Här kan du diskutera historisk geografi.
-
AndreasOx
Valdemar skrev: ↑21 januari 2023, 17:00
Förutom Yngwes nya tolkning av Jordanes. Och utan innovativa tolkningar av Ottar och Wulfstan. Vore jag intresserad av referenser och källor kring hur Svea-begreppet har en rot/förankring i Västergötland.
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
Och saker behöver inte vara antingen eller. Sanningen är ofta mer komplicerad än man tror.
Detta är även jag - som knappt ens hann läsa på det gamla forumet - mycket intresserad av. När jag skrev min sammanställning om Västergötland slogs jag av hur olika Västergötland och Östergötland är - se tabell nästan sist i
https://www.dropbox.com/s/4iy6yz33pgdee ... d.pdf?dl=0
Och hur ytterst få om ens några spår av "svear" det finns i Västergötland.
-
Yngwe
AndreasOx skrev: ↑22 januari 2023, 16:33
Förutom Yngwes nya tolkning av Jordanes. Och utan innovativa tolkningar av Ottar och Wulfstan. Vore jag intresserad av referenser och källor kring hur Svea-begreppet har en rot/förankring i Västergötland.
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
Och saker behöver inte vara antingen eller. Sanningen är ofta mer komplicerad än man tror.
Detta är även jag - som knappt ens hann läsa på det gamla forumet - mycket intresserad av. När jag skrev min sammanställning om Västergötland slogs jag av hur olika Västergötland och Östergötland är - se tabell nästan sist i
Då kanske du kan ha artigheten att starta en egen tråd om detta?
-
Kungsune
Visi skrev: ↑22 januari 2023, 10:48
Tycker Valdemar får oförtjänt mycket kritik. Jag ser iställwt många kloka formuleringar och en sund kritik i många av hans inlägg.
Om det är någon som förtjänar kritik så är det väl den person som på fullaste allvar blandar in "Ymers ögonbryn" i tråden...
Seriöst, Ymers ögonbryn?
Går det att få en förklaring varför Ymer och hans ögonbryn är intressanta för ämnet i tråden?
Ja, att Ymers ögonbryn är med beror på att dessa förekommer i Eddan. Forskare har sedan tolkat omnämnanden av brúna i samband med andra sagor som just en befästelse av den begreppskanon som funnits kring asatron. I Ynglingatal är det fullt med sådana här omskrivningar för händelser och topografiska förhållanden. I mytologin låg odens boning vid en sjö (Svitjods största)med två berg som liknades (skildrades som) jätten Ymers ögonbryn. I floden intill i Tunds vatten, fiskade Tor nära vattenfallet. Floden rann från Sveriges största sjö ut i havet. Som Valdemar påpekat var det Fasth som kopplade denna info samman med området runt Trollhättan. Utifrån Beowulfkvädets, YTs och Saxos uppgifter blir det väldigt intresssant att Egils slutstrid kan ha skett på Nordens största fornborg; Halleberg.
-
Starkodder
Kungsune skrev: ↑22 januari 2023, 18:23
Visi skrev: ↑22 januari 2023, 10:48
Tycker Valdemar får oförtjänt mycket kritik. Jag ser iställwt många kloka formuleringar och en sund kritik i många av hans inlägg.
Om det är någon som förtjänar kritik så är det väl den person som på fullaste allvar blandar in "Ymers ögonbryn" i tråden...
Seriöst, Ymers ögonbryn?
Går det att få en förklaring varför Ymer och hans ögonbryn är intressanta för ämnet i tråden?
Ja, att Ymers ögonbryn är med beror på att dessa förekommer i Eddan. Forskare har sedan tolkat omnämnanden av brúna i samband med andra sagor som just en befästelse av den begreppskanon som funnits kring asatron. I Ynglingatal är det fullt med sådana här omskrivningar för händelser och topografiska förhållanden. I mytologin låg odens boning vid en sjö (Svitjods största)med två berg som liknades (skildrades som) jätten Ymers ögonbryn. I floden intill i Tunds vatten, fiskade Tor nära vattenfallet. Floden rann från Sveriges största sjö ut i havet. Som Valdemar påpekat var det Fasth som kopplade denna info samman med området runt Trollhättan. Utifrån Beowulfkvädets, YTs och Saxos uppgifter blir det väldigt intresssant att Egils slutstrid kan ha skett på Nordens största fornborg; Halleberg.
