Jomsvikingarna och Jomsborg

500 f.Kr. - 1066
fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 21 september 2015, 20:24

På kontintenten är inte Jomsborg särskilt uppmärksammat. Här är ett undantag som dessutom ger en bra beskrivning respektive historisk koppling: http://www.edition-pommern.com/jomskrieg

När det gäller frågan om man hittar Jomsborg på/vid Wollin så är mitt svar: Nej!

Det gängse svaret är annars ”ja”. Redan i början av 1930-talet så uttalade en Adolf Hofmeister tesen att alla begreppen Vineta (som tyskarna skrivit så mycket mer om under flera hundra år), Jomsborg, Jumne och Julin alla avser en och samma plats – nämligen staden Wollin på ön med samma namn. Och det har sedan blivit något av ett axiom – särskilt bland polackerna – även om det finns tvivlare.

För egen del menar jag att om alla fyra begreppen hänger samman så måste man också kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Att Julin avser nuvarande Wollin är okontroversiellt. Vidare är man allmänt överens om att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen. Men vad kopplar Vineta till Julin/Wollin? Mitt svar: absolut inget. Sägnen förlägger i stället Vineta till ön Usedom i Tyskland en bit västerut.

Om vi ändå glömmer Vineta för en stund så är bekymret för Wollin-anhängarna att man gjort väldigt stora utgrävningar under decennier utan att hitta bevis. Förvisso har man fått styrkt att det fanns en stor handelsplats där som täckte ca 50 ha och sträckte sig nästan 4 km längs floden Dwizna. Men spår av någon borg har lyst med sin frånvaro. Och det är lite graverande eftersom borgen måste ha varit stor till omfånget. Förhoppningen var annars att hitta den på de höglänta områdena vid Silberberg. Att man letade där låter rimligt med tanke på att man i de isländska sagorna ofta uttrycker det som att man går ”uppåt kastellet” i Jomsborg.

När det gäller Jumne så väger Adam av Bremens ord tungt. Inte bara för att han är en av de mest trovärdiga krönikörerna ö h t utan för att han levde just under Jumnes korta storhetstid. Vidare ska han ha baserat en hel del uppgifter på vad han fått direkt ur Sven Estridssons mun. Estridsson var kung i Danmark och väl förtrogen med södra Östersjön. Allting tyder på att Adam var väldigt rätt ute i sin beskrivning av ”Nordeuropas länder och folk”. T.ex. prickar han snyggt och prydligt in de danska öarna och ger också en bra beskrivning av Skåne med Helsingborg i fronten.

Adam förlägger Jumne till en ö där ”Neptunus visar sig i trefaldig gestalt” (grönt, vitt respektive en av oavbrutna strömmar i vilt brusande rörelse). Usedom – omgiven av laguner, träsk och Östersjön – passar som handsken på den beskrivningen. Jag har f.ö. noterat att det ”Grönasund” som nämns i de isländska sagorna lär avse Peenemünde vid utloppet av Peenestrom i västra kanten av Usedom.

Detta – samt andra omständigheter som mer pekar mot Usedom och mynningen av floden Peene – gör att jag skulle bli väldigt förvånad om man någonsin gräver fram ett Jomsborg på Wollin….

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 22 september 2015, 05:24

fileoscar skrev:På kontintenten är inte Jomsborg särskilt uppmärksammat. Här är ett undantag som dessutom ger en bra beskrivning respektive historisk koppling: http://www.edition-pommern.com/jomskrieg

När det gäller frågan om man hittar Jomsborg på/vid Wollin så är mitt svar: Nej!

Det gängse svaret är annars ”ja”. Redan i början av 1930-talet så uttalade en Adolf Hofmeister tesen att alla begreppen Vineta (som tyskarna skrivit så mycket mer om under flera hundra år), Jomsborg, Jumne och Julin alla avser en och samma plats – nämligen staden Wollin på ön med samma namn. Och det har sedan blivit något av ett axiom – särskilt bland polackerna – även om det finns tvivlare.

