Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av Yngwe » 17 januari 2023, 12:00

Precis VAldemar.

Vissa tror si, andra tror så. Så långt allt i sin ordning. Det var därför tråden startades med avsikten att diskutera en hypotes. Inte en slutsats, teori eller något med motsvarande styrka.

I sammanhanget, med ovan i åtanke så skriver då AndreasOx
trovärdig jämfört med vetenskaplig konsensus att svearnas maktcentrum var i Mälardalen som vi vet att det var under tidig medeltid både arkeologiskt och källmässigt.
Här påstås då att det finns en vetenskaplig konsensus, vilket alltså är långt ifrån sant. Det vet du, jag och AndreasOx! Här påstås att källorna och arkeologin säger att makteliten fanns i Mälardalen under tidig medeltid. Det är inte heller sant. Det vet du Valdemar, det vet jag. Och det vet AndreasOx

Ändå skriver AndreasOx så. Det är då inget annat än rent trams. Det är totalt respektlöst! Att medvetet skriva saker som man vet är fel kan inte kallas för annat!

Trådens frågeställning var så här.
Tänk om hela svea-sagan är stulen och förflyttad till Mälardalen och framförallt Uppsala.... Tänk om historierna om Svear, Göter och Daner egentligen har en mycket trängre geografisk spridning, och egentligen hör hemma runt Skagerak och Kattegatt...?

Utan att först närmare precisera folkens geografiska hemvist och gränser är det ändå inte så att sagorna i mycket stor utsträckning kan få plats där? Är det inte ett naturligt kärnområde som också beskrevs i sagorna? Är det inte väl långt mellan Uppland och Jylland för att det ska vara ett naturligt konfliktområde...? Svearna hamnade ju trots allt i Norge enligt sagorna....

Den inleds alltså med "Tänk om..." med ansatsen att diskutera runt detta. Inte att bevisa, inte att förkasta, utan att relativt förbehållslöst resonera om detta.

Det går tydligen inte!

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 17 januari 2023, 15:59

Om jag förstår Yngwe korrekt råder det alltså inte vetenskaplig konsensus om att det Birka som Ansgar besökte på 800-talet och där ärkebiskop Unni dog 936 låg på Björkö.
Samt att Ottars och Wulfstans relativt samtidiga reseberättelser på 880-talet inte ska tolkas som att danerna behärskar haven från Skagerrak till Skåne medan svearna är makthavare från Blekinge till Gotland.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 januari 2023, 16:01

Valdemar skrev:
17 januari 2023, 11:30
Visst är kungarna från Götalandskapen från början av 1000-talet och en tid framåt. Problemet är att alla resonemang om kungar före år 1000 i praktiken blir rena spekulationerna. Att hävda saker med säkerhet, som kungars och stammars placeringar måste göras med stor ödmjukhet!

Castor resonerar på ett innovativt sätt kring Jordanes stammar.

Kungsune tror på en expansion från Götaland (av Svear) mot Uppland i Vendeltid.

Yngwe tror att alla inom dagens Sverige kallades Svear.

John tror på Beowulf på Bokenäset.

Jag, Andreas och några till ligger närmare den traditionella uppfattningen med Svear i Mälarlandskapen.

Detta är ett diskussionsforum! Det måste gå att visa respekt; även mot dem man tycker är helt ute och cyklar.
Jag vill bara rätta Valdemars tolkning av mina inlägg. Jag tror inte på en expansion av svear från Götaland till Uppland under Vendeltid. Jsg tror att Mälardalens befolkning redan var svear då. Det jag försöker klargöra är en idé att de svear som var västgötar är representerade i ex Beowulfkvädet. Det skulle kunna betyda att denna västgötska kungagren tappar fästet i källorna från 620-talet till förmån för kungar i Norge och Uppland. Oavsett sveabegreppet över tid så betyder det att folkvandringstida händelser som beskrivs som kopplade till sveakungar i sin nedskrivningsform på medeltiden, inte behöver ha haft något med maktkluster i Uppland att göra. Tanken är att när riket samlas under en makt på medeltiden murar man upp en gammal historia med händelser från de olika landskapen. Beowulfepisoden har starka indikationer att sweons just där avser makthavarna i Västergötland. Det rimmar väl med senare uppgifter om Vänerns is, Jordanes beskrivnng av gautigothi som attackerar grannar, Eddans landskap med tvillingbergen som liknar jätten Ymers ögonbryn vid den stora sjön med floden med fors och vattenfall som rinner ut i havet. Jag begränsar inte svearna till Västergötland mao. Jag fokuserar på platsen för händelser och beskrivningar. På någon punkt verkar begreppet svear omfamna undergrupper såsom olika götiska stammar och förmodligen även norska.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 januari 2023, 16:05

AndreasOx skrev:
17 januari 2023, 15:59
Om jag förstår Yngwe korrekt råder det alltså inte vetenskaplig konsensus om att det Birka som Ansgar besökte på 800-talet och där ärkebiskop Unni dog 936 låg på Björkö.
Samt att Ottars och Wulfstans relativt samtidiga reseberättelser på 880-talet inte ska tolkas som att danerna behärskar haven från Skagerrak till Skåne medan svearna är makthavare från Blekinge till Gotland.
Adam beskriver Birka såsom götarnas stad belägen mitt i sueonia. Dvs Småland, Blekinge, Öster och Västergötland utgör södra Sueonia. Adam skriver att västgötarna är den stam i sueonia som ligger närmast oss (Hamburg-Bremen)

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 17 januari 2023, 16:21

Kungsune skrev:
17 januari 2023, 16:05
AndreasOx skrev:
Adam beskriver Birka såsom götarnas stad belägen mitt i sueonia. Dvs Småland, Blekinge, Öster och Västergötland utgör södra Sueonia. Adam skriver att västgötarna är den stam i sueonia som ligger närmast oss (Hamburg-Bremen)
Givetvis - götarna var en del av svearna åtminstone för Adam av Bremen. Ansgar och Unni åkte till Birka som svearnas maktcentrum och enligt vetenskaplig konsensus (hädanefter förkortat VK) låg i Mälardalen.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 januari 2023, 16:29

Kungamaktens närvaro är tydlig men inte att dess enda eller ens huvudsakliga maktbas skulle vara där. Tvärtom uppges Birka vara götiskt och götarna uppges styra bland sueonerna. Västergötland uppges vara sueonias främsta landskap.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 januari 2023, 16:42

Nu är vi i loopen igen😅

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 17 januari 2023, 16:58

Att götarna styr bland svearna enligt Adam av Bremen (som är en andrahandskälla ca 1070) är irrelevant eftersom Ynglingatal handlar om svearna som samlingsbegrepp vilket kan ha innefattat götarna. Sveakungen Ingjald illråde kan mycket väl ha varit av götisk ätt.
Ynglingatal i HN nämner inte götarna. Kung Östen dödas av gautones vilket enligt Snorre är jutar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 januari 2023, 18:05

Ditt senaste inlägg har jag inga invändningar mot.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 januari 2023, 20:35

AndreasOx skrev:
Ja det är korrekt, i detta reder inte konsensus, så släpp det nu.

Skriv svar