Landdrag med båtar
Re: Landdrag med båtar
Ja, så det är lite svårbegripligt, tror det är svårt att förstå precis då vi inte riktigt har alla ingångsvärden.... kanske tänkte man till och med gräva en kanal, men avbröt....
-
- Inlägg: 2143
- Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
- Ort: Jämtland
Re: Landdrag med båtr.
Det måste ha funnits många olika typer av drag och dragrännor, i princip lika många som alla olika storlekar av båtar/skepp.
Allt från flatmark där been drogs för hand eller med djur - eller lyftes/drogs med hjälp av A-ramar.
Dragrännorna i Trollhättan tror jag att jag läst var fodrade med blålera som blöttes med vatten för att minska friktionen när man drog skepp uppför rännan.
Slädar, medar, rullar, räls och vagnar måste också ha funnits. Uppfinningsrikedomen är hög när det gäller att minska tungt arbete - och för att tjäna pengar.
Ortsbefolkningen hade troligen de längre dragen som en inkomstkälla. För att lyckas med detta måste de erbjuda en snabb och enkel transport av båt och gods - samt troligen var mat och dryck någonting man erbjöd besättningen - mot betalning. Folk var minst lika uppginningsrika då som nu.
Jqg tror att dragen skall "klassifieras" beroende på längd och lutning och kanske största storlek på skepp man kunde hantera. Sedan kan man försöka se vilken utrustning som behövdes inom respektive klass. Det bör även gå att se hur långt upp i vattendrag stora skepp var lönande - och där denna punkt fanns övertogs lasten av allt mindre båtar. Detta bör samtidigt stämma överens med att ju mindra vattendragen blev, ju fler drag uppstod - och ju mindre båtar ju mindre tungt arbete.
Thomas
Allt från flatmark där been drogs för hand eller med djur - eller lyftes/drogs med hjälp av A-ramar.
Dragrännorna i Trollhättan tror jag att jag läst var fodrade med blålera som blöttes med vatten för att minska friktionen när man drog skepp uppför rännan.
Slädar, medar, rullar, räls och vagnar måste också ha funnits. Uppfinningsrikedomen är hög när det gäller att minska tungt arbete - och för att tjäna pengar.
Ortsbefolkningen hade troligen de längre dragen som en inkomstkälla. För att lyckas med detta måste de erbjuda en snabb och enkel transport av båt och gods - samt troligen var mat och dryck någonting man erbjöd besättningen - mot betalning. Folk var minst lika uppginningsrika då som nu.
Jqg tror att dragen skall "klassifieras" beroende på längd och lutning och kanske största storlek på skepp man kunde hantera. Sedan kan man försöka se vilken utrustning som behövdes inom respektive klass. Det bör även gå att se hur långt upp i vattendrag stora skepp var lönande - och där denna punkt fanns övertogs lasten av allt mindre båtar. Detta bör samtidigt stämma överens med att ju mindra vattendragen blev, ju fler drag uppstod - och ju mindre båtar ju mindre tungt arbete.
Thomas
Historia är färskvara.
Re: Landdrag med båtar
Den gyllene frågan är, vad och hur mycket transporteras var? Man pratar om självhushåll, men samtidigt bygger ju rikedom på att överskott avyttras, och då måste ju saker och ting transporteras.
Vad transporterar man lokalt i "socknen" Vad transporterar man utomsocknes? I fallet Fållnäs så kan nog inte draget ses som en del i långväga handel. Vid Fållnäsviken finns ju en begränsad bygd som knappast kan exportera stora mängder varor som kontinuerligt skeppas långväga. Långväga transporter borde då bli så pass sällsynta att omvägen runt udden knappast spelar någon roll. Alternativet är då kortare mer frekventa transporter, kanske många gånger ren persontransport. Som också påpekat leder rännan mot ett förmodat bygdecentrum vilket styrker antagandet om lokala transporter. Och det inebär i sig att antalet nyttjare av dragstället är begränsat, det är nog de som rör sig till eller från just Fållnäsviken bebyggelse. Det arbete som lagts ner på dragrännan ska alltså ställas i perspektiv till detta....
Vad transporterar man lokalt i "socknen" Vad transporterar man utomsocknes? I fallet Fållnäs så kan nog inte draget ses som en del i långväga handel. Vid Fållnäsviken finns ju en begränsad bygd som knappast kan exportera stora mängder varor som kontinuerligt skeppas långväga. Långväga transporter borde då bli så pass sällsynta att omvägen runt udden knappast spelar någon roll. Alternativet är då kortare mer frekventa transporter, kanske många gånger ren persontransport. Som också påpekat leder rännan mot ett förmodat bygdecentrum vilket styrker antagandet om lokala transporter. Och det inebär i sig att antalet nyttjare av dragstället är begränsat, det är nog de som rör sig till eller från just Fållnäsviken bebyggelse. Det arbete som lagts ner på dragrännan ska alltså ställas i perspektiv till detta....
Re: Landdrag med båtar
Vilken typ av varor tror du transporterades till/från Fållnäs? Vad det vanliga saker som Ved, fisk mm.
Undra om det finns någon tingsplats i närheten som kan ha varit en av anledningarna till att dragrännan byggs?
Undra om det finns någon tingsplats i närheten som kan ha varit en av anledningarna till att dragrännan byggs?
Re: Landdrag med båtar
Det har legat en Sätesgård här på 1500-talet. Här är mer info.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
-
- Inlägg: 1862
- Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
- Ort: Blekinge
Re: Landdrag med båtar
Kanske var inte arbetsinsatsen så stor för att bygga en dragränna om de hade tillgång till trälar som de rövat bort från andra länder. En dragränna var bättre än lunnar och eftersom arbetsinsatsen sköttes av trälar så kanske de såg det som det bästa alternativet.
Re: Landdrag med båtar
Jag är dåligt insatt i områdets produktion, men skulle gissa på just basprodukter som jordbruksprodukter, fisk och ved. Givetvis kan det även ha varit bashantverk.anganatyr skrev:Vilken typ av varor tror du transporterades till/från Fållnäs? Vad det vanliga saker som Ved, fisk mm.
Undra om det finns någon tingsplats i närheten som kan ha varit en av anledningarna till att dragrännan byggs?
Vid Sorunda finns ju en s.k. Tingshög, men det finns även ett Tingsgärdet söderut mot Blista. Sen har vi ett Ullevi strax norr om Sorunda. Tillsammans med att Sorunda sen blir sockencentrum antyder det väl att detta är bygdens kärna, även om det säkert inte rör sig om någon verklig centralisering.
Re: Landdrag med båtar
Hittade följande intressanta grävrapport om en dragränna.
http://lansmuseetgavleborg.se/Content/7 ... 015-16.pdf
http://lansmuseetgavleborg.se/Content/7 ... 015-16.pdf
Re: Landdrag med båtar
Här är ytterligare en dragränna för båtar.
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=3
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=3