Dösar.

12000 - 1800 f.Kr.
dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Dösar.

Inlägg av dersa » 30 april 2015, 19:47

Fick för några år sedan en fråga som jag inte kunde svara på; varför står stendösarna kvar ovan jord när det mesta andra arkeologiska material finns under jord.. Kollat runt lite på olika dösar och har inte kunnat se att de står på berg, har iofs sett att det finns några som verkar ligga en bit ned i jord.. :?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Dösar.

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 14:28

Tyngdkraften stävar nedåt. Om jorden inte är tillräckligt hård så sätter sig dösen med tiden.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Dösar.

Inlägg av Carl Thomas » 2 maj 2015, 18:00

Den bild jag har av dösar är att de funnits inuti en hög med takhällen synlig på högens topp. Om så var fallet bör själva konstruktionen medverka till att högen försvinner med tiden i och med att t.ex. Regnvatten rinner av takhällen och på sikt "sköljer" bort löst material när det rinner av takhällen.
Det mesta av det lösa materialet bör "sköljas" in i själva gravrummet eftersom det är tomt och ligger under takhällen. Detta innebär att gravrummet med tiden fylls med löst material som tidigare funnits utanför i högen.

På sikt innebär detta att löst material "spolas bort" och att själva stenkonstruktionen blir synlig.

Lägg till gavplundring och nyfikenhet så försvinner det mesta av det lösa materialet eftersom nytt tomrum bildas när någon grävt bort löst material i gravrummet. Med tiden försvinner allt löst material från stenkonstruktionen, men det tar alltså några tusen år....

Detta är en ren spekulation naturligtvis.

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Dösar.

Inlägg av History freak » 2 maj 2015, 18:44

Ja, men en mycket förnuftig spekulation. :)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Dösar.

Inlägg av Carl Thomas » 2 maj 2015, 19:11

Här är en länk till Lars Bägerfeldts omfattande skrift om megalitgravar....

http://www.fnf.nu/_filer/bagerfeldt/07% ... 0miljö.pdf

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Dösar.

Inlägg av Bäckahästen » 16 maj 2015, 07:40

Det finns väl liknande gravar som dösar i övriga Europa?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Dösar.

Inlägg av Leif » 18 maj 2015, 07:49

Ja dösar finns åtminstone över västeuropa.

För övrigt så har vi ju järnåldersdösar i västra delen av det sydsvenska höglandet. Små saker men riktigt intressanta.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Dösar.

Inlägg av Uppallade stenen » 31 januari 2018, 10:59

Stenar som ligger ytligt, ju större de är, har en förmåga att flyta upp.
Jag tog nyss bort 2 stora bumlingar på min gräsmatta som har varit en gammal åker.
På 50 talet syntes inte dessa stenar. Jag känner ägarna som haft gården sedan 1900 talets början.
De låg precis som att någon lagt dem där försiktigt.
Myror och maskar gräver ur inunder och småjord/grus ser ut att ersätta i gångarna.
Vad som talar emot maskteorin är att stenar kan flyta upp genom asfalt till usla gjorda underarbeten.
Här måste det vara tjäle i våt mark.

Skaka om grus i en hink, det grövsta lägger sig överst.

Skriv svar