Några frågor

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Några frågor

Inlägg av karlfredrik » 2 maj 2015, 21:51

Forumet har två låsta kategorier, årtal och källor. Hur skall de användas?
Jag beklagar att kategorin "historisk återskapande" är borttagen
Avsnittet om citat tycker jag verkar oklart, vad skiljer forumets regler från gängse praxis, och då tänker jag inte på citat från trådarna, utan i första hand om citat från historiska källor.
Annars - ni har gjort ett bra jobb!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Några frågor

Inlägg av Carl Thomas » 2 maj 2015, 23:14

Hej Karlfredrik, jag har sänt sig ett personligt PM. Har du inte fått det?

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Några frågor

Inlägg av Yngwe » 3 maj 2015, 00:10

Så att alla får del av det.

Årtal och källor är ännu inte öppna eftersom de inte är färdiga. Men vi ville ändå ha med dom som en föraning om vad som komma skall.

Årtal är tänkt att bli ett händelserigister i skandinavisk historia där man på ett överskådligt sätt kan se stora händelser.

Källor är tänkt som ett länkregister för nyttiga källor på nätet.

Inga av dessa kommer att gå att göra inlägg i, men kommer att vara tillgängliga för alla medlemmar. Vill man ha något infört i registren så får man skicka förslag till Tinget.


Angående citaten så antar jag att du menar forumets krav på att ange källa. Detta krav är egentligen inget annat än de som normalt skriver något. Innehåller inlägget påståenden så redovisar man källa så att alla har möjlighet att värdera inlägget därefter.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Några frågor

Inlägg av karlfredrik » 3 maj 2015, 17:53

Problemet med citat av källtexter är översättningen. Ett fåtal finns på svenska, fler på (ibland dålig) engelsk översättning. Mycket finns endast på latin, gammalgrekiska, franska, tyska eller italienska. Då kan man göra på två sätt, antingen återge originalcitatet, eller själv översätta eller skriva ett sammandrag.
Skriver man sammandrag måste man på uppmaning återge hela texten.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Några frågor

Inlägg av Yngwe » 3 maj 2015, 19:37

Så är det ju.

Man får göra så gott man kan helt enkelt. Om alla gör det kommer det säkert att bli bra!

Skriv svar