Västra Vång i Blekinge

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen

Re: Västra Vång i Blekinge

Inläggav Bäckahästen » 28 augusti 2017, 05:48

Det var en bra arkeologidag 2017. Det som fascinerade mig mest var sägnen om den sjunkna kyrkan i Vång. Kullen användes in under kristen tid men upphörde att användas ungefär när Hjortsberga kyrka byggs och blir Blekinges tingsplats. En arbetshypotes är därför att det kan ha funnits en stavkyrka i Vång under slutfasen. Allt är givetvis hypoteser då kunskapen om platsen än så länge är för dålig. :D

Det är också intressant att Blekinges ledande skikt hade mest kontakt med Eketorp på Öland och inte Uppåkra som annars är lätt att tro. Det får en att fundera. :D

anganatyr

Re: Västra Vång i Blekinge

Inläggav anganatyr » 9 augusti 2018, 14:35

Inne i kultbyggnaden i Västra Vång i Blekinge fann arkeologerna sommaren 2017 brända ben från både människor och djur. De flesta var från människor. Tanken är inte långt borta att tänka på människooffer.

Under augusti månad i år ska Blekinge museum släppa nya resultat från denna grävning, då materialet nu har studerats. Lite hemlighetsfullt har man nu gått ut och sagt att:
Fynden kommer att ställas ut på Blekinge museum i Karlskrona i augusti, däribland resultat som ännu inte har avslöjats.

Jag lägger in samma inlägg här som jag gjorde i en annan tråd, då det även hör hemma i denna tråd.

Återgå till "Järnålder och Vikingatid"