Erik den Helige
-
Anders i Uppsala
Re: Erik den Helige
Jag tror att Erik den helige var jarl då Sverker d.ä. var kung och att Erik i egenskap av jarl och ledare för ledungen ledde krigstågen till Finland på 1150-talet. Sedan mördas Sverker d.ä. 1156, på anstiftan av Magnus Nilsson och/eller Erik den helige. Erik den helige tar därefter makten/väljs till kung och Magnus Nilsson opponerar sig av någon anledning mot detta och tar själv makten efter mordet på Erik.
Mr B har redan besvarat frågan om det förekommer fler gånger innan 1394. Det gör det alltså, frekvent till och med. Termen är alltså väl etableradCarl Thomas skrev:Tack Yngwe, det hade jag missat i min lista (kalkylblad). Infört på listan - hittar du flera?Om inte, 1394 är då nästa gång Swerighe nämns.
Men, problemet kvastår, vilket/vilka landomrpden omfattas av " Sweriki" - eller - är den en felskriving av Sviariki - som användes på denna tid?
Alternativt, om vi anser att Sweriki är korrekt stavat osv - ser vi namnet Sverige växa fram från Sviariki, Sweriki, Swerighe - Sverige?
Hittar du andra stavningar från 1167 till 1394 är det ju mycket intressant för att försöka hitta hur namnet Sverige fastslogs, kanske i en egen tråd
Jag tror inte att varken du eller jag tror på att Sverige kommer från Svear i Uppland...
Thomas
När det gäller stavningen så tror jag som sagt inte man ska lägga någon som helst vikt vid detta. Det finns ju inga stavningsregler och ingen encyklopedi eller ordbok att rätta sig efter.
Eftersom termen dyker upp i de allra tidigaste källorna så blir det ju omöjligt att reda ut om den används frekvent tidigare. men med tanke på vad som framkommit i tidigare diskussioner ser jag ingen anledning att egentligen tvivla på det.
Det finns ingenting alls i de tidiga källorna som ger svear en särskild anknytning till Mälardalen. Det är inget jag tror eller tycker, det är helt enkelt fakta. Det behövs ingen ny tråd för det!
-
Anders i Uppsala
Håller delvis med, men på 1100-talet verkar i alla fall iakttagare sett Mälardalen som svearnas centrum.Yngwe skrev:Det finns ingenting alls i de tidiga källorna som ger svear en särskild anknytning till Mälardalen. Det är inget jag tror eller tycker, det är helt enkelt fakta. Det behövs ingen ny tråd för det!
Exempel: http://pog.gqt.se/kungaval_och_eriksgata.htm (se Snorre-citatet)
-
Carl Thomas
Jag har en annan uppfattning om hur gammalt namnet Sverie är - och jag tror absolut inte att vi skall klumpa ihop olika namn och förklara att samtliga betyder Sverige. Djävulen sitter i detaljerna sägs det - och jag tror att det passar bra in här 
Thomas
Thomas
Historia är färskvara.
Läser man lite mer av Snorre säger han att kungarna inte alls sitter i Uppsala längre......Anders i Uppsala skrev:Håller delvis med, men på 1100-talet verkar i alla fall iakttagare sett Mälardalen som svearnas centrum.Yngwe skrev:Det finns ingenting alls i de tidiga källorna som ger svear en särskild anknytning till Mälardalen. Det är inget jag tror eller tycker, det är helt enkelt fakta. Det behövs ingen ny tråd för det!
Exempel: http://pog.gqt.se/kungaval_och_eriksgata.htm (se Snorre-citatet)
Men det har vi haft uppe ett antal gånger, några enkla sammanst'llningar av spridda fakta på en websida ändrar inte på någonting i saken.
Om jävulen sitter i medeltida differenser i stavning vore världen en bra ond plats.Carl Thomas skrev:Jag har en annan uppfattning om hur gammalt namnet Sverie är - och jag tror absolut inte att vi skall klumpa ihop olika namn och förklara att samtliga betyder Sverige. Djävulen sitter i detaljerna sägs det - och jag tror att det passar bra in här
Thomas
Däremot är även jag skeptisk till att Svitjod ursprunglige avser samma sak som Sverige....
-
Anders i Uppsala
Håller med, min gissning är att Svitjod omfattande ungefär Mälardalen, medan Sverige eller Sveaväldet omfattade ett större område. Definitionerna kan säkert ha varierat något över tiden och mellan författare.
Medeltida kungar kallas väl antingen "Sveriges konung" eller "svears (svenskars) och götars konung". Tyder inte det på att Sverige befolkades av svear och götar? Ungefär som att Elizabeth II är "Storbritanniens drottning", men också skulle kunna beskrivas som "engelsmäns, skottars, walesares och nordirländares drottning"?
Enligt artikeln som det länkas till ovan förknippas Erik den helige med liljestaven, en korstågssymbol. Jag förstår dock inte hur författaren menar och referens saknas. Är det någon som vet mer?
