Kungars makt under järnåldern
-
Anders i Uppsala
Re: Kungars makt under järnåldern
Carl Thomas,
Visst är huvudelen av sagorna nedskrivna på medeltiden, men Beowulf (ca 700-tal-900-tal), Widsith och Ynglingatal (ca 900) är betydligt närmare de händelser de skildrar. Småkungar fanns troligen till vendeltid, men efter det finns inga tecken på småkungar. Om sagorna nämner småkungar på 500-/600-talet, varför är de tysta om senare småkungar? Min gissning är att sådana helt enkelt inte fanns efter 700-talet. Lokala maktpersoner fanns, men de hade nog titlar som jarl rller lagman snarare än kung.
Långväga resor, även på land vintertid, förkom i äldre tid:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Forkörning
Och så långa avstånd är det inte i Mälardalen. Huvuddelen av blotets deltagare kom säkert därifrån, alltså ungefär området södra Uppland, södra Västmanland, östra Närke och norra Södermanlad. Kanske deltog också några götar, ålänningar, dalkarlar, hälsingar, etc, men jag skulle tro att det i görsta hand var en tillställning för själva Svitjod, inte för hela Sveariket. Jag gissar på ungefär ett tusental personer, de flesta boende inom tio mil från Gamla Uppsala.
Visst är huvudelen av sagorna nedskrivna på medeltiden, men Beowulf (ca 700-tal-900-tal), Widsith och Ynglingatal (ca 900) är betydligt närmare de händelser de skildrar. Småkungar fanns troligen till vendeltid, men efter det finns inga tecken på småkungar. Om sagorna nämner småkungar på 500-/600-talet, varför är de tysta om senare småkungar? Min gissning är att sådana helt enkelt inte fanns efter 700-talet. Lokala maktpersoner fanns, men de hade nog titlar som jarl rller lagman snarare än kung.
Långväga resor, även på land vintertid, förkom i äldre tid:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Forkörning
Och så långa avstånd är det inte i Mälardalen. Huvuddelen av blotets deltagare kom säkert därifrån, alltså ungefär området södra Uppland, södra Västmanland, östra Närke och norra Södermanlad. Kanske deltog också några götar, ålänningar, dalkarlar, hälsingar, etc, men jag skulle tro att det i görsta hand var en tillställning för själva Svitjod, inte för hela Sveariket. Jag gissar på ungefär ett tusental personer, de flesta boende inom tio mil från Gamla Uppsala.
Och vad är exakt "själva Svitjod" och vad har du för källor som stöder det?Anders i Uppsala skrev: men jag skulle tro att det i görsta hand var en tillställning för själva Svitjod, inte för hela Sveariket.
-
Anders i Uppsala
Om deltagande i blotet hade en sådan uppdelning vet vi givetvis inget om, det var bara en gissning, men källorna gör skillnad på Svitjod och Sveariket/Sveaväldet. Det är svårt att avgöra exakt var gränserna gick, men det diskuteras t ex i Fredrik Lindströms bok Svitjods undergång. Jag skulle ungefär sätta likhetstecken mellan Svitjod och Mälardalen.anganatyr skrev:Och vad är exakt "själva Svitjod" och vad har du för källor som stöder det?Anders i Uppsala skrev: men jag skulle tro att det i görsta hand var en tillställning för själva Svitjod, inte för hela Sveariket.
Väntar för övrig fortfarande på källorna avseende småkungar efter vendeltid...
Finns det några tidiga källor som uttryckligen säger att även folket i Götaland reste till Gamla Uppsala vid bloten? Är det inte något som vuxit fram under tiden då Uppsala självklart ansågs vara ett centrum redan från 500-talet. Det tror väl få historiker på idag.
Av det jag läst verkar det klart att det handlar om ett centrum för dagens Uppland eller kanske lite större område.
Av det jag läst verkar det klart att det handlar om ett centrum för dagens Uppland eller kanske lite större område.
-
Bäckahästen
Adam av Bremen nämner det på 1000-talet.Västgöten skrev:Finns det några tidiga källor som uttryckligen säger att även folket i Götaland reste till Gamla Uppsala vid bloten? Är det inte något som vuxit fram under tiden då Uppsala självklart ansågs vara ett centrum redan från 500-talet. Det tror väl få historiker på idag.
