Vad är en hall?

500 f.Kr. - 1066
Troels
Kontakt:

Re: Vad är en hall?

Inlägg av Troels » 4 april 2016, 23:40

Jeg har genlæst Adam af Bremens beskrivelser af Uppsala, og er egentlig overrasket over, så klart han beskriver stedet i betragtning af, at han ikke selv har set det.

Templum (altså hallen med triclinium (madsal) og gudebilleder) beskriver han som liggende ”oppe på et plateau omgivet af høje på en måde, så det minder om et teater”. Hallen fra Vendeltiden ligger mod nordøst på et plateau, præcis som Adam beskriver vikingetidens hal, og som hallerne også ligger i Lejre. Han bruger ordet monte, som i den danske oversættelse er oversat med bjerge, men her er det utvivlsomt kongshøjene, han beskriver. Her skal man huske, at de har fundet en tidligere femte høj mod nordøst, som giver en bue med centrum mod nordvest. Amphiteatret må have gjort indtryk på hans kilde.

Desværre har jeg ikke noget kort med tilstrækkeligt fine højdekurver – kun et reliefkort – men hvis man følger Adams billede af teatret, bør vikingetidshallen ligge på et plateau vest eller nordvest for kirken. Her har de ikke gravet – antageligt fordi der ligger huse og haver. Er der nogen der kan henvise til et nøjagtigt kort på nettet?

Ljungquist skriver, at de har søgt efter vikingetidens kongsgård uden at finde noget. De har søgt med jordradar efter stenpakning, men så vidt jeg husker, var der kun stenpakning i Lejre i jernalderhusene – ikke i vikingetidshusene. som havde bræddevægge.

I øvrigt taler Adam meget om drikoffer (mjød) og om menneskeofringer i brønde i Uppsala. I Trelleborg lå der før borgen en kultplads, hvor man i to brønde har fundet menneskeskeletter og andre ofringer – herunder fire børn.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 5 april 2016, 07:12

Starkodder skrev:
Leif skrev:
MrB skrev: Om man ska leta efter hallar bland våra ortnamn kanske man bör använda sig av ordet sal istället. I alla fall har väl Hall i Halland mer med berg, sten, klippor, hällar att göra om jag inte minns helt fel.
Helt riktigt. Samtidigt är de lite modernare ortnamns/platsnamnshistorikerna inne på att man aldrig kan tolka namnet utan att kika på platsen (antingen på karta eller i verkligheten). Det öppnar upp för fler tolkningar och framför allt så kan man i många fall utesluta häll/klipp tolkningen för södra halland då det helt enkelt inte finns något synligt berg i trakten.
?

Finns synligt berg utanför Halmstad.....har du åkt utmed kusten norrut? Laxvik, Tylösand, Haverdal, Steninge...
Det är jag väl medvetenom, men skillnaden mellan halland söder om varberg och det geologiska bohuslän är enorm. Jag bara överdrev lite.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 april 2016, 08:56

Det är lockande att tolka gravåsen som Adams montes men det är inte helt smidigt. Än idag använder man inte gärna monte om kulle även om det förekommer. Då oftast om lokala riktmärken som kanske förstärks på så sätt. Det har ju debatterats i många år och jag minns att en expert på medeltida latin mer eller mindre uteslöt att man på Adams tid skulle använda montes om annat än riktiga berg. Kanske beror det på att vi inte har originalkällan? Där kanske står "collis"? En alternativ förklaring är att Adam tog emot tempelhistorier från hela Sverige och applicerade dem på Uppsala. Då kan ju Adams "bergsteater" ligga någon annanstans. Att han avser att beskriva gamla Uppsala håller jag med om och det är väl det viktiga.

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 5 april 2016, 11:33

Jeg har altid før i tiden stolet på sprogforskernes tolkninger, men har fået et mere nuanceret syn på det, og når vi nu ser hallerne med store sale dukke op på platforme bl.a. i Uppsala, og ofringer i brønde, er det på tide at revurdere Adams udtalelser, som vel var baseret på Svend Estridsen, som havde boet i Sverige.

Bjerge i moderne forstand ligger der jo ikke i nærheden af Uppsala. Det er blevet brugt som argument mod Adam, men det kan jo lige så godt være os, der fejlfortolker ham. Hans billede passer på gravhøjene, som utvivlsomt har virket imponerende på hans kilde - som de gør det på os. Roms 7 høje hedder alle noget med "Monte" og gravhøj kaldes på engelsk ganske enkelt "mound" og noget lignende på spansk. Mange danske høje kaldes "bjerg", hvis de er stejle - jeg bor selv nær en ås, som hedder Storebjerg, selv om den er lavere end Uppsalahøjene. Begrebet synes at blive brugt bredt, og Adam oversatte jo fra en dansk kilde. Jeg skal ikke gøre mig klog på det sproglige, som ikke er min ekspertise, men jer er sikker på, at der her er noget, som bør analyseres nøjere på grundlag af arkæologernes fund - så vi ikke leder efter eller diskuterer noget forkert.

MrB

Inlägg av MrB » 5 april 2016, 12:48

Slår mig nu att:
1/ Adam av Bremen får information från Sven Estridsson
2/ Sven Estridsson lever omkring ca1020-1075 (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Estridsson)
3/ John Ljunqvist menar att hallen i Uppsala medvetet brändes ner på 900-talet

Adams Uppsala-tempel:
-är det den gamla hallen som beskrivs, Adam minns vad Sven sade, Sven minns vad någon gammal person i ungdomen sade?
-eller kan det röra sig om en ny hall?
-eller fanns det parallellt en hall och ett tempel där man fortfarande inte har funnit tempelresterna?

Kanske nya data, nya tidsbestämmelser kan bli lite mer harmoniska med Adams uppgifter.

Rättelse: Ska som Troels påpekar ha stått "John Ljunqvist menar att hallen i Uppsala medvetet brändes ner på 700-talet" och inte som ovan!
Senast redigerad av 2 MrB, redigerad totalt 5 gång.

Troels
Kontakt:

Inlägg av Troels » 5 april 2016, 13:17

Ljungqvist skrev om Vendeltids-hallen, som blev brændt ned i 700-tallet. Man har aldrig fundet vikingetidshallerne, hvor Adam antageligt beskrev den sidste ud fra Sven Estridsens ungdomserindringer. Det hænger ganske godt sammen tidsmæssigt.
I Lejre stod nogle af bygningerne også til midt i 1000-tallet - altså den kristne tid.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 26 juni 2017, 18:02

jancro skrev:" Det finns lämningar av en tusenårig storhall nära Varnhems klosterkyrka. Det bekräftas av den georadar-undersökning som arkeologer genomfört på platsen."

http://www.skovdenyheter.se/article/spa ... i-varnhem/
Utgrävningen är igång.
https://www.skaraborgslanstidning.se/ar ... gravas-ut/

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 3 juli 2017, 17:34

Skriv svar