Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 26 oktober 2015, 08:20

fileoscar skrev:Ja, intressant föredrag!
En fundering dock: Sven föredragshållare verkar ha som utgångspunkt att Jomsborg låg i Wollin. Vidare menar han att plaketten ska tolkas som att Jumne ingick i civitas Aldinburg.

Men kan verkligen Wollin någonsin ha ingått i biskopsdömet Aldinburg (numera Oldenburg)? Någon som kan gränserna för biskopsdömet? Efter 53 min av föredraget ser man en karta men det går inte riktigt att utläsa gränserna utifrån den.
1. Jomsborg og Wolin:
http://www.roskildemuseum.dk/vores-vide ... sborg.aspx

2: Svaret er ja. Og måske.
Bispedømmet Aldinburg/Lübeck i Holsten blev oprettet omkring 970 af Otto I - du skal nok ikke regne for sikkert med historien her,men du kan se bispedømmets senere omfang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bishopric_of_Lübeck

Jeg har lavet et skærmdump af kortet fra Sven Rosborns foredrag, hvor bispedømmet havde mindre omfang, muligvis uden Wolin - men ved ikke, om - eller hvordan - man kan lægge illustrationer op her.

Der står også noget om genstanden her:
http://www.thecurmsundisc.com/dating-2/ ... ing-token/

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 29 oktober 2015, 20:32

Stort tack för din information BalticSea!

Intressant i alla delar, inte minst dokumentet om Wolin – Jomsborg. Detta sammanfattar väl handelsstaden Julins/Wolins omfattning och utveckling. Vidare framgår rätt tydligt att fynd och påvisade influenser från Skandinavien där är ganska obetydliga jämfört med vad man hittills sett från Peene-mynningen (Menzlin och Usedom).

Avrundningen – där författaren försöker bevisa kopplingen i rubriken (Wolin = Jomsborg) - är talande. Det är faktiskt smått imponerande hur polackerna har lyckats i sin strävan att övertyga omvärlden. Just i denna del fanns dock inget nytt och inget som rubbar min personliga uppfattning om att Julin och Jumne var skilda städer, den senare belägen på Usedom. Men det är ju en annan historia och en annan tråd...

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 30 oktober 2015, 17:18


fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av fileoscar » 31 oktober 2015, 12:20

Tack!

Truso är väl närmast en ytlig bekantskap för min del. Däremot har jag konsumerat det mesta som finns att läsa om Vineta. Engelska och tyska wikipedia visar tydligt hur stort detta ämne är och har varit på kontinenten. I Sverige är Vineta en relativt okänd saga som Selma Lagerlöf lyfte ett tag men som sedan glömdes bort igen.

Om man är intresserad av Jomsborgs vara eller inte vara så är förstås Vineta-frågan essentiell. Jag tror nämligen inte det är särskilt fruktsamt att spekulera i Jomsborgs placering utan att "gräva" efter Vineta. Jomsborg är kopplad till Jumne som i sin tur är kopplad till Vineta.

Och det är där Wolin har sin svaghet. När man placerar Jomsborg där så bygger det helt på att Wolin=Julin=Jumne=Vineta. Om inte så faller hela kedjan. Ett problem för den teorin är att det finns skrifter som nämner de förstörda städerna Julin och Vineta i samma mening. Låt vara att dessa är skrivna några hundra år efter förstörelsen. Men i så fall kan man fundera på värdet av Saxos beskrivning kontra Adam av Bremen. Själv tycker jag den senare har klart företräde i detta sammanhang eftersom han i princip var samtida med storhetstiden och hade direkta uppgifter från Sven Estridsson bl a. Och följer man Adams beskrivning ligger Jumne nära Peenes utlopp (Julin ligger sex mil därifrån).

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Troels » 11 januari 2016, 23:22

Research-projektet har nu fået sin egen hjemmeside.
http://www.thecurmsundisc.com/

Historikeren Steffen Harpsøe har haft en artikel herom i det danske historiske blad "Siden Saxo" 2015 4, hvor han bl.a. refererer de øvrige artikler på udmærket vis. Han tager fornuftigvis ikke stilling for eller imod falskneri, men har mange argumenter både for og imod, hvoraf en del også har været diskuteret her.

