Ymers ögonbryn är en mytologisk omskrivning av berg. Det är en allmän tolkning av Ynglingatal och inget jag har fantiserat ihop. Alltså i skildringarna refereras till detta mytologiska begrepp. Ex när Egil stupar bakom skyddsvallen på höjden. Förstår inte vad det har med pendlar att göra. Att jag öht bemödar mig att förklara är för att ni frågar. Kopplingen till dessa berg är inte nödvändig för tråden. Hade du orkat läsa originaltexterns hade du nog inte varit så oförskämd.Visi skrev: ↑23 januari 2023, 19:32Jag förstår att det är Eddans landskap som vissa i tråden försöker hitta i reella landskap.
Ok.
Men Ymers ögonbryn känns på en nivå som i alla fall får mig att tänka på slagträn, pendlar, energinivåer...
Men visst om en person verkligen systematiskt går igenom hela Skandinaviens/norra Europas landskap och mer vetenskapligt kan visa att Ymers ögonbryn och andra Eddalandskapsutseenden visst stämmer bäst på västsvenska landskap så visst. Men hittills känns alltför mycket mer som skulle kunna kännetecknas som bekräftelsebias.
Men ok, källorna är få, vaga, tolkningsbara så utrymme för olika "skolor" finns definitivt.
Men, någon systematisk genomgång och redovisning i tråden skulle ju inte skada.
Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Uppsala tror jag är ett appellativ i betydelsen förråd, kungsgård, kungslev. Därmed är lokaliseringen i nuläget av sekundär betydelse.Starkodder skrev: ↑23 januari 2023, 19:28Uppsala förekommer mer än gång i Ynglingatal. Var låg kvädets Uppsala enligt din tolkning?Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 19:14Nja, vad jag hört kan lögrin handla om vilken sjö som helst inklusive Vänern och Mälaren. Vänern och lögrin är rent utav synonyma då de båda betyder vatten. Visst presenterades massor av tokigheter i Stålsjös program och bok. Han var ju journalist och blandade uppslag från både lekmän och professorer. Jag fokuserar på det som kan kopplas med Beowulfkvädet och Ynglingatal.Starkodder skrev: ↑23 januari 2023, 18:59
Jag har läst Stålsjös "Sagans landskap" (och såg programmet) och visst är det fascinerande med den tolkningen, men den har inte fotfäste med marken. T ex det här att Yggdrasill skulle vara en gigantisk murgröna som växte på Halleberg......på den nivån är det. Gällande Lögaren eller Lögrinn så kan det namnmässigt inte handla om Vänern eftersom det namnet är mycket gammalt, liksom namnet på Vättern osv. Bättre att leta upp andra sjöar då i Västergötland vars namn börjar på Lög- eller Lag-. Och det behövs mer konkreta svar på att svearna kommer från Västergötland, än det som hittills vattnats ut här.
-
Starkodder
Uppsala är ett centralt begrepp i diskussionen om svearna och definitivt en ORT. Välj en plats nu för att komma vidare.Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 19:44Uppsala tror jag är ett appellativ i betydelsen förråd, kungsgård, kungslev. Därmed är lokaliseringen i nuläget av sekundär betydelse.Starkodder skrev: ↑23 januari 2023, 19:28Uppsala förekommer mer än gång i Ynglingatal. Var låg kvädets Uppsala enligt din tolkning?Kungsune skrev: ↑23 januari 2023, 19:14
Nja, vad jag hört kan lögrin handla om vilken sjö som helst inklusive Vänern och Mälaren. Vänern och lögrin är rent utav synonyma då de båda betyder vatten. Visst presenterades massor av tokigheter i Stålsjös program och bok. Han var ju journalist och blandade uppslag från både lekmän och professorer. Jag fokuserar på det som kan kopplas med Beowulfkvädet och Ynglingatal.
Kan du belägga att det är en ort på 500-talet?
Det tycker jag är oerhört tveksamt.
Det tycker jag är oerhört tveksamt.
För att förtydliga då visi. De som försökt hitta Eddans landskap i reella landskap är inte någon av oss i tråden utan snarare då Beowulfkvädets och Ynglingatals nedtecknare. Det är ju de som använt kenningarna. Jag och andra har sedan försökt hitta vilka miljöer de beskriver som kan passa. Dvs när det handlar om specifika beskrivningar som Älvfjäll är det ju gansja stora omrpden som faller bort.Jag förstår att det är Eddans landskap som vissa i tråden försöker hitta i reella landskap
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 23 gånger.
-
Starkodder
Jadu Kungsune....rubriken på denna tråd är "Svearnas historia stulen?" och därmed får du nog våga lite om du vill komma vidare med tolkningen av geografin i Ynglingatal. Eller du tycker kanske texten är värdelös om det inte går att bevisa något till 100 %? Men frågan är om något i Ynglingatal öht går att belägga till 500-talet med matematisk precision.
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 23 gånger.
Våga?
Jag kan tänka mig att det fanns flera hus som kallades uppsala samtidigt. Vilken vill du då att jag ska gissa geografin på? Ett långhus hade väl en livstid på 20-30 år. Dessa Uposalor kan nog ha skiftat både skepnad och placering och betydelse och antal över tid.
Jag kan tänka mig att det fanns flera hus som kallades uppsala samtidigt. Vilken vill du då att jag ska gissa geografin på? Ett långhus hade väl en livstid på 20-30 år. Dessa Uposalor kan nog ha skiftat både skepnad och placering och betydelse och antal över tid.
-
Starkodder
Ja våga. Var låg dessa Uppsalar då, låg de i Västergötland, Uppland eller på andra ställen? Det finns sen flera andra ortnamn i Ynglingatal.
Varför ska jag gissa det? Om det begreppet öht fanns på 500-talet så bör ju en ha legat i närheten av Tunhemsbygden. Som sagt betyder det ”kungens förråd” kan olika kungar haft sådana samtidigt. Om det nu ens är kungen som det är primärt kopplat till?
Om nu Uppsala fanns på 500-talet varför är alla monumentala anläggningar i gamla uppsala från efter 600?