AndreasOx skrev:Enligt Carlsson & Lovéns artikel från 2014, s104, är domkyrkan byggd på en upp till fem meter tjock fyllning antagligen inkl. äldsta Trefaldighetskyrkans rester. 1290 invigs en träkyrka vilket de tolkar som en tillfällig ersättare för Trefaldighetskyrkan.
Jag hittar inga belägg i artiklar efter 2005 om att kungsgården låg väster om Fyrisån. Och inga belägg för när kastalen byggdes. Med tanke på omfattningen av domkyrkobygget känns det troligare att kastalen uppfördes efter 1300, som en del i muren runt domkyrkan.
Kastaler vid gotländska sockenkyrkor kan mycket väl varit sockenmagasin redan på 1100-talet, jag tycker det är någorlunda säkert att kyrkorna på Gotland byggdes gemensamt av bönderna i respektive socken och då måste det gemensamma kyrko- och prästunderhållet hanteras. Och något biskopstionde fanns inte på Gotland förrän ca 1500.
Uppland verkar ha varit mycket mer styrt av kung/stormän så behovet av tidiga kastaler såg säkerligen mycket annorlunda / mer centraliserat ut. Finns det några andra belägg för kastaler i Uppland?
Kastalen passade illa in i miljön rent arkitektonisk. Jag tror inte att man skulle välja att bygga ett klumpigt torn alldeles intill norra Europas största katedral. Den måste ha funnits där sedan tidigare och blev kvar som klocktorn. Men den behöver inte vara från sent 1100-talet. Den kan lika gärna ha byggts ca 50 år senare.
Jag tycker också att själva byggboomen i Östra Aros/Uppsala i slutet av 1200-talet är fascinerande. Det handlar om en "by" med några hundra invånare där det byggs ett flertal kyrkor:
Mitten av 1200-taletSankt Pers kyrka byggs öster om Fyrisån, förstördes i stadsbranden 1543, rester kvar till 1960-talet.
1200-talet (någon gång), senast på 1270-taletSankt Eriks kapell byggs, en relativt stor kyrka, nästan som nya Trefaldighetskyrkan, revs efter stadsbranden 1702.
1272/1273-
Nya domkyrkan (finns kvar) börjar byggas och gamla Trefaldighetskyrkan rivs.
-1290Tillfällig ersättare för Trefaldighetskyrkan byggs i trä.
Sent 1200-talSakristia i sten till träkyrkan byggs.
Sent 1200-tal/omkring 1300(?), har också sett senare datum (andra halvan 1300-talet)En ny Vårfrukyrka i tegel byggs öster om Fyrisån, förstördes i stadsbranden 1543.
1300-taletNy permanent Trefaldighetskyrka byggs (finns kvar).