Sagans riksbildning

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Sagans riksbildning

Inlägg av Yngwe » 30 januari 2016, 19:16

Inte i den mån att deras slutsatser blir immuna mot kritik och motargument.

Det som är intressant är ju att många av dom, se t.ex. WP, vekar utgå från den bild som länge var etablerad, att svearna fanns i Mälardalen och var skilda från götarna. När vi kan påvisa att andra tidiga källor inte alls stöder denna bild, så finns all anledning att även ompröva Beowulfs Geates. Nu har detta inte blivit gjort i någon större omfattning. Jag kan inte finnas ett enda resonemang som på något vis förhåller sig till de andra källornas påstående om svearnas mycket större utbredning och deras innefattande av götarna. Kors sagt, en hel del tidigare forskning verkar baseras på en förlegad syn på Skaninaviens folk och synen på Geatas i Beowulf är alltså i behov av en rejäl uppdatering.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 30 januari 2016, 19:44

Yngwe skrev:Inte i den mån att deras slutsatser blir immuna mot kritik och motargument.

Det som är intressant är ju att många av dom, se t.ex. WP, vekar utgå från den bild som länge var etablerad, att svearna fanns i Mälardalen och var skilda från götarna. När vi kan påvisa att andra tidiga källor inte alls stöder denna bild, så finns all anledning att även ompröva Beowulfs Geates. Nu har detta inte blivit gjort i någon större omfattning. Jag kan inte finnas ett enda resonemang som på något vis förhåller sig till de andra källornas påstående om svearnas mycket större utbredning och deras innefattande av götarna. Kors sagt, en hel del tidigare forskning verkar baseras på en förlegad syn på Skaninaviens folk och synen på Geatas i Beowulf är alltså i behov av en rejäl uppdatering.
Beteckningen "förlegad " stå får stå för dig. Vet inte vilka tidiga källor du syftar på och hur många anhängare du har till din tolkning.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2016, 09:53

Redan 1884 beskrev Pontus Fahlbeck det hela ganska noggrant, och mig veterligen har ingen sedan dess på allvar kunnat presentera något hållbart resonemang som styrker tesen om svear kontra götar. Då har vi ändå diskuterat saken i olika forum ganska ingående under många år.

Förlegad känns med det som ett understatement

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 januari 2016, 13:32

Yngwe skrev:Redan 1884 beskrev Pontus Fahlbeck det hela ganska noggrant, och mig veterligen har ingen sedan dess på allvar kunnat presentera något hållbart resonemang som styrker tesen om svear kontra götar. Då har vi ändå diskuterat saken i olika forum ganska ingående under många år.

Förlegad känns med det som ett understatement
Pontus Fahlbeck är förlegad. Jag läser bara vad som står i Beowulf.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2016, 17:42

Vad jag menar är att redan Pontus Fahlbeck kunde visa att de tidiga källorna inte innehåller några som helst uppgifter om en konflikt mellan svear och götar.

Du säger att du läser Beowulf, men vad läser du där? Att Eá-lond har översatts med kust? Varför ska man inte tolka det som Ö-land? Vad är det som får dig att tolka Geats som Götar?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 januari 2016, 18:02

Yngwe skrev:Vad jag menar är att redan Pontus Fahlbeck kunde visa att de tidiga källorna inte innehåller några som helst uppgifter om en konflikt mellan svear och götar.

Du säger att du läser Beowulf, men vad läser du där? Att Eá-lond har översatts med kust? Varför ska man inte tolka det som Ö-land? Vad är det som får dig att tolka Geats som Götar?
Därför att namnet är likt naturligtvis. Många språkvetare har diskuterat frågan under lång tid. Inte mitt påhitt.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2016, 18:33

Ok... det är likt....

Så en källa från medeltid, möjligen skriven på 700-tal, beskrivande händelser långt bort som redan då var för länge sen, som är ytterst svår att tolka klart, skulle vara en verklig motvikt till de andra källor som framförts?

Det är för ambitiöst för min smak

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 januari 2016, 18:48

Yngwe skrev:Ok... det är likt....

Så en källa från medeltid, möjligen skriven på 700-tal, beskrivande händelser långt bort som redan då var för länge sen, som är ytterst svår att tolka klart, skulle vara en verklig motvikt till de andra källor som framförts?

Det är för ambitiöst för min smak
Vilka andra samtida källor menar du skulle motsäga det som står i Beowulf?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 31 januari 2016, 18:58

Tvärtom, att något i Beowulf skulle motsäga de andra källorna och alltså påvisa ett motsatsförhållande mellan götar och svear. Någon sådan uppgift ger helt enkelt inte Beowulf

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 januari 2016, 19:10

Yngwe skrev:Tvärtom, att något i Beowulf skulle motsäga de andra källorna och alltså påvisa ett motsatsförhållande mellan götar och svear. Någon sådan uppgift ger helt enkelt inte Beowulf
I Beowulf är Götar (Geatas) i strid mot Svear. Vad är det för egendomligt om olika folk/stammar/områden är i strid med varandra vid denna tidpunkten?

Vilka var dina samtida källor nu igen?

Skriv svar