Fast tittar jag på YT så ligger sagans landskap söder om Finjasjön. Vilket ska jag tro på?
-
Kungsune
Så, du menar att Finjasjön är större än Vänern och har en flod som rinner ut i havet? Var är vattenfallet? Ligger där två berg som kan liknaa vid en jättes ögonbryn i horisonten? Har du nordens största fornborg på ett av dessa berg? Hette sjön tidigare Vänern? Jag tror nog att du precis som de allra flesta har förstått att Gefionmytens sjö handlar om Vänern. Jag tror du också förstår att slaget på Vänerns is mellan Adils och Åle skedde på just Vänern och inte Finjasjön. Det är ganska mångs topografiska beskrivningar som helt enkelt bara passar på ett ställe. Det behöver inte betyda att sagan är annat än en saga. Det betyder bara att nedtecknarna förmodligen haft Vänerlandskapet som råmodell. I Saxo bedkrivs till och med detaljer som ex jättens selpinnar. Dvs topografiska egenskaper och namn som ännu finns runt Halleberg och ingen annanstans. Ska man börja leta efter en verklig plats som motsvarar Beowulfkvädet och Ynglingatals svearike på 500-talet så är det vid Vänern.
-
Kungsune
Vad jag försöker säga är att ”Platåbergshypotesen” om man ska kalla den något, är inte en foliehattsidé.
Utifrån spridningsmönster av armringar och halsringar av guld, brakteatrar, runor osv, ligger Tunhemsbygden oerhört centralt och strategiskt vid Vänerns avtömning genom göta älv, vakandes över det stora vattenfallet och vägen mellan Västergötland och Norge samt huvudleden till Kattegatt. Runt bergen finns/fanns några av Västergötlands i särklass största gravfält från perioden. Den som håller övre älvfåran kontrollerar den huvudsakliga trafiken från och till centralbygden.
-
AndreasOx
Kungsune skrev: ↑22 januari 2023, 21:28
Vad jag försöker säga är att ”Platåbergshypotesen” om man ska kalla den något, är inte en foliehattsidé.
Utifrån spridningsmönster av armringar och halsringar av guld, brakteatrar, runor osv, ligger Tunhemsbygden oerhört centralt och strategiskt vid Vänerns avtömning genom göta älv, vakandes över det stora vattenfallet och vägen mellan Västergötland och Norge samt huvudleden till Kattegatt. Runt bergen finns/fanns några av Västergötlands i särklass största gravfält från perioden. Den som håller övre älvfåran kontrollerar den huvudsakliga trafiken från och till centralbygden.
Falbygden och bygden norrut mot Skara var väl ändå centralbygden? Och därifrån gick kommunikationerna längs med Ätran.
Hullsjö bo ("Tunhemsbygden") var ett av de mindre bona i Västergötland. Jag tror mycket mer på Hiärnes teori att Hullsjö bo tillhörde Alfheimar.
-
AndreasOx
Yngwe skrev: ↑22 januari 2023, 17:00
AndreasOx skrev: ↑22 januari 2023, 16:33
- ortsnamn
- medeltida lagar
- utländska källor
- regionala strukturer
- sagor
Då kanske du kan ha artigheten att starta en egen tråd om detta?
Varför då? Detta är väl ytterst centralt för denna tråds ämne.
-
Kungsune
AndreasOx skrev: ↑23 januari 2023, 13:31
Kungsune skrev: ↑22 januari 2023, 21:28
Falbygden och bygden norrut mot Skara var väl ändå centralbygden? Och därifrån gick kommunikationerna längs med Ätran.
Hullsjö bo ("Tunhemsbygden") var ett av de mindre bona i Västergötland. Jag tror mycket mer på Hiärnes teori att Hullsjö bo tillhörde Alfheimar.
Jo, men hur tar du dig till centralbygden???
Läs om vad jag faktiskt skrev.
-
Yngwe
AndreasOx
Läs trådens första inlägg igen, där framgår klart vad denna trådens ämne är.
DSär står inget om att utreda om vila egenheter inom respektive område som kan tolkas som mest sveastiskt....
Så vänligen, skapa en egen tråd!