Fyrisån/Sala å

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Fyrisån/Sala å

Inlägg av Bäckahästen » 26 oktober 2015, 05:54

Jag råkade snubbla över uppgiften att Fyrisån tidigare hette Sala å. Det är nya uppgifter för mig. Varför döptes ån om? Olaus Magnus kallar ån Sala å 1555. Den skall även ha kallats Pålån. Namnet Fyrisån kom först i slutet av 1600-talet, men slog inte igenom på allvar förrän först på 1800-talet. Det jag kommer att tänka på då är slaget vid Fyrisvallarna. Stod slaget här eller någon annanstans?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Castor » 26 oktober 2015, 07:25

Namnet Sal- är intressant att titta närmare på då det finns med bland de gammaleuropeiska vattennamnen enligt Hans Krahe.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Old_European_hydronymy

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2015, 08:40

Slaget vid Fyrisvallarna stod väl mest troligt i dagens Holland, alltså i Friesland. De betydligt tidigare källorna Historia Francorum och Beowulf ger besked om att det var där Hugleik slogs....

Fyris är alltså en missuppfattning av det ljudlika Fries, något som passat väl in i skapandet av myter kring Uppsala.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Castor » 26 oktober 2015, 09:28

Att det "Fyris" som Snorre nämner i samband med Hugleiks fall kan syfta på Friesland är jag med på. Men hur skulle slaget mellan Erik Segersäll och Styrbjörn Starke kunna ha stått någon annanstans än i dagens Sverige?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2015, 10:10

Givetvis helt riktigt Castor , var för tidigt på morgonen för mig ! De hela är troligen en mix av blandade uppgifter med ett troligt följdfel av ihopblandningen av Fries och Fyris.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Wurner » 26 oktober 2015, 11:56

Det är säkert någon som vet bättre än jag och jag kan inte minnas var jag fått det här ifrån men:

Bytte man inte namn till Fyrisån därför att man återupptäckt de isländska sagorna, läst om slaget, bestämt att det skulle inträffat vid Gamla Uppsala och att ån därför borde heta Fyrisån?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2015, 12:10

Det är nog att göra det lite enkelt för sig. Å-namnens historia är knepig, många åar har lokala namn på delsträckor som har senare prägel, medans det ofta finns rester efter äldre namn som avser hela ån, eller större sträckor av den. Fyris-ån finns ju omnämnd som Sala-ån, Uppsala ån Ulva-ån och säker med fler namn ändå, men vi har också tidiga omnämnanden av Förisäng och motsvarande som skulle kunna antyda att Fyris varit ett äldre namn på hela ån. Men det kan man knappast styrka då å-namn sällan hamnar i riktigt tidiga dokument.
Sen finns det jo fler problem, det finns fler tidiga Fyris, det är en inte helt ovanlig toponym....

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Castor » 26 oktober 2015, 13:02

I Fyrisåns nedre lopp söder om Uppsala centrum finns sjöarna Övre och Nedre Föret som är rester av den vik som förr gick upp till Uppsala/Aros. När viken, som torde ha hetat något som började med För-, grundades upp och blev till en förlängning av den befintliga Salaån, kan vikens namn ha överförts först till nedre loppet och sedan till hela ån. Det nedre loppet var ju den viktigaste farleden, varför det var naturligt att låta dess namn gälla för hela ån. En mer autentisk svensk stavning borde vara "Föres-" som av Rudbeck eller någon av hans samtida kan ha anpassats till det isländska Fyris.

Det är värt att notera att sagamaterialet inte säger något om Fyrisån, bara Fyris och Fyrisvallarna.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Kungsune » 26 oktober 2015, 13:22

Föret är vanligt förekommande längs svenska vattendrag. I källorna beskrivs á fyri dels om fyrisvallen men även om andra platser men då i betydelsen barrskog (besläktat med forest). I en källa refereras till Fyris som en åsbräcka. I ett annat ställe som en skogbevuxen slättbygd. Fyris kan då härledas till vitt skilda betydelser: Forest, fors, fjära + Friesland

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fyrisån/Sala å

Inlägg av Bäckahästen » 27 oktober 2015, 05:58

Castor skrev:I Fyrisåns nedre lopp söder om Uppsala centrum finns sjöarna Övre och Nedre Föret som är rester av den vik som förr gick upp till Uppsala/Aros. När viken, som torde ha hetat något som började med För-, grundades upp och blev till en förlängning av den befintliga Salaån, kan vikens namn ha överförts först till nedre loppet och sedan till hela ån. Det nedre loppet var ju den viktigaste farleden, varför det var naturligt att låta dess namn gälla för hela ån. En mer autentisk svensk stavning borde vara "Föres-" som av Rudbeck eller någon av hans samtida kan ha anpassats till det isländska Fyris.

Det är värt att notera att sagamaterialet inte säger något om Fyrisån, bara Fyris och Fyrisvallarna.
Det tycker jag låter som en mycket trolig förklaring till varför ån byter namn.

Skriv svar