Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Har du några vetenskapliga namn och artiklar relevanta för mina 2 punkter att delge?
Ärligt talat förstår jag inte vad det är du eftersöker och vad det har för relevans.
Det finns mig veterligen ingen vetenskaplig artikel som försöker bevisföra att Mälardalen avses som svearnas centrum i Ottars och Wulfstans reseskildring. Självklart utgår många från den konventionen eftersom det är den vi blivit matade med sedan stormaktstiden men då skiter man i vetenskaplig metod. Vad gäller Birka då utgår jag från att Adam avser Mälarbjörkö när han skriver att det är götarnas stad. Sedan finns andra som diskuterat Birka bla utifrån notiser. Såväl religionshistoriker som arkeologer som varit inne på att det kan röra sig om olika platser. Ex Krogh var inne på Köpingsvik. Andra har pekat ut Linköping-Vreta. Hellström ?
Eftersom jag lutar mig mot att det främst handlar om Mälarbjörkö så har jag inte grottat ned mig i detta och överlåter gärna denna diskussion åt någon som är insatt.
Kungsune - tack det var ett mer detaljerat svar än jag förväntat mig
-
Carl Thomas
"þonne æfter Burgenda lande wæron us þas land þa synd hatene ærest Blecingaeg, Meore, Eowland, Gotland on bæcbord, þas land hyrað to sweon"
Översättning:
"Och efter Bornholm hade vi de land som heter först Blekinge, Möre, Öland och Gotland om babord, och dessa länder tillhör svearna". (wulfstan). från WP.
En enda mening som påverkar vår historia starkt...
Av texten framgår att Wulstan seglade öster om Gotland eftersom han säger att dessa Land ligger om barbord, alltså i detta fall västerut.
Från WP:
"Texten förekommer som en del av kung Alfred den stores av Wessex översättningar av Paulus Orosius historiska texter, och man antar därför ofta att Wulfstan själv var från England och fick berätta om sin resa för hovet därför att det då var ovanligt att engelska handelsmän reste längre än till Hedeby. Det är dock också möjligt att han var från Danmark, och berättade om resan när han likaledes var på handelsresa till England. Berättelsen är en redogörelse för Wulfstans resa mellan Hedeby i Slesvig och Truso vid Weichsels mynning".
Wulfstans berättelse är alltså från Alfred den stores av Wessexs översättningar av Paulus Orosius historiska texter.
Resten av texten är antaganden. Wulfstans berättelse är, i bästa fall, alltså tredjeledsinformation..
Finns originaltexten kvar? Om ja på frågan, någon som vet var den finns eller någon som har en kopia på originalet? Har någon ens sökt efter originaltexten? Om ja, var har ni sökt? Vilket språk var/är den på eftersom den måste översättas?
Jag har ingenting emot Wulfstans text - men jag gillar inte tredjehandskälllor i allmänhet samt kanske ett antal översättningar mellan olika språk.
Diskussionen om Svear och Götar har redan pågått i ca 400 år och den stampar fortfarande på samma ställe - och den kommer nog att fortsätta att stå på samma ställe i 400 år till om man inte går ifrån begreppen Svear och Götar och går på de källor som faktiskt finns.
Jag tror att Svear betyder Svenskar, och alla var Svenskar (Sviar/Svear) i alla Land.
Läs om Svear på WP: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svear
Jag har då och då läst på WP om Svear och annat - och texten har förändrat sig en hel del under WP:s 20 år.
Thomas
Tillägg:
P. Orosius levde på 300/400 talen - och Wulfstan anses ha levt kring 880.
Översättning:
"Och efter Bornholm hade vi de land som heter först Blekinge, Möre, Öland och Gotland om babord, och dessa länder tillhör svearna". (wulfstan). från WP.
En enda mening som påverkar vår historia starkt...
Av texten framgår att Wulstan seglade öster om Gotland eftersom han säger att dessa Land ligger om barbord, alltså i detta fall västerut.