För egen del menar jag att om alla fyra begreppen hänger samman så måste man också kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Att Julin avser nuvarande Wollin är okontroversiellt. Vidare är man allmänt överens om att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen. Men vad kopplar Vineta till Julin/Wollin? Mitt svar: absolut inget. Sägnen förlägger i stället Vineta till ön Usedom i Tyskland en bit västerut.

Om vi ändå glömmer Vineta för en stund så är bekymret för Wollin-anhängarna att man gjort väldigt stora utgrävningar under decennier utan att hitta bevis. Förvisso har man fått styrkt att det fanns en stor handelsplats där som täckte ca 50 ha och sträckte sig nästan 4 km längs floden Dwizna. Men spår av någon borg har lyst med sin frånvaro. Och det är lite graverande eftersom borgen måste ha varit stor till omfånget. Förhoppningen var annars att hitta den på de höglänta områdena vid Silberberg. Att man letade där låter rimligt med tanke på att man i de isländska sagorna ofta uttrycker det som att man går ”uppåt kastellet” i Jomsborg.

När det gäller Jumne så väger Adam av Bremens ord tungt. Inte bara för att han är en av de mest trovärdiga krönikörerna ö h t utan för att han levde just under Jumnes korta storhetstid. Vidare ska han ha baserat en hel del uppgifter på vad han fått direkt ur Sven Estridssons mun. Estridsson var kung i Danmark och väl förtrogen med södra Östersjön. Allting tyder på att Adam var väldigt rätt ute i sin beskrivning av ”Nordeuropas länder och folk”. T.ex. prickar han snyggt och prydligt in de danska öarna och ger också en bra beskrivning av Skåne med Helsingborg i fronten.

Adam förlägger Jumne till en ö där ”Neptunus visar sig i trefaldig gestalt” (grönt, vitt respektive en av oavbrutna strömmar i vilt brusande rörelse). Usedom – omgiven av laguner, träsk och Östersjön – passar som handsken på den beskrivningen. Jag har f.ö. noterat att det ”Grönasund” som nämns i de isländska sagorna lär avse Peenemünde vid utloppet av Peenestrom i västra kanten av Usedom.

Detta – samt andra omständigheter som mer pekar mot Usedom och mynningen av floden Peene – gör att jag skulle bli väldigt förvånad om man någonsin gräver fram ett Jomsborg på Wollin….
Tusen tack för ett bra svar fileoscar! :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 22 september 2015, 05:55

Här är en länk om Usedom.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Usedom

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 22 september 2015, 05:57

Var på Usedom vill du placera Jomsborg fileoscar?

jancro
Inlägg: 620
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 22 september 2015, 15:03

" fileoscar » 21 september 2015, 20:24

På kontintenten är inte Jomsborg särskilt uppmärksammat. Här är ett undantag som dessutom ger en bra beskrivning respektive historisk koppling: http://www.edition-pommern.com/jomskrieg "

Ett fint inlägg och länk!

Som jag tolkar länken kokar det samman till att författaren, till skillnad mot de flesta, vill skilja på Jomsborg, Jumne, Julin, Wolin och Vineta.
Han anser att allt ovan nämnt sannolikt är en och samma stad,(Wolin) undantaget Jomsborg, som har varit belägen på en annan plats, inne i floden Peenes mynningsvik på fastlandssidan.
Hans argument för detta är bl a:
Trots årtionden av utgrävningar vid Wolin, finns inga spår av en borg , samt den avsevärda mängd vikingatida värdeföremål och mynt, danska och engelska, som hittats i Peeneområdet samt det utsökta militärstrategiska läget i Peenes mynningsvik mellan danerna och Wolin/Vendland.
Han skriver även att läget sannolikt inte kommer att kunna bestämmas för Jomsborg eller ett ev Vineta i området, p g a den omfattande bebyggelsen med flottbas och kärnkraftverk.
(Utöver detta berättar han om utgrävningar väster därom med nordiska inslag, t ex en gravplats med 800 gravar, med anmärkningsvärda 22 båtgravar, i "fiskebåtsstorlek", bedömda till 1000-1100-talet.)

