Kungsunes citat börjar på rad 2951. Om man läser krigsbeskrivningen i sin helhet, från rad 2922, har de stridit ett bra tag utan att hav nämnes överhuvudtaget.
Tolkar du det så? Jag kan inte utläsa att de slagits länge. Vi kommer in i berättelsen när Egils jagar ikapp geaterna som försökte kidnappa hans hustru. I samband med detta slås Haedcyn ihjäl. Dets tår att han med hast hinner ifatt dem vid hrefnewudu och på natten hotar han dem. På morgonen ljuder Hygelacs horn och Egil fruktar dessa sjömän varför han söker skydd (i en fornborg ?). Ingen lång episod alltså, kanske två eller tre dagar. Varför borde det nämnas ett hav här?
saémannum på rad 2954 är ett epitet på geatas. Det står ingenstans på dessa 80 rader om båtar, hav eller hur långt in i landet de är.
Ett epitet används sällan slumpvis. Det verkar noga valt här när Hygelacs här dyker upp samtidigt som berättelsen tidigare talar om oroligheterna över havet ex rad 2472 som inleder de här berättelserna. Det står alltså inte att de är långt in i landet. Så det vet vi inte. Sjömänsgeater som undsätter geaterna kan vara en god indikator på att ett hamnläge är nära. Som sagt innan; slumpen att tre härar möts?
Heathoraemerna är inte så avgörande för geografin avseende geatas så jag lämnar den så länge.
Beträffande Jordanes så omnämns Vagoth efter Hallin, ja. Det passar ju bra med Göta Älv. Om nu Jordanes går i en särskild följd? Svennung hade en intressant artikel i fornvännen som diskuterade mycket av problemen. Att floden Neva skulle ha bytt namn från Vagus till Neva kan kanske tyckas mer långsökt än Gautälv. Vänern anses ha hetat Van vid denna tid så att Va har med vatten att göra är de flesta inne på. Samtidigt skriver Jordanes uttryckligen att den ligger i den östra delen av Skandinavien. Många av Jordanes namn har latinska kopplingar så det är ju fler än Svennung som poängterar svårigheterna.
Hermann Reichert tror jag bland annat är inne på att några av namnen kan vara felaktigt översatta efter jordanes pga den gotiska formen. Såväl Gautigothi som Vagoth kopplas till Västergötland men som två olika stammar.
Bifogar bild från tyska wikipedia med Vagoth på Gotland. Det du!