "landsvägar" av hög kvalitet från VG's slättbygder vare sig till Ätran , Nissan eller det som väckte frågan, Göta Älv.

Kungsune
Inlägg: 885
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Kungsune » 7 september 2018, 12:25

Ungefär så. Vi är i varje fall överens om att vägarna i största mån var tämligen kassa. Därför är det särdeles intressant när man hittar de vägavsnitt där det faktiskt har gått att köra med vagn. Det kan indikera en alldeles speciell bygd. Ex fyndet av ett 2000 år gammalt vagnshjul i Göta älvdalen vid Grönån som visar att man haft en "ordentlig" väg vid Skepplanda.

Valdemar
Inlägg: 861
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Valdemar » 7 september 2018, 13:02

Skepplanda (Alvhem) är intressant med två vikingaskepp och skeppsdelar från 300-talet (och hjul). Vikingaskeppen har skrotats på platsen och stävarna återanvänts (den dyraste delen). Huggspån fanns kvar runt Äskekärr 2. Från samma område finns stockar som radialspräckts med datering från vikingatid. Antagligen har Skepplanda med omnejd varit en plats för skeppsbyggnation. Det finns omfattande vattensystem för flottning från den nära liggande Risveden.

Under medeltiden hade kungen problem med Ale-bönderna som inte producerade smör och annat till skatt då de byggde fartyg i stället. Mycket av kajer och hus i Lödöse är byggt av återanvänt trä från fartyg.

Skepplanda/Alvhem låg vid en havsvik före de första fallen i Göta Älv. Där fanns tillgång till trä från Risveden och bevisligen har fartygsbygge och timmerhantering varit viktigt.

I Området Alvhem/Skepplanda finns två folkvandringstida guldskatter och en vikingatida silverskatt. Trakten har varit oerhört viktig att kontrollera utifrån kontroll av älven och vägarna in i Västergötland.

Sveriges äldsta del till en fartygsspärr är hittad i området (folkvandringstid).

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 2635
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Yngwe » 7 september 2018, 13:37

Ja som sagt, Göta Älv har ju ett mycket stort "uppland" att hämta varor från, även sådana som haft betydelse för export under järnåldern. Förmodligen har slättbygdens stora befolkning ganska snart sugit åt sig kontrollen över handeln på Göta Älv.

Kungsune
Inlägg: 885
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Kungsune » 7 september 2018, 13:42

Precis!
Till köpingarna och städerna som Valdemar redan omtalat kan läggas traditionen (och rikliga keramikfynd) om Götaholm och Guldheden där det lär ha funnits köpingar redan långt före Nylöses etablering alldeles intill.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 2635
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Yngwe » 7 september 2018, 14:03

Ja det skulle vara mycket spännande att få se om dessa små handelsplatser varit diversifierade i produkter. T.ex. om en huvudsakligen sysslat med tjära, en annan med skinn, och en tredje kanske har ägnat sig åt skeppsbyggnad. Allt samlat i något slags geografiskt utbrett halvorganiskt handelskomplex....

Valdemar
Inlägg: 861
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västgötska handelsvägar

Inläggav Valdemar » 7 september 2018, 18:17

Vi vet inget om storleken på de köpingar som fanns i området före Lödöse och Kungahällla. Fynden i Gamla Köpingen är spridda över 2 hektar. Vid en första grävning hittades direkt grophus mm. Så allt från säsongsmässiga aktiviteter till riktiga städer.


Återgå till "Geografi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster