Nu saknas ju nãgon som helst källa som bekräftar din teori. Englandsfallet är ju bara ett scenario bland flera. Vi har ju inte lyckats placera svear på stamnivå ännu så det blir ju svårt.Exempel på dessa är Gutar, Svear och Gautar. Så småningom enas landsdelarna och man tar namn efter en av grupperna, Svearna. Tillsammans bildar man en stat.
Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Några små frågor för de övertygade: varför används det allsvenska namnet på just svealand? Varför ligger de i sagorna så väsentliga orterna Uppsala, sigtuna och birka i mälardalen och inte i götaländerna?? Varför skall kungen först väljas i västergötland för att fara ovan vättern till östergötland, för bekräftelse av valet och sedan tillbaka till västergötland för att väljas än en gång? Varför använder sig de allsmäktiga västgötarna i sin egen juridiska skrift av två olika begrepp för (enligt er teori) som betyder samma sak? Och till slut vad har runor med denna tråd att göra, antingen ger man en förklaring eller så får man öppna en egen tråd (var är moderatorerna?)
Senast redigerad av 1 Ättelägg, redigerad totalt 8 gånger.
En fråga till, glömde den
, vad kommer den förmodade uppsala kungen in i avtalet mellan svear och guterna?
Funderade och blev nyfiken på runstensfynden i svarta jorden och googlade lite, hittade detta: http://historiska.se/birka/vad-ar-birka ... hovgarden/
vet inte riktigt Carl Thomas, men inte ser det ut som enbart kortkvistrunor i jorden?
vet inte riktigt Carl Thomas, men inte ser det ut som enbart kortkvistrunor i jorden?
Allt detta gick vi ju igenom hur många gånger som helst på gamla Arkeologiforum. Det är just pga av detta jag valt att vara väldigt lite aktiv i denna tråd. Det spelar ingen roll hur många gånger man förklarar. Diskussionen går hela tiden i cirklar.Ättelägg skrev:Några små frågor för de övertygade: varför används det allsvenska namnet på just svealand? Varför ligger de i sagorna så väsentliga orterna Uppsala, sigtuna och birka i mälardalen och inte i götaländerna?? Varför skall kungen först väljas i västergötland för att fara ovan vättern till östergötland, för bekräftelse av valet och sedan tillbaka till västergötland för att väljas än en gång? Varför använder sig de allsmäktiga västgötarna i sin egen juridiska skrift av två olika begrepp för (enligt er teori) som betyder samma sak? Och till slut vad har runor med denna tråd att göra, antingen ger man en förklaring eller så får man öppna en egen tråd (var är moderatorerna?)
Några små svar.Ättelägg skrev:Några små frågor för de övertygade: varför används det allsvenska namnet på just svealand? Varför ligger de i sagorna så väsentliga orterna Uppsala, sigtuna och birka i mälardalen och inte i götaländerna?? Varför skall kungen först väljas i västergötland för att fara ovan vättern till östergötland, för bekräftelse av valet och sedan tillbaka till västergötland för att väljas än en gång? Varför använder sig de allsmäktiga västgötarna i sin egen juridiska skrift av två olika begrepp för (enligt er teori) som betyder samma sak? Och till slut vad har runor med denna tråd att göra, antingen ger man en förklaring eller så får man öppna en egen tråd (var är moderatorerna?)
Kanske för att ingen gruppering där hade ett sådant renommé att man nämnde dom särskilt, Till skillnad från Göt-Goterna då vars namn var vida känt och en självklar referens.
Föt att sagorna sammanfaller i tid med propaganda och mytbildning kring ärkestiftet i Uppsala, som då är rikets viktigaste plats.
Tjaaaa det är ju samma med den senare Eriksgatan som också börjar och slutar på samma plats...
Svensk är en adjektiv form av svea, om det råder inget som helst tvivel. Det är lika lite någon skillnad mellan dem som mellan finsk man och finne....
Nu har du fått det igen, det var säkert ett år sen sist.... glömmer du igen får vi ju starkt ifrågasätta det mesta du framför då minnet verkar svika....
Runornas utbredning sägs vara en indikation på indelning vilket ju vore relevant. Men ändå, ja, utförliga diskussioner om rökrunor i egen tråd,
-
Carl Thomas
Vad har runorna i denna tråd att göra?
