Hårda strider på bronsåldern

1800 - 500 f.Kr.
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av karlfredrik » 3 april 2016, 13:30


Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Leif » 4 april 2016, 08:49

Gick igenom och fotograferade samtliga ca 400 bronssvärd i ungerska nationalmuseets samling tillsammans med Kristian Kristiansen en gång. Påfallande många av dem var utan tvekan använda. MEN jag är rätt säker på att man i förhistorisk tid inte parerade med dem, det fåtalet bronssvärd som hade sådana märken i eggarna föreföll snarast ha modernt åsamkade skador. Annars var det framför allt slipspår som vapnen hade, samt slitage i handtaget.

Ergo, ja man använde vapen aktivt under bronsåldern. Utan minsta tvekan. Men egentligen skall det inte vara någon nyhet, krig och strid är ju återkommande teman i de gamla källorna från när det begav sig.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Kungsune » 4 april 2016, 09:11

Problemet med att analysera bronssvärd för skador är iofs att att ex parerskador är lätta
att reparera. Så för att kunna påvisa dem behöver du antagligen röntga svärden.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Leif » 4 april 2016, 09:30

Man kommer hyfsat långt bara genom att kolla igenom de enskilda svärden. Och ett röntgenprojekt hade inte varit genomförbart inom ramarna för den tid vi hade till vårt förfogande samt den mängd svärd det gällde. Vi konstaterade dock att ett par var skadade i eggen. Eftersom de kom från samma fyndplats och låg tillsammans så misstänker jag att de kan ha provats vid någon blöt personalfest eller liknande...

Det finns ju svärdstekniker som innebär att man parerar med bredsidan. Å andra sidan är det mitt intryck att många av bronssvärden snarare är avsedda för stick än hugg. Parering sker då hellre med sköld eller liknande än med svärd. Framför allt är det greppet och balansen, men även i många fall klingans form som gör stick troligare än hugg.

Nu kan jag de antika bilderna och statyerna allt för dåligt, men rimligen borde man komma åt svärdssvingarstilar den vägen? Och hur ser det då ut?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Kungsune » 4 april 2016, 09:32

Där håller jag med dig helt. De är helt klart avsedda som stickvapen. Även handtagen är ju kassa om man ska hugga men det är klart lämpligt att man försöker att parera bort stick om man vill leva. Skölden är inte alltid snabb nog.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Yngwe » 4 april 2016, 12:17

När man parerar stick innebär att man avleder kraften i sticket i en annan riktning, man behöver inte möta kraften i anfallet. Å andra sidan är hastighet i pareringen helt avgörande, så visst kan man få en ganska hård träff egg mot egg ändå men ändå mindre än hälften av den kraft som ett parerat hugg hade gett.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Leif » 4 april 2016, 12:54

Skall se omjag inte kan ordna fram lite detaljbilder från svärden i Budapestsamlingen så ni ser vad jag menar.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Carl Thomas » 4 april 2016, 17:21

Leif,

Att slipa bort ett hack i en egg innebär att man tar bort väldigt mycket material från eggen i hela dess sträckning. Detta innebär att svärdets massa på klingan minskar och balansen förändras. Med tiden, om man slipar ofta, blir att man i princip slipar bort stora delar av klingan.

Bronssvärd och bronsknivar slipades inte vad jag vet. Man "smidde" ut material genom små slag på metallen bakom ett hack för att knacka ut material som då fyllde hacken. Därmed tog man inte bort material från klingan, balansen förändrades inte - och svärdet fick ett långt liv.

Du skall alltså läsa bladet, hur det har använts och hur dess egg har hanterats. Leta inte efter omslipningar, leta efter hur man drivit metall från bakom eggen ut mot eggen, alltså små "gropar" eller fördjupningar bakom eggen - ut mot eggen. Då kan du läsa eventuella reparationer efter huggskador.

Med samma teknik kan man reparera ett järnsvärd - men då måste värme vara inblandad också. brons kan bearbetas på detta sätt utan värme.

Det finns några videofilmer om detta gjorda i England, tyvärr måste du leta efter dem själv eftersom jag saknar länkar till dem.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Leif » 5 april 2016, 07:21

Slipning och omslipning förekommer på bronsålderns svärd, utan minsta tvekan. Det jag funderar över är om man kan hitta borttagna huggmärken i det fotomaterial jag har.

Kristian Kristiansen använde en del av bilderna till denna artikel: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 6/abstract

Bland annat så finns det bilder på hack i eggarna, men jag är tämligen säker på att det inte är bronsåldershack hack även om KK driver den tesen. Jag tycker att svärdens egen fyndhistoria behöver utredas innan den slutsatsen dras, dessutom fanns det bara hack på ett fåtal av svärden. Däremot är det ingen tvekan om att de använts och som sagt både slipats och slipats om.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Hårda strider på bronsåldern

Inlägg av Leif » 5 april 2016, 07:25

För övrigt finns det även en del spår av hur man knackat om formen på bladet. Även infästningen kan ha ändrats. Ofta är placeringen av dessa knackningar / kallsmidesinsatser alldeles nere vid just infästningen. Spontant kan jag tycka att övergången klinga/handtag i många fall bör ha varit dessa svärds svaga punkt.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar