Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Valdemar

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Valdemar » 19 februari 2023, 22:13

Kvadraten på Uleberg är lite ”för stor” egentligen. Den har nästan mått som de tidiga borgarna i exempelvis Husaby. Sen saknas alla tendenser till vallgrav.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 19 februari 2023, 22:24

En borg är det inte. Kan ju vara en vall runt ett kulthus. Men om det finns något där öht så bör man nog kolla i lågt kvällsljus. Inte lätt.

dersa

Inlägg av dersa » 25 februari 2023, 11:47

Jag har pga dåligt väder inte kunnat ta mig ut och titta närmare på stensträngarna på Orust och Stora Höga/Getskär men gått igenom lite flygfoton och då ser man ganska tydligt vad några används till idag, som pirer att ta sig ut till djupare vatten där man kan angöra sin båt! Gå tex in på fornsök och välj Flygfoto så syns det tydligt att små båtar ligger längst ut, eller att stenraden går ut till en liten holme där det blir tillräckligt djupt för en båt att lägga till.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2023, 13:25

dersa skrev:
25 februari 2023, 11:47
Jag har pga dåligt väder inte kunnat ta mig ut och titta närmare på stensträngarna på Orust och Stora Höga/Getskär men gått igenom lite flygfoton och då ser man ganska tydligt vad några används till idag, som pirer att ta sig ut till djupare vatten där man kan angöra sin båt! Gå tex in på fornsök och välj Flygfoto så syns det tydligt att små båtar ligger längst ut, eller att stenraden går ut till en liten holme där det blir tillräckligt djupt för en båt att lägga till.
Fattar inte riktigt varför man behöver en stensträng ut för att förtöja en båt. Räcker det inte med en boj?

dersa

Inlägg av dersa » 25 februari 2023, 14:44

Man vill väl inte bada ut utan gå torrskodd. Framförallt under vår och senhöst när det är kallt i vattnet.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2023, 15:48

dersa skrev:
25 februari 2023, 14:44
Man vill väl inte bada ut utan gå torrskodd. Framförallt under vår och senhöst när det är kallt i vattnet.
Trodde stensträngarna låg under vattnet.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 26 februari 2023, 09:38

Väldigt mycket jobb när man kan göra en träbrygga så mycket enklare och få samma effekt.

dersa

Inlägg av dersa » 27 februari 2023, 16:50

anganatyr skrev:
26 februari 2023, 09:38
Väldigt mycket jobb när man kan göra en träbrygga så mycket enklare och få samma effekt.
Jag ser två anläggningar till att göra en pir/brygga av sten. Den första är att det blir enklare underhåll, tänk på att flera av de som visats i tråden är mellan 130-200 meter långa. En träbrygga måste byggas om med jämna mellanrum beroende på hur mycket is det blir på vintern. Nu vet vi väl inte när de byggdes men var det under 1700-1800-talet så ska man komma ihåg att stora delar av Bohuslän då var i det närmaste renhugget på trä. De skogar som vi ser idag började anläggas under början av 1900-talet. Min farmor som föddes på Orust 1900 berättade om slitet med att plantera träd då hon var 9-10 år och hjälpte sin far att plantera skog.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 februari 2023, 17:06

dersa skrev:
27 februari 2023, 16:50
anganatyr skrev:
26 februari 2023, 09:38
Jag ser två anläggningar till att göra en pir/brygga av sten. Den första är att det blir enklare underhåll, tänk på att flera av de som visats i tråden är mellan 130-200 meter långa. En träbrygga måste byggas om med jämna mellanrum beroende på hur mycket is det blir på vintern. Nu vet vi väl inte när de byggdes men var det under 1700-1800-talet så ska man komma ihåg att stora delar av Bohuslän då var i det närmaste renhugget på trä. De skogar som vi ser idag började anläggas under början av 1900-talet. Min farmor som föddes på Orust 1900 berättade om slitet med att plantera träd då hon var 9-10 år och hjälpte sin far att plantera skog.
Vad är det för vits om stensträngen ligger under vattenytan?

dersa

Inlägg av dersa » 27 februari 2023, 17:46

Starkodder, jag pratar om de som används som pirer där man lägger till med båtar, de är över vattenytan , möjligtvis inte om det är storm och väldigt högt vattenstånd. De som har mindre storlek är oftast över vattenytan , titta tex på Strandnorum, söder om Stenungsund, ungefär vid Kullen o och ch lite västerut så ser du en stenras som går ut till Norums Holme/Strandklinten. Där låg förr en fiskindustri, stenraden används än idag för de som vill ut till Holmen. Gissar att de som arbetade där hade ordentligt på fötterna för vattenståndet behöver inte öka så mycket för att man blir blöt om fötterna om man ska gå över. Mindre fartyg/båtar kan lägga till på utsidan av Holmen men inte på östra sidan. Jag ska se om jag kan ta mig till StoraHöga och fota porerna/ stensträngarna under veckan.

Skriv svar