fileoscar " För egen del menar jag att om alla fyra begreppen hänger samman så måste man också kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Att Julin avser nuvarande Wollin är okontroversiellt. Vidare är man allmänt överens om att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen. Men vad kopplar Vineta till Julin/Wollin? Mitt svar: absolut inget. Sägnen förlägger i stället Vineta till ön Usedom i Tyskland en bit västerut."
Fråga med anledning av ovanstående citat : Hur många städer/handelsplatser rör det sig om, utöver Jomsborg ?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Starkodder » 22 september 2015, 15:46

fileoscar skrev:På kontintenten är inte Jomsborg särskilt uppmärksammat. Här är ett undantag som dessutom ger en bra beskrivning respektive historisk koppling: http://www.edition-pommern.com/jomskrieg

När det gäller frågan om man hittar Jomsborg på/vid Wollin så är mitt svar: Nej!

Det gängse svaret är annars ”ja”. Redan i början av 1930-talet så uttalade en Adolf Hofmeister tesen att alla begreppen Vineta (som tyskarna skrivit så mycket mer om under flera hundra år), Jomsborg, Jumne och Julin alla avser en och samma plats – nämligen staden Wollin på ön med samma namn. Och det har sedan blivit något av ett axiom – särskilt bland polackerna – även om det finns tvivlare.

För egen del menar jag att om alla fyra begreppen hänger samman så måste man också kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Att Julin avser nuvarande Wollin är okontroversiellt. Vidare är man allmänt överens om att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen. Men vad kopplar Vineta till Julin/Wollin? Mitt svar: absolut inget. Sägnen förlägger i stället Vineta till ön Usedom i Tyskland en bit västerut.

Om vi ändå glömmer Vineta för en stund så är bekymret för Wollin-anhängarna att man gjort väldigt stora utgrävningar under decennier utan att hitta bevis. Förvisso har man fått styrkt att det fanns en stor handelsplats där som täckte ca 50 ha och sträckte sig nästan 4 km längs floden Dwizna. Men spår av någon borg har lyst med sin frånvaro. Och det är lite graverande eftersom borgen måste ha varit stor till omfånget. Förhoppningen var annars att hitta den på de höglänta områdena vid Silberberg. Att man letade där låter rimligt med tanke på att man i de isländska sagorna ofta uttrycker det som att man går ”uppåt kastellet” i Jomsborg.

När det gäller Jumne så väger Adam av Bremens ord tungt. Inte bara för att han är en av de mest trovärdiga krönikörerna ö h t utan för att han levde just under Jumnes korta storhetstid. Vidare ska han ha baserat en hel del uppgifter på vad han fått direkt ur Sven Estridssons mun. Estridsson var kung i Danmark och väl förtrogen med södra Östersjön. Allting tyder på att Adam var väldigt rätt ute i sin beskrivning av ”Nordeuropas länder och folk”. T.ex. prickar han snyggt och prydligt in de danska öarna och ger också en bra beskrivning av Skåne med Helsingborg i fronten.

Adam förlägger Jumne till en ö där ”Neptunus visar sig i trefaldig gestalt” (grönt, vitt respektive en av oavbrutna strömmar i vilt brusande rörelse). Usedom – omgiven av laguner, träsk och Östersjön – passar som handsken på den beskrivningen. Jag har f.ö. noterat att det ”Grönasund” som nämns i de isländska sagorna lär avse Peenemünde vid utloppet av Peenestrom i västra kanten av Usedom.