Hur som helst förde även jarlen Birger Brosa en sköld med något som ser ut som en liljestav. Kan det ha varit kopplat till jarlämbetet? Var Erik den helige och Birger Brosa släkt (verkar inte ginnas några belägg/indikationer på det)?
Jag har försökt få en bild av vilka jarlar som fanns före Birger Brosa. Kung Magnus Henriksson (inte Nilsson som jag skrev ovan) hade enligt uppgift sin bror Ragnvald Henriksson som jarl (tidigt 1160-tal). Därefter hade Karl Sverkersson jarlarna Ulf och Guttom under 1160-talet, den senare till åtminstone 1171, vilket i så fall betyder att han fortsatte att vara jarl under kung Knut Eriksoms styre. Eller tillträdde möjligen Guttorm i samband med Erik Knutssons maktövertagande?
Medeltida kungar kallas väl antingen "Sveriges konung" eller "svears (svenskars) och götars konung". Tyder inte det på att Sverige befolkades av svear och götar? Ungefär som att Elizabeth II är "Storbritanniens drottning", men också skulle kunna beskrivas som "engelsmäns, skottars, walesares och nordirländares drottning"?
Enligt artikeln som det länkas till ovan förknippas Erik den helige med liljestaven, en korstågssymbol. Jag förstår dock inte hur författaren menar och referens saknas. Är det någon som vet mer?
Hur som helst förde även jarlen Birger Brosa en sköld med något som ser ut som en liljestav. Kan det ha varit kopplat till jarlämbetet? Var Erik den helige och Birger Brosa släkt (verkar inte ginnas några belägg/indikationer på det)?
Jag har försökt få en bild av vilka jarlar som fanns före Birger Brosa. Kung Magnus Henriksson (inte Nilsson som jag skrev ovan) hade enligt uppgift sin bror Ragnvald Henriksson som jarl (tidigt 1160-tal). Därefter hade Karl Sverkersson jarlarna Ulf och Guttom under 1160-talet, den senare till åtminstone 1171, vilket i så fall betyder att han fortsatte att vara jarl under kung Knut Eriksoms styre. Eller tillträdde möjligen Guttorm i samband med Erik Knutssons maktövertagande?
Mycket bra tänkt! Sverige är inget lokalt landskap utan mer av ett namn på en sammanhållen landyta med olika stammar/lanskap. Det heter sverige och inte folklandrige eller västmandrige eller liknande.Men om det hade kommit från götar i Väster- eller Östergötland hade nog landet inte hetat Sverige utan Götrige...
Ja det blev Sverige till slut. Precis som i övriga Skandinavien bildas riket på 1000-talet och tar ett namn. I Danmark valde man namn efter ett stamförbund, Danerna. Kanske gjorde man ett motsvarande val även på Skandinaviska halvöns östra del någon gång under järnåldern.
Att landets kung sedan kallades Göta & Svea Konung fram till 1970-talet är nog ingen slump.
Hade vi haft ett namn på Sverige sedan hedenhös vore vi ett helt unikt exempel i Europa.
Att landets kung sedan kallades Göta & Svea Konung fram till 1970-talet är nog ingen slump.
Hade vi haft ett namn på Sverige sedan hedenhös vore vi ett helt unikt exempel i Europa.
-
Carl Thomas
Valdemar,
Vi är ett unikt land I Europa. I stort sett hela Europa ockuperades av Romarna och Romersk kultur, arkitektur, Romers lag och rättsuppfattning infördes, mm.
Detta förändrade hela Europa och de kulturer som fanns före Romaenas raderades ut - eller påverkades mycket kraftigt.
Skandinavien ockuperades aldrig. Vår kultur är obruten och har vuxit fram av egen kraft och vilja, även den kristna religionen växte fram sakta och fredligt i vårt land vilket också är unikt.
Vi har alltså inte påtvingats någonting - vi har haft den ytterst ovanliga förmånen att själva få välja att ta till oss saker i vår kultur.
Jag tror att detta faktum har påverkat vår historia, vår rättsuppfattning, vår arkitektur, våra traditioner,VM-år syn på oss själva och vår syn på vår egen kultur rejält.
Thomas
Vi är ett unikt land I Europa. I stort sett hela Europa ockuperades av Romarna och Romersk kultur, arkitektur, Romers lag och rättsuppfattning infördes, mm.
Detta förändrade hela Europa och de kulturer som fanns före Romaenas raderades ut - eller påverkades mycket kraftigt.
Skandinavien ockuperades aldrig. Vår kultur är obruten och har vuxit fram av egen kraft och vilja, även den kristna religionen växte fram sakta och fredligt i vårt land vilket också är unikt.
Vi har alltså inte påtvingats någonting - vi har haft den ytterst ovanliga förmånen att själva få välja att ta till oss saker i vår kultur.
Jag tror att detta faktum har påverkat vår historia, vår rättsuppfattning, vår arkitektur, våra traditioner,VM-år syn på oss själva och vår syn på vår egen kultur rejält.
Thomas
Historia är färskvara.