Enkelt. Jag påvisar att vi har två olika områden som delas av Mälaren, som reser runstenar och ristar runor vid olika tidsperioder. Söder om Mälaren - och norr om Mälaren. Mälaren blir så en gräns mellan dessa två områden.
Jag påvisar även att Adam av Bremen skriver 1087 att Götarnas land sträcker sig upp till Birka - vilket även det pekar på att Mälaren är en gräns.
Runorna som används i dessa båda områden som skiljs åt av Mälaren existerar inte i det andra området - och det skiljer ca 230 år mellan att rökrunor börjar användas söder om Mälaren till att Yngre långkvistrunor börjar användas norr om Mälaren.
Med den kunskapen kan vi arkeologiskt se två olika "riken" - som även bekräftas av Adam 1087.
Adam skriver även att Birka ligger mitt i Suionernas land - villet är ett strakt indicie på att båda områdena var befolkade av Suioner/Svear, alternativt, att båda områdena låg i det båda kallade för Suecia -= blivande Sverige.
Jag anser att både runraderna och Vad Adam skrivit är en bakgrund till förståelsen av var Svearna bodde - vilket för mig innebär att Svear var alla i alla Land - enligt samma princip som jag är Svensk - och Jämtlänning samtidigt.
Fortsätt att vara nyfiken Ättelägg. Den övre bilden är runor från den äldre runraden som slutade användas runt år 800, alltså när Birka började byggas, den undre bilden är inte tillräckligt tydlig men jag ser ett Rökruns " T " dvs en runstav med en kort bistav pekande snett ned åt vänster. Denna runa finns enbart hos rökrunornas runrad. i andra runrader ser T ut som en pil pekade uppåt, alltså T har två korta bistavar, en åt varje håll.
Uppsalakungen kommer in i Gutasagan om du orkar läsa ytterligare några få rader.... Alltså - i nästa stycke.
Jag uppskattar att du börjar lära dig om runor och jag hoppas att du tar till dig fakta - inte att du letar efter argument mot det som jag framfört om runor. Fakta är fakta. Förnekar du fakta blir du totalt ointressant att diskutera med - och vi har ju faktiskt diskuterat detta i åratal....
Det hela är enkelt Ättelägg.
1 under vilken tid används rökrunor? Svar 800 talet.
2. Hur många runstenar fanns i Uppland år 1000? Svar 4.
3. Hur många runstenar fanns i Uppland år 1130. Svar ca 1300.
4. När ersattes runstenar med Eskilstunakistor och liggande gravhällar söder om Mälaren? Svar före år 1000.
Kontrollera svaren - sedan vet du att du, liksom jag, blivit totalt lurad. Uppland har alltså inte 1300 vikingatida runstenar. Uppland har ca 200 vikingatida runstenar.
Blir du då förbannad på att du blivit lurad - så ta ut det på de som lurade dig, inte på mig.
Thomas
Enkelt. Jag påvisar att vi har två olika områden som delas av Mälaren, som reser runstenar och ristar runor vid olika tidsperioder. Söder om Mälaren - och norr om Mälaren. Mälaren blir så en gräns mellan dessa två områden.
Jag påvisar även att Adam av Bremen skriver 1087 att Götarnas land sträcker sig upp till Birka - vilket även det pekar på att Mälaren är en gräns.
Runorna som används i dessa båda områden som skiljs åt av Mälaren existerar inte i det andra området - och det skiljer ca 230 år mellan att rökrunor börjar användas söder om Mälaren till att Yngre långkvistrunor börjar användas norr om Mälaren.
Med den kunskapen kan vi arkeologiskt se två olika "riken" - som även bekräftas av Adam 1087.
Adam skriver även att Birka ligger mitt i Suionernas land - villet är ett strakt indicie på att båda områdena var befolkade av Suioner/Svear, alternativt, att båda områdena låg i det båda kallade för Suecia -= blivande Sverige.
Jag anser att både runraderna och Vad Adam skrivit är en bakgrund till förståelsen av var Svearna bodde - vilket för mig innebär att Svear var alla i alla Land - enligt samma princip som jag är Svensk - och Jämtlänning samtidigt.
Fortsätt att vara nyfiken Ättelägg. Den övre bilden är runor från den äldre runraden som slutade användas runt år 800, alltså när Birka började byggas, den undre bilden är inte tillräckligt tydlig men jag ser ett Rökruns " T " dvs en runstav med en kort bistav pekande snett ned åt vänster. Denna runa finns enbart hos rökrunornas runrad. i andra runrader ser T ut som en pil pekade uppåt, alltså T har två korta bistavar, en åt varje håll.
