Landdrag med båtar
Re: Landdrag med båtar
Absolut Bäckahästen, särskilt vid väl trafikerade långa drag har det säkert kunnat vara en viktig biinkomst.
Re: Landdrag med båtar
Ja, det är nog rimligt att anta att det är därför de har kommit till. Liknande skedde väl även med broar som byggdes, att man finansierade bygget genom att ta betalt av dem som passerade.
Re: Landdrag med båtar
Här är en tråd som även är relevant för denna tråd.
Begrepp för båtled
Begrepp för båtled
Re: Landdrag med båtar
I skaldediktning och de medeltida sagorna nämns ibland landdrag. Då används oftast något som på fornnordiska kallas hlunnr. På modern svenska kallar vi dem lunnar, som används än idag när man skall sjösätta och dra upp båtar. Det är helt enkelt korta stockar man lägger på marken och drar båten på.
I Jónsbók står det tex;
I Jónsbók står det tex;
Om norska kung Magnus på 1000-talet står det;Þar eigu þeir at grafa fyrir hlunnu
På ett annat ställe om kung Magnus står det;vannt geyst herskip af harða stinnum hlunni
drótt hélug borð af sléttu hlunni
Re: Landdrag med båtar
I Ingvar den Vittfarnes resa kan man läsa följande enligt Mats G Larssons översättning från 1997 på sidan 110;
På sidan 112 står det;Han for så vidare efter ån till dess han kom till en stor fors och trånga bergsklyftor. Där var höga klippor, så att de drog upp sina skepp i rep, varefter de åter drog dem i ån.
När de hade farit en tid kom de till en stor fors. Vattnet därifrån brusade så våldsamt att de fick lägga i land. Där var så höga klippor att de inte kunde dra upp skeppen med rep. De lade därför till utefter bergen, där strömmen vek av.
Det fanns en liten öppning i bergen där de gick i land och där var det slät och mjuk mark. Ingvar befallde att man skulle fälla träd och göra i ordning grävredskap, och så skedde. Sedan började de gräva en fåra, vars djup och bredd de mätte ut ifrån det ställe där ån skulle rinna in. Det tog dem flera månader innan de kunde fara igenom där med sina skepp.
Re: Landdrag med båtar
Här är lite mer info om färder längs floder i österled.
http://www.guteinfo.com/?id=2672
http://www.guteinfo.com/?id=2672
Re: Landdrag med båtar
Det skall finnas en dragränna för båtar i Södermanland mellan Fållnäs vik och Grimsta vik som undersöktes år 2000 av Michael Olausson. Enligt de C 14 dateringar som gjordes så började rännan användas på 500-talet och underhölls och användes fram till 1500-talet. Är det någon som är duktig på att söka i tex FMIS som kan hitta mer info? Tack på förhand.
Re: Landdrag med båtar
Här hittade jag lite info.
http://marinarkeologi.nu/MT/1995/mt_1995_2__683.pdf
http://marinarkeologi.nu/MT/1995/mt_1995_2__683.pdf
Re: Landdrag med båtar
Här är mer info.
http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf
På sidan 10-11 står det;
http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf
På sidan 10-11 står det;
Ränna
Idag är avståndet mellan Fållnäsvikens norra ände och Grimstavikens södra ände ungefär
3 km men tittar man på 5-metershöjdkurvan minskar avståndet ordentligt (figur 3). Den
11
strandlinjen motsvarar, enligt strandförskjutningskurvan för Södertörn, ungefär AD 700–800
(Karlsson & Risberg, 2005). Det finns idag lämningar efter en ränna (RAÄ 680) som är
byggd genom pasströskeln (figur 1 och 3). Rännans lägsta punkt i norr ligger på +5,5 m och i
söder +5 m (Olausson & Lindström, 2003). Längden på rännan är ungefär 200 m och
bredden 6 m. Vid undersökning av rännan hittade man ett gravfält i rännans södra del (RAÄ
680:2) som har daterats till yngre förromersk järnålder, 200–0 BC. Stensättningen
överlagrades delvis av ett mörkare lager som 14C-daterats till folkvandringstid, AD 400–550.
Löst liggande virke mitt i rännan har daterats dendrologiskt till AD 1589 och rännan bör
därför vara äldre än detta (Olausson & Lindström, 2003).
Re: Landdrag med båtar
Här är lite till.
http://www.worldcat.org/title/fallnas-a ... /186181737
http://www.worldcat.org/title/fallnas-a ... /186181737