Citaträtt

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Citaträtt

Inlägg av Wurner » 20 november 2015, 10:58

Citaträtt, Wikipedia skrev:Citaträtten är en inskränkning av upphovsrätten, som stipulerar att återgivning av citat i begränsad omfattning och för vissa syften är tillåtna, utan upphovsmannens tillåtelse. Citaträtten brukas oftast då det gäller ord, men är också tillämplig på andra verk än litterära, som musikaliska verk. Citaträtten gäller bara begränsade delar ur ett material, exempelvis i syfte att undervisa eller att vetenskapligt granska texten. Dessutom kan den bara appliceras på material som är "offentliggjort", vilket, om det är en text, innebär att den har publicerats.[1] Citatregeln är inte tillämplig på konstverk (i betydelsen bildkonst) enligt svensk rätt, men återgivningsrätten ger vissa möjligheter att återge konstverk i anslutning till en text som handlar om verket.
I den svenska upphovsrättslagen regleras citaträtten, kort och koncist, i paragraf 22: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."
En rätt, som ansetts stå citaträtten nära, är rätten att återge konstverk (återgivningsrätt). Denna regleras i Sverige i 23 § upphovsrättslagen, som stipulerar att offentliggjorda konstverk endast får återges i något av följande fall:
1.i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte (om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet),
2.i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3.i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.[6]
Jag har två inscannade bilder från en bok, båda visar det bronshuvud som man funnit på Lauterhorn. Den ena bilden (bild1) utgörs av tre fotografier av huvudet ur olika vinklar, den andra bilden (bild2) är en teckning som visar hur huvudet kan ha varit monterat. Enligt citat ovan skulle jag enligt min tolkning få ladda upp bilderna i anslutning till diskussionen som har förts kring huvudet i tråden såvida bilderna inte räknas som konstverk/bildkonst då de isåfall inte får återges digitalt.

Någon som vet vad man kan räkna som konst i detta sammanhang? Är det skillnad mellan fotografi och teckning?
Spelar det någon roll att bildernas syfte ursprungligen är att visa och förklara, inte att utgöra "konst"?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Citaträtt

Inlägg av Yngwe » 20 november 2015, 17:10

Uppfylls villkoren förfall 1 om du publicerar bilderna här?

Är bilden i anslutning till en vetenskaplig framställning?
Svar ja!

Är det motiverat att visa bilden i just denna vetenskapliga framställning, alltså är den relevant för ämne eller frågeställning?
Svar ja!

Har forumet ett förvärvssyfte?
Svar nej!


Villkoren är alltså uppfyllda för fall 1, och eftersom det står att något av fallen 1 - 3 ska vara uppfyllt så är det med andra ord tillåtet att publicera bilden här. Fall 2's reservation för digitala medier gäller inte fall 1.


Alltså går det bra. Som gamla AF medlemmar säkert märkt har vi inte samma förbud mot publicering av andras bilder här. Just pga att det är tillåtet enligt §23 i upphovsrättslagen.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Citaträtt

Inlägg av Wurner » 20 november 2015, 18:16

Jag är inte egentligen orolig för en juridisk process (även om jag så klart inte vill avsiktligt bryta mot lagen) utan vill inte föregå med dåligt exempel här på forumet eller gå emot "god sed" eller liknande. Ok, eftersom Yngwe är med i tinget och ger grönt ljus så lägger jag upp bilderna jag har.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Citaträtt

Inlägg av Yngwe » 20 november 2015, 19:30

Gör det Wurner. Jag har dubbelkollat redan på AF-tiden, så det är helt i sin ordning.

Skriv svar