Detta – samt andra omständigheter som mer pekar mot Usedom och mynningen av floden Peene – gör att jag skulle bli väldigt förvånad om man någonsin gräver fram ett Jomsborg på Wollin….
Eftersom jag inte har kunskap om Jomsborg så kan jag inte kommentera det. Men det "Grönasund" du nämner handlar väl om befintliga Grönasund mellan Falster och Mön? Fanns det mer än ett?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 22 september 2015, 18:03

jancro skrev:" fileoscar » 21 september 2015, 20:24

På kontintenten är inte Jomsborg särskilt uppmärksammat. Här är ett undantag som dessutom ger en bra beskrivning respektive historisk koppling: http://www.edition-pommern.com/jomskrieg "

Ett fint inlägg och länk!

Som jag tolkar länken kokar det samman till att författaren, till skillnad mot de flesta, vill skilja på Jomsborg, Jumne, Julin, Wolin och Vineta.
Han anser att allt ovan nämnt sannolikt är en och samma stad,(Wolin) undantaget Jomsborg, som har varit belägen på en annan plats, inne i floden Peenes mynningsvik på fastlandssidan.
Hans argument för detta är bl a:
Trots årtionden av utgrävningar vid Wolin, finns inga spår av en borg , samt den avsevärda mängd vikingatida värdeföremål och mynt, danska och engelska, som hittats i Peeneområdet samt det utsökta militärstrategiska läget i Peenes mynningsvik mellan danerna och Wolin/Vendland.
Han skriver även att läget sannolikt inte kommer att kunna bestämmas för Jomsborg eller ett ev Vineta i området, p g a den omfattande bebyggelsen med flottbas och kärnkraftverk.
(Utöver detta berättar han om utgrävningar väster därom med nordiska inslag, t ex en gravplats med 800 gravar, med anmärkningsvärda 22 båtgravar, i "fiskebåtsstorlek", bedömda till 1000-1100-talet.)

fileoscar " För egen del menar jag att om alla fyra begreppen hänger samman så måste man också kunna bryta ut två och ställa mot varandra. Att Julin avser nuvarande Wollin är okontroversiellt. Vidare är man allmänt överens om att Jumne och Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen. Men vad kopplar Vineta till Julin/Wollin? Mitt svar: absolut inget. Sägnen förlägger i stället Vineta till ön Usedom i Tyskland en bit västerut."
Fråga med anledning av ovanstående citat : Hur många städer/handelsplatser rör det sig om, utöver Jomsborg ?
Det är tur vi har en som är duktig på tyska som kan sammanfatta artikeln. Tusen tack Jancro! :D

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 22 september 2015, 19:12

Blev intresserad av båtgravarna. Hittade detta.
https://books.google.se/books?id=gjq6rv ... es&f=false
Båtgravarna finns tydligen publicerade i; F. Beirmann, 2004, Usedomer bootgräber, Germania 82, 159-176.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 22 september 2015, 23:43

Instämmer med Bäckahästens tack till Jancro för översättningen av min tyska länk! Min egen tyska är hjälplig - förstår det mesta men uppenbarligen inte allt i detalj. Jag hade nog inte riktigt snappat att Lutz Mohr gjort den slutsatsen.

Dock håller jag bara med Mohr till viss del. Som jag avslutade mitt förra inlägg så vill förvisso även jag peka mot mynningen av Peene. Här förtjänar det nog att poängteras att det inte är alldeles uppenbart var denna är. För min del ansluter jag mig till Wikipedia m fl som menar att floden har sitt utlopp i trakten av Anklam. Jag misstänker annars att vissa av dem som placerat Vineta på nordvästra Usedom räknar in Peenestrom som mynnar ut vid Peenemünde. Men Peenestrom är snarare en förlängning av Oder.
Det är förstås väl så viktigt vad egentligen Adam av Bremen menade när han skriver om Peene (återkommer till det nedan). Om min teori om att ön som han beskriver (där Neptunus visar sig i trefaldig gestalt) är Usedom talar det mesta för att han hade samma utgångspunkt som undertecknad.

