Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.
Re: Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.
Hansson sysslar väl med poesi och har ingen historisk vinkling på Beowulf. Ur den aspekten kvittar det helt om det är götar eller gutar eller jutar...
Men kanske, med lite andra ingångsvärden hade han inte beskrivit Beowulf som en främmande figur som inte var kopplad alls till anglosaxerna utan sett att det handlar kanske om deras jutiska förfäder. Kanske värt att ställa frågan direkt till honom?
Men kanske, med lite andra ingångsvärden hade han inte beskrivit Beowulf som en främmande figur som inte var kopplad alls till anglosaxerna utan sett att det handlar kanske om deras jutiska förfäder. Kanske värt att ställa frågan direkt till honom?
Korta svar på några frågor - kommentera om jag missat någon fråga/oklarhet:
KungSune och Yngwe: saknar fortfarande exempel på "ledartefakter" för inblandade folkslag. Min begränsade arkeologiska förståelse är att singulära ledartefakter inte finns utan den arkeologiska helheten måste analyseras. Exempelvis båtgravar är såpass spridda att man alltid måste överväga fragmenterade påverkansvägar. Exempelvis som att båtgravar i Östsverige och i Norges kuster har olika ursprung. Det måste finnas arkeologiska analyser om detta.
Yngwe: Min begränsade förståelse av Gotlands arkeologi är att den var hyfsat "egen" fram till 600-talet, och sedan alltmer influerad av Mälardalen. Vissa tolkar detta som att svearna då "tog makten" på Gotland. Jag är mycket tveksam till detta med tanke på Gotlands enorma rikedom på skatter från 800-talet. Och givetvis menar jag att man inte kan bestämma kvänernas och svearnas maktområden bättre än ±50 mil i nordsydlig riktning
KungSune och Yngwe: saknar fortfarande exempel på "ledartefakter" för inblandade folkslag. Min begränsade arkeologiska förståelse är att singulära ledartefakter inte finns utan den arkeologiska helheten måste analyseras. Exempelvis båtgravar är såpass spridda att man alltid måste överväga fragmenterade påverkansvägar. Exempelvis som att båtgravar i Östsverige och i Norges kuster har olika ursprung. Det måste finnas arkeologiska analyser om detta.
Är inte bilden från min beowulf.pdf med 12 punkter och brakteatbild i inlägget 20 februari 2026, 16:06 tydligt nog? Läs Påvel Nicklassons avhandling! Däremot har jag inte hittat någon detaljerad vetenskaplig sammanställning om detta för tiden efter 450. Kungsune tycker jag gör en bra sammanfattning iMonetaNova: Vilken "kulturgräns"? Du har ju inte presenterat någonting. Varför underbygger du inte din "argument"?
, trots hans påstående att jag anser att "svearna dominerade Västergötland" (underförstått på 500-talet, antar jag). Där tror jag mycket mer på Mats G Larssons beskrivning om en långt utdragen infiltration längs externa (sett från Västergötlands centralbygder) vattenvägar som inte kan tidssättas exakt.20 februari 2026, 19:31
Yngwe: Min begränsade förståelse av Gotlands arkeologi är att den var hyfsat "egen" fram till 600-talet, och sedan alltmer influerad av Mälardalen. Vissa tolkar detta som att svearna då "tog makten" på Gotland. Jag är mycket tveksam till detta med tanke på Gotlands enorma rikedom på skatter från 800-talet. Och givetvis menar jag att man inte kan bestämma kvänernas och svearnas maktområden bättre än ±50 mil i nordsydlig riktning
(24 februari 2026, 16:10).
Jag antar du menar https://www.ancientpages.com/2025/03/28 ... n-denmark/. Mycket intressant men upptäckaren själv skriver: “It is still too early to draw any conclusions". Vore intressant med en vetenskaplig artikel som bedömer Sutton Hoo-gravens helhet, vad jag minns är det inte enbart hjälmdetaljer som är tydligt östsvenska. Och din hånfulla ton är ytterst avvisande, du vet ingenting om vad jag eller någon annan är uppdaterad på , och så länge du inte konkret länkar har jag ingen aning om vad du är uppdaterad på. Jag skriver detta enbart i förhoppningen att ni kan dra fram konkreta arkeologiska vetenskapliga artiklar, vilket är tyvärr är alltför sällsynt i detta forum.24 februari 2026, 16:33
Yngwe: Gotland och Öland är så vitt jag vet unika i Norden med att genomgående bygga stengrundshus ("kämpagravar") ca 200-ca 600. Sedan överges/bränns de (med otaliga teorier ...) och man övergår till att bygga i trä igen. Vad jag vet finns det inga teorier om att Gotland och Öland var "en makt", jag antar att arkeologin i övrigt är alltför olika. Den romerska inflytandet på Gotland begränsar sig vad jag vet till enstaka statusfynd (masker osv.) som tolkas som medförda av hemvändande soldater.