Uppsalakungen kommer in i Gutasagan om du orkar läsa ytterligare några få rader.... Alltså - i nästa stycke.
Jag uppskattar att du börjar lära dig om runor och jag hoppas att du tar till dig fakta - inte att du letar efter argument mot det som jag framfört om runor. Fakta är fakta. Förnekar du fakta blir du totalt ointressant att diskutera med - och vi har ju faktiskt diskuterat detta i åratal....
Det hela är enkelt Ättelägg.
1 under vilken tid används rökrunor? Svar 800 talet.
2. Hur många runstenar fanns i Uppland år 1000? Svar 4.
3. Hur många runstenar fanns i Uppland år 1130. Svar ca 1300.
4. När ersattes runstenar med Eskilstunakistor och liggande gravhällar söder om Mälaren? Svar före år 1000.
Kontrollera svaren - sedan vet du att du, liksom jag, blivit totalt lurad. Uppland har alltså inte 1300 vikingatida runstenar. Uppland har ca 200 vikingatida runstenar.
Blir du då förbannad på att du blivit lurad - så ta ut det på de som lurade dig, inte på mig.
Thomas
Historia är färskvara.
Ovanligt att det gemensamma namnet går över i annan region som sannolikt torde haft ett namn sedan tidigare och dessutom råkar ha de orter som bemärker sig som just det gemensamma namnet. Mao, tämligen klen förklaring till att det av Snorre utpekade området Svitjod sedan kom att naturligt benämnas som Svealand. Bättre torde er teori kunna förklara detta fenomen.Kanske för att ingen gruppering där hade ett sådant renommé att man nämnde dom särskilt, Till skillnad från Göt-Goterna då vars namn var vida känt och en självklar referens.
Föt att sagorna sammanfaller i tid med propaganda och mytbildning kring ärkestiftet i Uppsala, som då är rikets viktigaste plats.
Tjaaaa det är ju samma med den senare Eriksgatan som också börjar och slutar på samma plats...
Svensk är en adjektiv form av svea, om det råder inget som helst tvivel. Det är lika lite någon skillnad mellan dem som mellan finsk man och finne....
Nu har du fått det igen, det var säkert ett år sen sist.... glömmer du igen får vi ju starkt ifrågasätta det mesta du framför då minnet verkar svika....
Runornas utbredning sägs vara en indikation på indelning vilket ju vore relevant. Men ändå, ja, utförliga diskussioner om rökrunor i egen tråd,
Intressant att de som anlade Uppsala under folkvandringstid, de som anlade birka under 700-talet och de som anlade Sigtuna under 900-talet förstod att den kommande kristendomens ärkebiskopstol skulle stå i Uppsala under 1100-talet. Förstår nu storheten hos de visa i sverige (inte då mälardalen), de kunde spå redan runt år400 om kommande händelser 700 år sedan.
Åter Yngwe läser du som du vill, västgötarna väljer kung för att sedan åter välja honom efter avslutad eriksgata......nja
Har vi Svensken man torde svensken man eller möjligen svensk välja, inte svear. Finns ett giltigt begrepp, som förvisso sannolikt har utvecklats ur svear men ändrat form över tid borde man väl använda det?
Vi har nu sett att det användes olika runtyper på Birka men även på mälarens norra strand. Att monument restes under olika tider i olika regioner och att runtyper förändras över tid. Det är vad vi ser. Fö har norramälarländerna ett antal urgermanska runstensfragment vilket isof tyder på att de anlade Birka, eller?
PS .....intressant är dock användningen av runor för att bevisa olika regioner som enligt tidigare utsagor inte fanns mellan olika regioner i sverige
ergo - vi har olika regioner inom det medeltida/vikingatida sverige som betyder olikheter vilket gör att hela debatten, teorin, kring svear som ett begrepp för alla inbyggare i Sverige 
Vill ni dessutom fundera kring olikheterna så har vi kristoffer av bayerns landslag som tydligt benämner sedan länge har sverige varit delat mellan nordanskog (svear) och sunnanskog (göter). Vilket även bekräftas tidigare när Magnus Ladulås och hans bror Valdemar, där Magnus fick Swidhido och Valdemar intressant nog specifikt uppräknat de olika götaländerna, vilket tyder på enheter.