Erik den Helige

1066 - 1520
MrB

Re: Erik den Helige

Inlägg av MrB » 26 mars 2016, 13:22

Kungsune skrev:Tack för länken! Mycket bra sammanfattning av forskningsläget 2013. Författaren är sällsynt spekulativ men det passar ju i detta forum :-).
Jag kan bara instämma. Många referenser men "sällsynt spekulativ". :)

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 26 mars 2016, 19:33

Spekulativt och mycket otroligt att en engelsk präst skulle gifta sig med en kvinna av kunglig börd och bli svensk kung. Visst förekom det att präster var gifta under 1100-talet i Sverige, men vad jag förstår var det omdiskuterat och knappast troligt att en biskop var gift. Jag tror till exempel att den danske ärkebiskopen Andreas Sunesson, som levde några decennier senare, var mycket kritisk till att präster gifte sig.

Se även: http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... celibatet/

Om vi återgår till själva diskussionen om Erik den helige, så tror jag att han och Magnus Nilsson gemensamt låg bakom mordet på Sverker d.ä. 1156, men att Magus Nilsson sedan (av någon anledning) blev missnöjd med Erik den heliges agerande och därför angrep och dödade honom för att vinna kronan 1160(?). Kanske var Karl Sverkersson landsflyktig under dessa år?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 26 mars 2016, 23:33

Carl Thomas skrev:Att man på latin skriver Sverige (översatt från latin) år 1160 förundrar mig lite eftersom första gången Sverige nämns som namn är flera hundra år senare..
Mycket få texter är bevarade från den här tiden från Sverige och de är oftast (alltid?) på latin, därav nämns Sverige på latin tidigare än på svenska. Men de isländska sagorna nämner också Sverige (på fornnordiska). Dessutom nämns Sverige (Sweorice) redan i Beowulf, nedskriven ca 700-900, utspelar sig på 500-talet.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 26 mars 2016, 23:49

1394 skrivs namnet Swerighe i vår äldsta inhemska källa. Svitjod skrivs på några runstenar från 1050 - och Svitjod användes som namn från 1000 talet fram till 1300 talet, alltså under ca 300 år.

Under en period på tidig medeltid användes Sviariki och Sviaveldi parallellt med Sunnanskog och Nordanskog.

Att utländska källor kallade oss för olika namn på S innebär alltså inte att vi kallade oss för samma namn enligt min uppfattning. Säker kan ingen av oss vara - men medan utländska köllor enämner oss annorlunda ön vad vi själva kallar oss tror jag inte riktigt på något namn på riket Sverige före det att riket fanns, alltså egter ca 1160.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 mars 2016, 00:18

Nej det stämmer inte

Så vitt jag kan se är SDHK's äldsta brev på svenska SDHK 215 från 1167. Alla tidigare brev är på latin.

SDHK 215 inleds så här

Jak Knwter Swerikis konungir....

Sverige återfinns alltså i de äldsta breven på svenska, och det finns inget "glapp" som antyder att man anvädt ett annat namn på landet.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 27 mars 2016, 01:29

Tack Yngwe, det hade jag missat i min lista (kalkylblad). Infört på listan - hittar du flera? :) Om inte, 1394 är då nästa gång Swerighe nämns.

Men, problemet kvastår, vilket/vilka landomrpden omfattas av " Sweriki" - eller - är den en felskriving av Sviariki - som användes på denna tid?

Alternativt, om vi anser att Sweriki är korrekt stavat osv - ser vi namnet Sverige växa fram från Sviariki, Sweriki, Swerighe - Sverige?

Hittar du andra stavningar från 1167 till 1394 är det ju mycket intressant för att försöka hitta hur namnet Sverige fastslogs, kanske i en egen tråd :)

Jag tror inte att varken du eller jag tror på att Sverige kommer från Svear i Uppland...

Thomas
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 mars 2016, 06:31

Enhetlig stavning är ett förhållandevis modernt fenomen, från ca år 1800 och framåt. Det är helt naturligt att Sverige skrivs på lite olika sätt i olika bevarade texter.

MrB

Inlägg av MrB » 27 mars 2016, 11:06

Om jag söker på "Sverikis" i kolumnen "Text" på sidan https://sok.riksarkivet.se/sdhk får jag 82 träffar mellan 1167-1420 varav 45 träffar före år 1380. Jag får exakt samma antal träffar med "Swerikis" vilket får mig att tro att de inte gör skillnad på enkel- och dubbel-v när man söker.
Senast redigerad av 1 MrB, redigerad totalt 27 gånger.

MrB

Inlägg av MrB » 27 mars 2016, 11:12

Carl Thomas skrev:Jag tror inte att varken du eller jag tror på att Sverige kommer från Svear i Uppland...
Men om det hade kommit från götar i Väster- eller Östergötland hade nog landet inte hetat Sverige utan Götrige... :D

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 mars 2016, 11:30

MrB skrev:
Carl Thomas skrev:Jag tror inte att varken du eller jag tror på att Sverige kommer från Svear i Uppland...
Men om det hade kommit från götar i Väster- eller Östergötland hade nog landet inte hetat Sverige utan Götrige... :D
Min gissning är att något slags förhistoriskt Sverige uppstod i Mälardalen, därav namnet som MrB skriver, men att det "moderna" Sverige som kristet europeiskt rike skapades av personer med rötter i götalandskapen, alltså ungefär som Henrik och Fredrik Lindström beskriver det i Svitjods undergång och Sveriges födelse.

Skriv svar