Från WP:
"Texten förekommer som en del av kung Alfred den stores av Wessex översättningar av Paulus Orosius historiska texter, och man antar därför ofta att Wulfstan själv var från England och fick berätta om sin resa för hovet därför att det då var ovanligt att engelska handelsmän reste längre än till Hedeby. Det är dock också möjligt att han var från Danmark, och berättade om resan när han likaledes var på handelsresa till England. Berättelsen är en redogörelse för Wulfstans resa mellan Hedeby i Slesvig och Truso vid Weichsels mynning".
Wulfstans berättelse är alltså från Alfred den stores av Wessexs översättningar av Paulus Orosius historiska texter.
Resten av texten är antaganden. Wulfstans berättelse är, i bästa fall, alltså tredjeledsinformation..
Finns originaltexten kvar? Om ja på frågan, någon som vet var den finns eller någon som har en kopia på originalet? Har någon ens sökt efter originaltexten? Om ja, var har ni sökt? Vilket språk var/är den på eftersom den måste översättas?
Jag har ingenting emot Wulfstans text - men jag gillar inte tredjehandskälllor i allmänhet samt kanske ett antal översättningar mellan olika språk.
Diskussionen om Svear och Götar har redan pågått i ca 400 år och den stampar fortfarande på samma ställe - och den kommer nog att fortsätta att stå på samma ställe i 400 år till om man inte går ifrån begreppen Svear och Götar och går på de källor som faktiskt finns.
Jag tror att Svear betyder Svenskar, och alla var Svenskar (Sviar/Svear) i alla Land.
Läs om Svear på WP: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svear
Jag har då och då läst på WP om Svear och annat - och texten har förändrat sig en hel del under WP:s 20 år.
Thomas
Tillägg:
P. Orosius levde på 300/400 talen - och Wulfstan anses ha levt kring 880.
Historia är färskvara.
Jag menar ju att Adam och Ottar ligger ganska nära i tid ändå. I Adam beskrivs götarna som ganska ledande bland sueonerna. Ottar beskriver bara svear i samma områden som Adam säger tillhör de stammar bland sueonerna som är götar. Adam klargör att götarna är sueoner. Jag saknar en förklaring för hur maktskiftet skulle ha gått till. Dvs om götarna tagit makten från svearna mellan Ottar och Adam. Varför väljer de att kalla sig svear istället för götar? Det enklaste svaret är stt de redan var svear. Saxo beskriver likaså svearna som möter daner i strid emellanåt för just götar. Samma sak ser vi i HN och merparten av Kungasagor. Alltså samma individer beskrivs i källorna ofta både som göt och svensk. Samma mönster återkommer alltså nöstan i samtliga källor medan någon form av särskiljning endast förekommer på några enstaka (2?) ställen i sentida kopior av Kungasagor och Hervara (där otiginalen saknas och andra äldre kopior inte innehåller samma uppgift).
exempel
England/Sverige
Det fanns flera fristående grupper länder - Götar/Saxar m fl
Ett samgående sker och man väljer namn på den nya sammanslagna enheten. Man tar inte den starkaste gruppens namn, utan man tar Anglernas i England och Svearnas i Sverige.
England blev inte Saxland och Sverige blev inte Gotland.
Sverige bildas via samgående bland ledande ätter, exemplifierat av Storråda och Segersäll.
Före samgående är Götar bara Götar. Efter samgående är Götarna också Svenskar - precis som Adam skriver.
Före år 1000 ca finns inga uppgifter, runstenar eller något annat som belägger Götar som Svear.
Jag tror att Alvhem var ett stamförbund som upphörde under vikingatid och som låg i Västsverige. Jag tror att Götarna/Gautarna/Geatas centralområden motsvarar det medeltida Skara stift ungefär.
Jag tror Anskars Birka låg i Mälaren. Jag tror att sagornas Uppsala är Gamla Uppsala.
Jag tror inte Jyderna är något annat än just Jyder.
Med vänlig hälsning
England/Sverige
Ett samgående sker och man väljer namn på den nya sammanslagna enheten. Man tar inte den starkaste gruppens namn, utan man tar Anglernas i England och Svearnas i Sverige.
Sverige bildas via samgående bland ledande ätter, exemplifierat av Storråda och Segersäll.