Der er lavet to analyser af metallet, men jeg har ikke set noget tip på, hvor denne sammensætning hører hjemme eller ikke hører hjemme i tid. Der er en beskrivelse, som tyder på hastværk eller begrænset professionelt niveau - bla. har metallet ikke været varmt nok ved støbningen. Det er stadig omkring metal, slid og produktionsmetode, der mangler en nøjere analyse, da forfalskningsrisikoen er stor.

De seneste kort på projektets hjemmeside, som henviser til en Briangotts på Engelsk Wikipedia, tyder desværre på en begrænset kvalitet på nuværende tidlige tidspunkt. Det kunne være interessant at høre, hvorfor Skåne skulle være Haralds vasal-land i modsætning til de øvrige danske lande. Ifølge kildehenvisningerne skyldes det åbenbart, at "Brian" i Heimskringla to gange har set en skånsk konge omtalt. Den ene gang er ”kongen” imidlertid Strud-Harald, som i Jomsvikingernes Saga benævnes som jarl. Knytlingesaga taler også om jarler på Sjælland og i Jylland. Der er næppe nogen forskel, men vi ved intet om, hvordan Danmarks lande var organiseret med underkonger og jarler på den tid. Skåne og Sjælland var sammen under de to foregående konger, og det blev de ved med frem til 1660 bortset fra borgerkrige mv.. Kortet skal vel ikke forklare problemet Tanmark + Scon på guldplaketten?

På bagsiden bærer plaketten umiskendeligt præg af at være inspireret af tyske mønter.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 2 augusti 2016, 14:40

Jeg har fået at vide, at der er lavet en yderligere ekspertanalyse af metaloverfladen. Denne blev bestilt af forsikringsselskabet med henblik på en værdiansættelse af guldplaketten. Resultatet blev … meget ubehageligt for ejeren, Tomas.
Men måske disse ting er velkendte i Sverige ? Jeg selv bor i Frankrig og følger lidt med i danske nyheder, men slet ikke i svenske. Bortset fra dette forum.
Endvidere kan jeg oplyse at der vist ikke er kommet et ord fra det danske Nationalmuseum i de forløbne måneder. Der sker meget med hensyn til plaketten, og dens ejer er i en ejendommelig og meget vanskelig situation, men der er ikke kommet nogen forskning eller historiske udtalelser fra de ansvarlige i Danmark.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 2 augusti 2016, 16:40

Jeg har fået at vide, at der er lavet en yderligere ekspertanalyse af metaloverfladen. Denne blev bestilt af forsikringsselskabet med henblik på en værdiansættelse af guldplaketten. Resultatet blev … meget ubehageligt for ejeren, Tomas.
Men måske disse ting er velkendte i Sverige ? Jeg selv bor i Frankrig og følger lidt med i danske nyheder, men slet ikke i svenske. Bortset fra dette forum.
Skulle vara intressant med en redovisning av källan för detta påstående?

Jag följer arbetet via Facebook och enligt de uppgifter som skrivs där håller man på med att följa guldplattans historik från att den hittades i Polen på 1840-talet. Det finns en detaljerad dagbok av prästen som var med när föremålet hittades.

Inget har nämnts om någon ny metallanalys.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 2 augusti 2016, 18:17

Min kilde er Tomas, som jeg er i korrespondance med. Han har givet mig mange detaljer om de økonomiske vanskeligheder, han er kommet ind i.
Når jeg har fået grønt lys af Tomas, skal jeg komme med disse oplysninger. Det bliver måske endda på svensk.
Det er rigtigt at der bliver forsket meget af både Tomas og andre med hensyn til fundomstændighederne. Og at der findes en masse breve, dagbøger osv. Men intet af dette handler om gormsonmøntens formål og historiske betydning.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 2 augusti 2016, 18:53

Det er rigtigt at der bliver forsket meget af både Tomas og andre med hensyn til fundomstændighederne. Og at der findes en masse breve, dagbøger osv. Men intet af dette handler om gormsonmøntens formål og historiske betydning.
Här har du fel Mio. Det är viktigt för föremålets trovärdighet att bestämma hur det har hanterats från att det hittades, i Polen kring 1840, till att det hamnade i Oxie, utanför Malmö.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 2 augusti 2016, 19:02

Jag har tillstånd av Sven Rosborn att publicera ett svar här på vad Mio Nielsen har skrivit men vill kolla först om det bryter mot någon forumregel. Tinget får ge mig ett GO först.

Sven är inte med här längre.

Opager

Skriv svar