Detta stämmer ju inte. Båtgravar från vendeltid med samma kulturella innehåll finns ju i tex Augerum i Blekinge, Nabberör på Öland mfl. Tyvärr är de inte lika väl undersöka som runt Mälaren utan bara enstaka gravar är utgrävda. Det finns säkerligen fler båtgravar att upptäcka när det undersökts lika mycket i övriga landet som norr om Mälaren. Därför vet vi inte dess ursprung och vart denna gravsed började och spred sig ifrån.
I Köpingsvik finns en kvinnlig skeppsgrav som har många likheter med Osebergsgraven, enda skillnaden är att det är en brandgrav och att skeppet låg i ett röse istället för i en hög. Rösen är vanliga på Öland istället för högar då jorden är så värdefull där. På Öland dominerade brandgravskicket vid denna tid.
Så det är trähus som är typiskt uppländska?AndreasOx skrev: ↑28 februari 2026, 10:20Yngwe: Gotland och Öland är så vitt jag vet unika i Norden med att genomgående bygga stengrundshus ("kämpagravar") ca 200-ca 600. Sedan överges/bränns de (med otaliga teorier ...) och man övergår till att bygga i trä igen. Vad jag vet finns det inga teorier om att Gotland och Öland var "en makt", jag antar att arkeologin i övrigt är alltför olika. Den romerska inflytandet på Gotland begränsar sig vad jag vet till enstaka statusfynd (masker osv.) som tolkas som medförda av hemvändande soldater.
Du argumenterar liksom från det outtalade, som att det hela tiden finns en förklaring lite längre bort...
Det finns en bok som heter Ölands guldålder av Gunnar Aldestam utgiven av Kalmar läns museum (ISBAN 91-8840236-3) som avhandlar perioderna Romersk järnålder och folkvandringstid som räknas som Ölands guldålder.
-
Moneta Nova
Hade ingen aning om att det någonsin funnits något "Götarnas riken"!? Såg i och för sig att östgöten Fredrik Ousbäck på YouTube-kanalen "Format Historia" lyckats blande ihop "land och rike" när han felciterar Kristofer av Bayerns landskapslag 1442 och myntar; "Swea och Gotha RIKEN".AndreasOx skrev: - "Ni fick mig att läsa Dick Harrisons kapitel i Sveriges historia band 2 samt Mats G Larssons bok 'Götarnas riken'. De beskriver mycket bättre än vad jag kan göra den syntes av, avvägningar mellan samt osäkerheter i arkeologi, etymologi (ortnamn) och historiska källor som måste göras för att beskriva trovärdiga hypoteser."
Fritt översatt: - Sveriges RIKE är av hedna värld sammankommet (uppstod i förkristen tid),
av Swea och Gotha LANDSKAP; Swea kallades Nordanskog och Gotha (kallas) Sunnanskog.
Tvenne är Gotha (landskap) i SVERIGE (Svea rike); Östergötland och Västergötland.
När Lars Lönnroth (Uppsala Universitet) 2003 recenserar stockholmaren och Snorre-fantasten Mats G. Larssons bok under rubriken "Populistiskt historietrick som går hem", låter det så här: - "Ungefär så här kan det låta: 'När jag står här vid runstenen och tittar ut i skymningen över den vackra havsviken, så undrar jag om det inte var just på denna plats som vikingarna landsteg den där gången för tusen år sedan.' Det är publikknipande och trevligt och dessutom oantastligt ur vetenskaplig synpunkt, eftersom det strängt taget inte gör anspråk på att säga något konkret om vad som faktiskt hände utan bara återger författarens privata fundering."
https://www.svd.se/a/2dc361cb-d753-3f7c ... om-gar-hem
Mats G. Larsson är väl f.ö. ganska ensam om att förfäkta myten om att svear besegrat götar i ett fiktivt inbördeskrig. "Att kungariket Sveriges expansion utgick från Mälardalen och spred sig därifrån söderut och västerut till Götaland", som Lönnroth uttrycker det.