Före samgående är Götar bara Götar. Efter samgående är Götarna också Svenskar - precis som Adam skriver.
Före år 1000 ca finns inga uppgifter, runstenar eller något annat som belägger Götar som Svear.
Jag tror att Alvhem var ett stamförbund som upphörde under vikingatid och som låg i Västsverige. Jag tror att Götarna/Gautarna/Geatas centralområden motsvarar det medeltida Skara stift ungefär.
Jag tror Anskars Birka låg i Mälaren. Jag tror att sagornas Uppsala är Gamla Uppsala.
Med vänlig hälsning
Om jag är snäll och bortser från att det hypotetiska engelska exemplet bygger på helt väsensskklda förutsättningar med migrationsfaser och monumentalt yttre tryck, så menar du då att götarna expanderar efter Wulfstans resa? Hur vet du att de inte redan där räknas in som tillhörande svearna?Valdemar skrev: ↑19 januari 2023, 17:03exempel
England/Sverige
Med vänlig hälsning
Berätta gärna om källor där Götarna kallas Svear före 1000 e kr! Att Gotland och andra regioner i östsverige pekas ut som under SVearna på 800-talet, är ju absolut inget som har bärighet på exempelvis Västergötland. Andra har i detta forum gjort den kopplingen vilket är helt absurt, då man med samma logik kan kalla allt innanför svenska västkusten för Danerland.
Vi har ju redan nämnt en rad källor som dateras före 1000-talet. Det vet du! Adam räknar runt 1070 hela södra Sverige fram till Birka som götarnas bygd. Varför har svearna släppt dessa betydelsefulla kustremsor vid Blekinge och Öland till dem?
Nu är du efter 1000 e kr
Under 1000-talet är de flesta regenter vi vet något om från Götaland. Om kungarna före år 1000 vet vi väldigt lite.
Utifrån den hypotesen jag framhåller är logiken enkel.
- unionsbildning runt år 1000
- under 1000 -talet sker maktkamper och försök till konsolidering. Adam ger en bild från sent 1000-tal där ätter från Götaland styr Sverige. Håkon Röde från Levene satte sin kungasten på Birka/Adelsö = Götarna styrde i Svionernas land.
Någon gång kommer det kanske nya belägg som stödjer din teori . Jag lovar att jag är den förste som kommer ändra ståndpunkt i denna fråga. Som Västgöte ser jag gärna ett mäktigt Götaland (Svear) som expanderar åt nordöst och grundlägger Sverige. Arkeologin i väst under folkvandringstiden är överlägsen den i nordöst. Vendeltiden verkar dock vara stark i nordöst. Problemet är att i brist på arkeologisk forskning kring storhögar mm i Väst,
så kan vi inte jämföra regionerna. En utgrävning av en plats motsvarande Haderobardernas Uppåkra fast i Västergötland hade kanske löst en del frågeställningar.
Under 1000-talet är de flesta regenter vi vet något om från Götaland. Om kungarna före år 1000 vet vi väldigt lite.
Utifrån den hypotesen jag framhåller är logiken enkel.
- unionsbildning runt år 1000
- under 1000 -talet sker maktkamper och försök till konsolidering. Adam ger en bild från sent 1000-tal där ätter från Götaland styr Sverige. Håkon Röde från Levene satte sin kungasten på Birka/Adelsö = Götarna styrde i Svionernas land.
Någon gång kommer det kanske nya belägg som stödjer din teori . Jag lovar att jag är den förste som kommer ändra ståndpunkt i denna fråga. Som Västgöte ser jag gärna ett mäktigt Götaland (Svear) som expanderar åt nordöst och grundlägger Sverige. Arkeologin i väst under folkvandringstiden är överlägsen den i nordöst. Vendeltiden verkar dock vara stark i nordöst. Problemet är att i brist på arkeologisk forskning kring storhögar mm i Väst,
så kan vi inte jämföra regionerna. En utgrävning av en plats motsvarande Haderobardernas Uppåkra fast i Västergötland hade kanske löst en del frågeställningar.