Jag håller däremot inte med Mohr i hans slutsats (som Jancro tolkat den) beträffande Wollin = Jumne och att Jomsborg därmed skulle vara skiljt från Jumne på det sättet. Det handlar ju om åtskilliga mil i avstånd mellan Wollin och Peenes utlopp. Allt talar för att Jumne och Jomsborg hör samman även om kanske borgen låg en bit utanför staden. Det är inte lätt att greppa alla benämningar som använts för att sannolikt beskriva samma platser och det har forskats en hel del för att kunna spåra skillnaderna. I de isländska sagorna kallas t.ex. området (benämns "fylki" - jfr norska fylke för kommun) kring Jomsborg för Jómi. Jag förstår dem som relaterar detta Jomi till Adams Jumne. Adam skriver inget särskilt om Jomsborg men däremot tar han upp Magnus den godes torgtåg mot slaverna som också nämns i Knytlingesaga.

Att jaga Jomsborg blint lär vara svårt. Men utifrån min utgångspunkt att Jumne och Jomsborg hänger ihop så blir det lite "lättare". För Jumnes läge har vi fått beskrivet av Adam. Och jag lägger alltså vikt vid vad han säger såsom en av de stora krönikerna och samtida med de händelser vi diskuterar. Jag tror att man generellt är överens om att han visade ambitionen att lämna korrekta uppgifter i sina skildringar. Sedan blev det ändå inte alltid rätt på detaljnivå. Och då spelar det in vilka områden han beskriver. I områden som han själv besökt (som norra Tyskland) är han säker och där han har bra sagesmän blir också det mesta rätt. Däremot lär han inte vara lika klockren när han beskriver mera avlägsna trakter.

En del har tolkat Adams latin i "Nordeuropas länder och folk" till att Jumne skulle vara placerat "där Oder rinner ut i Skytiska havet". Men efter vad jag kunnat läsa mig till finns det lika många som i stället får översättningen till "där Oder rinner i de skytiska träsken". Det är en viss skillnad! Det skulle vidare kunna vara en förklaring till varför Wulfstan i sina reseskildringar av städerna längs Östersjökusten inte nämner Jumne - vilket många funnit lite underligt. Han följde ju kusterna och staden låg kanske inte just där...

En viktig mening i Adams "Nordeuropas länder och folk" verkar många ha förträngt. Antingen har de missat den eller så är den besvärande för de teorier som många har (Wollinfalangen m fl). Jag tänker på skrivningen om att man från Jumne "har en kort roddtur över till staden Dyminem (= Demmin), som ligger vid mynningen av floden Peanis (=Peene)". På ett sätt är det förståeligt eftersom Demmin ligger några mil inåt landet (västerut) längs Peene, men varför nonchalera den helt och hållet?

När jag utgår från att ön han beskriver är Usedom och att man bara har en kort roddtur till en plats vid Peenes utlopp (som jag alltså placerar i trakten av nuvarande Anklam enligt ovan) så förstår ni att "mitt" Jumne hamnar någonstans i sydvästra hörnet av Usedom. Precis som Lutz Mohr beskriver så har trakten kring Peene-mynningen ett ytterst strategiskt läge. Båtarna var av mycket mindre slag på den tiden innebärande att floderna var minst lika viktiga farleder som havet. Därmed fanns här den ultimata fyrvägskorsningen med Peene i väster; Oder mot Rügen/Skandinavien i norr; Wollin/Ryssland i öster respektive Oder mot kontinenten i söder.

Fynden är många precis som Mohr anger. Utöver vad han tar upp vill jag också lägga till den stora silverskatten i Vossberg (ligger just på denna sydvästra spets av Usedom) med hela 6000 mynt - däribland en del arabiska och något präglat av norske kungen Olav Trygvason, Betänk vilket omfång en sådan skatt måtte ha. Hur många går det i en urna? 60?

