Kungsune skrev:Ok! Tacitus nämner ett folk ute i själva oceanen kallade suiones efter att han omnämnt goter och andra folk i norra Tyskland. Visst det kan tolkas som om att det är en ö väster om Jylland rent utav.
Det har jag inga problem med. Men han räknar dem uttryckligen till Sveberna och att de bor jämte sitones. Han nämner ju även finnar i detta sammanhang så man får lätt intrycket om att det handlar om Östersjön.
Det ligger "i mitt tycke" närmast tillhands att koppla dessa suiones till det senare begreppet suehans och ännu senare svear. Dels för namnlikheten men dels belägenheten och den nära relationen kulturellt.
Naturligtvis kan man lägga fram en tes att Tacitus avser någon frisisk ö [...]
Personligen störs jag av stora svårförklarliga hopp och bristande kontinuitet i en berättelse. Namnlikhet tror jag väldigt ofta kan vara vilseledande.
Dessutom blir det väldigt svårt att förklara hur Tacitus skulle ha kunnat få kännedom om en i övrigt ej beskriven landmassa. Omnämnandet av kungen och slaven som vaktade vapnen, liksom den detaljerade båtbeskrivningen blir också svåra att förklara. Och sedan en solnedgång och en stjärnhimmel sedd från en avlägsen väst- eller nordvästkust. Nej, den gamla Svea-/Skandinavientolkningen håller inte!
Kungsune skrev:Castor skrev:Som jag tolkar Tacitus använde han ett geografiskt namn Suebia på ett område motsvarande "Bortre Germanien" där alla invånare per automatik räknades som sveber vare sig de var det eller inte.
Ja, så länge du är införstådd med att det är din personliga tolkning ser jag inget problem med det.
Det blir som sagt en spekulation.
Men faktum är att Tacitus skriver “Suebia" där han lika gärna hade kunnat använda det gängse namnet Germania.
Om man ska spekulera vidare så kan man kanske tänka sig att valet av namn kan ha berott på att namnet Germania skulle reserveras för en framtida utvidgning av de romerska provinserna Germania inferior och Germania superior (
inferior och
superior = nedre och övre, syftande på Rhen) fram till Elbe. Resten av Germanien skulle i så fall ha kunnat få namnet Suebia, efter de stammar som då skulle ha bott närmast (jfr namnet Sarmatia). Namnet "Germania liberia” - "det fria Germanien" - lär vara ett sentida påhitt som aldrig användes av romarna.
Rimliga uppskattningar av hela Germaniens längd och bredd, liksom den germanska oceankustens längd hade gjorts redan på Plinius d.ä:s tid. Och längden på bärnstensvägen som gick genom östligaste Germanien hade beräknats till 600 romerska mil (cirka 900 km; 1 romersk mil = 1,48 km)...
http://www.borg-op.asn-bgld.ac.at/roemi ... _karte.jpg
Att öar i den norra - eller germanska - Oceanen inte riktigt räknades antyds också av Plinius som behandlar öarna för sig, i ett annat kapitel än det som handlar om Germanien. Invånarna på en av öarna kallades Hillevioner. Det sägs inte uttryckligen att dessa skulle räknas som germaner (i betydelsen "invånare i Germanien” alltså), vilket inte heller är troligt då deras ö betecknas som “en annan värld” (
alter orbis).
Se vidare:
viewtopic.php?f=22&t=113
Om romarna hade känt till Skandinaviska halvön, hade det då varit självklart att räkna den till Germanien?
-Jag tror inte det.
De två stora Brittiska öarna var ju aldrig en del av Gallien, trots likartade språk och kulturyttringar.