Skriver han uttryckligen att västgötarna rider upp till Gamla Uppsala? Mitt minne är dåligt, men är han inte vag?
Dessutom har han bara andra- eller tredjehandsuppgifter.
Om jag nu får vara så ful att jag svarar i Bäckahästens ställe (läste precis om detta), jag hoppas ingen tar illa upp.Västgöten skrev:Skriver han uttryckligen att västgötarna rider upp till Gamla Uppsala? Mitt minne är dåligt, men är han inte vag?
I Fjärde boken, kapitel 27 står bla följande;
Vilka var då sveonernas landskap? I fjärde boken, kapitel 23 står det;Vart nionde år brukar man dessutom i Uppsala fira en gemensam fest med deltagande av folk från alla sveonernas landskap. Ingen har lov att utebli från denna fest.
I fjärde boken, kapitel 25 står det;Av Sveriges folkstammar bor de götar, som kallas de västliga, närmast oss. Det finns också östliga götar.
Jag skall nu ge en kort beskrivning av sveonernas land eller Sverige: i väster innefattar det götarna och samhället Skara,
Och de baserar sin syn på Snorre?Anders i Uppsala skrev:Om deltagande i blotet hade en sådan uppdelning vet vi givetvis inget om, det var bara en gissning, men källorna gör skillnad på Svitjod och Sveariket/Sveaväldet. Det är svårt att avgöra exakt var gränserna gick, men det diskuteras t ex i Fredrik Lindströms bok Svitjods undergång. Jag skulle ungefär sätta likhetstecken mellan Svitjod och Mälardalen.anganatyr skrev:Och vad är exakt "själva Svitjod" och vad har du för källor som stöder det?Anders i Uppsala skrev: men jag skulle tro att det i görsta hand var en tillställning för själva Svitjod, inte för hela Sveariket.
Har jag påstått det?Anders i Uppsala skrev: Väntar för övrig fortfarande på källorna avseende småkungar efter vendeltid...(Inte bröder som delar på tronen eller olika tronpretendenter som har kontroll över olika delar av riket, utan någon som är kung över t ex ett landskap.)
Bra att du hjälper ett bräckligt minne. Men vi skall inte glömma att Adam inte varit i Sverige utan skriver utifrån historier han hör.
Dagens historiker tror inte på att det fanns ett svenskt rike på den här tiden, och då är det ju märkligt om folk nere ifrån Hallandsgränsen skulle rida upp till Uppsala. Särskilt som det inte fanns något religiöst monopol som det blir senare. Det vimlar av gudar och de verkar av ortnamnen vara olika intressanta i olika delar av riket.
Jag vill dessutom minnas att Adams beskrivning av de olika folkslagen är rätt förvirrad. Och om vi håller oss till andra källor så är Sigtuna npgot av en kristen svensk huvudstad omkring år 1000. Och då Olof Skötkonung får problem flyttar han till Västergötland där kristendomen är ännu starkare.
Så när Adam skriver sin text 1070 vandrar säkert inga hedningar till Uppsala. Inte 70 år tidigare heller.
Så om Adam har rätt, vilken tid skriver han egentligen om?
Dagens historiker tror inte på att det fanns ett svenskt rike på den här tiden, och då är det ju märkligt om folk nere ifrån Hallandsgränsen skulle rida upp till Uppsala. Särskilt som det inte fanns något religiöst monopol som det blir senare. Det vimlar av gudar och de verkar av ortnamnen vara olika intressanta i olika delar av riket.
Jag vill dessutom minnas att Adams beskrivning av de olika folkslagen är rätt förvirrad. Och om vi håller oss till andra källor så är Sigtuna npgot av en kristen svensk huvudstad omkring år 1000. Och då Olof Skötkonung får problem flyttar han till Västergötland där kristendomen är ännu starkare.
Så när Adam skriver sin text 1070 vandrar säkert inga hedningar till Uppsala. Inte 70 år tidigare heller.
-
Bäckahästen
Vad är det för källa där det står att Sigtuna är en kristen svensk huvudstad omkring år 1000???Västgöten skrev:Bra att du hjälper ett bräckligt minne. Men vi skall inte glömma att Adam inte varit i Sverige utan skriver utifrån historier han hör.