Känslan för min teori blomstrade när jag råkade stöta på Mohrs beskrivning av fynd av båtgravar i Menzlin och att man grävt fram skelett av skandinaviska kvinnor! Nu började det brännas...Än roligare blev det när jag på nätet hittade följande på en till synes seriös tysk site: "In Menzlin an der Peene (bei Anklam), das von deutschen Chronisten oft fälschlich mit Demmin verwechselt wurde, habe nachweislich dänische Händler gewohnt". Kan det vara så enkelt att den gode Adam förväxlat Demmin med Menzlin!? Ja - i så fall ramlar bitarna på plats.

Var låg då Jomsborg? Ja rimligen på en hyggligt högt belägen plats utifrån de isländska sagorna. Intressant är att topografisk karta över denna sydvästspets av Usedom visar att de möjliga topparna är ganska få. Det mesta av detta område ligger annars på havsnivå eller till och med under havsnivå. Rimligen har Oder tidvis kunnat dränka det vilket i sig skulle kunna förklara en annan historia - den om det sjunkna Vineta. Enligt den isländska sagan lät Palnatoke i all hast bygga Jomsborg vilket låter lite märkligt med tanke på dess beskrivna storlek. Min personliga tro är att när han fick sitt "fylki" av Burislav så fanns det också en slavisk sjöborg som kunde utgöra stommen för Jomsborg. Slaverna byggde sina borgar vid samma typ av platser som Harald Blåtand byggde sina trelleborgar - vid vattendrag i form av sjöar och floder. Det kan anmärkas att av de fyra trelleborgar som hittats i Danmark låg tre av dem där två vattendrag möttes - vilket gav skydd från hela tre sidor. Den fjärde hade sådant läge att det var nästintill omöjligt att angripa från sjösidan. De farvatten som ledde upp till borgarna var så smala att angripande fartyg inte kunde segla i formation.

Utifrån denna information skulle jag vilja placera Jomsborg på en höjd strax öster om staden Usedom inne i den näst intill stängda lagun som ligger sydöst om staden benämnd "Usedomer See"......

Ett par andra saker som varit uppe:

- Det fanns väl flera handelsplatser i området - med lämpliga avstånd dem emellan. Demmin, Jumne och Julin/Wollin var några av de mest betydande som jag ser det.

- Ja, båtgravarna är intressanta. Själv har jag köpt boken "Archäologische Berichte aus Mecklenburg-Vorpommern" som innehåller flera rapporter från nämnde Felix Biermann. Denne är numera professor i Göttingen. Jag har haft mailkontakt med honom och fått lite ytterligare stoff.

- Grönasund kan jag möjligen ha felplacerat. En tysk (tror det var Lohr) översatte det till Peenemünde med ett frågetecken efter. Själv strök jag detta frågetecken efter att ha skummat Knytlingasagan där Grönasund nämns ganska ofta och då i sammanhang som handlar om angrepp på Rügen eller Valagust (=Wolgast) på Usedom. Men som sagt - jag kan vara fel ute där.

jancro
Inlägg: 620
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 22 september 2015, 23:52

Angantyr,jag missade att just gravfältet med båtgravarna fanns på Usedom, alltså öster om den föreslagna platsen för Jomsborg...

Här kommer istället något om den " okända" tidigt vikingatida (800-talet) bosättningen i Menzlin , Altes Lager,
som innehåller ett nordiskt brandgravfält med åtta skeppssättningar, 12 domarringar och 33 övriga brandgravar samt en ustrina, (ustrinum ?, ordet finns ej på svenska WP ), en brännugn för begravningar.
Gravarna och platsen har fynd från Irland till sassanidiska Persien inklusive lokalt slaviskt gods.
Alla gravar uppges vara kvinnogravar med följande formulering : " Efter bisättningsgåvorna att döma, rör det sig om kvinnogravar. Mansgravarna är antingen okaraktäristiskt utrustade eller har ännu ej blivit funna ".
Menzlin ligger i Peenes dalgång, strax innan floden flyter ut i estuariet och blir Peenestrom och Peenemünde.
Här finns ett paket fina bilder på gravarna: http://grosssteingraeber.de/seiten/deut ... enzlin.php

Skriv svar