Precis i rakt motsatt riktning med kristendomens utbredning alltså.
Men man får kanske ha överinseende med att nämnda herrar är i 80-90-årsåldern och har studerat under en helt annan tid. Till och med vi ungdomar fick ju lära oss fel i skolan. Så när Lönnroth skriver om "Uppsalamonarken Olof Skötkonung" (endast känd i sagans värld) har han knappast ens övervägt verkligheten, att Olof döptes i Andover hösten 994 och lät prägla kristna (engelska) mynt senast 995, på vilka han titulerade sig OLAF REX SWEVO-x (Olof, svenskarnas kung) och att han i början av 1000-talet grundade Sveriges (inte "Götrikes") första biskopsdöme i Skara.
Nej, verkligen inte! - "Det tycks gå en kulturgräns snett genom Sverige"?! Snömos!AndreasOx skrev: - "Är inte bilden från min beowulf.pdf med 12 punkter och brakteatbild i inlägget 20 februari 2026, 16:06 tydligt nog? Läs Påvel Nicklassons avhandling!"
Och Mats tror ju på sagor, så då gör väl du också det? Återkom gärna med argument istället för tro.AndreasOx skrev: - "Där tror jag mycket mer på Mats G Larssons beskrivning om en långt utdragen infiltration längs externa (sett från Västergötlands centralbygder) vattenvägar som inte kan tidssättas exakt."
*
Jo men Mats G Larssons förhållningssätt går ju igen här.Ett skeende som inte kan tidssättas exakt,,eftersom det helt saknas källor och underlag. Ett mystiskt svar "där bortom bergen" som får förklara allt. Det är ju samma tvister här från AndreasOx och Henric, som accepterar saker helt utan belägg samtidigt som de förfäktar varje motargument som tvivelaktigt. Sutton Hoo blir svenskt, för så måste det förklaras. Redan Nerman vägrar erkänna Snape som en båtgrav för det stämde inte, men med likheten till Sutton Hoo, hjälmar ganska olika, men en sköld med något så unikt som en fågel, fann man förklaringen. Det var Uppsala som var alltings vagga. Senare upptäckter av båtgravar i Tyskland och Holland låtsas man inte om, en till båtgrav i Snape blir en obehaglig passage. Dom norska existerar inte i samma kontext, dom är ett isolerat fenomen, en lokal ide utan förankring och spridning.
Jag tror nog ändå att de flesta här ser det för vad det är, och förstår vad det innebär när man istället
för att svara på frågor och försvarar sina argument hela tiden hänvisar till något nytt strax bortom horisonten. När det blir för svårt säger man att folk är otrevliga och att motparten inte vet vad man säger sig veta...
Nåja, lägg fram argument då, fly inte ämnet, för annars blir det bara precis det Moneta säger, snömos! Och det är ändå ganska artigt uttryckt.
Jag tror nog ändå att de flesta här ser det för vad det är, och förstår vad det innebär när man istället
för att svara på frågor och försvarar sina argument hela tiden hänvisar till något nytt strax bortom horisonten. När det blir för svårt säger man att folk är otrevliga och att motparten inte vet vad man säger sig veta...
Nåja, lägg fram argument då, fly inte ämnet, för annars blir det bara precis det Moneta säger, snömos! Och det är ändå ganska artigt uttryckt.
Jag väntar på länkar till vetenskapliga artiklar.
Jag väntar på länkar till vetenskapliga artiklar.AndreasOx skrev: ↑28 februari 2026, 09:35Korta svar på några frågor - kommentera om jag missat någon fråga/oklarhet:
KungSune och Yngwe: saknar fortfarande exempel på "ledartefakter" för inblandade folkslag. Min begränsade arkeologiska förståelse är att singulära ledartefakter inte finns utan den arkeologiska helheten måste analyseras. Exempelvis båtgravar är såpass spridda att man alltid måste överväga fragmenterade påverkansvägar. Exempelvis som att båtgravar i Östsverige och i Norges kuster har olika ursprung. Det måste finnas arkeologiska analyser om detta.Är inte bilden från min beowulf.pdf med 12 punkter och brakteatbild i inlägget 20 februari 2026, 16:06 tydligt nog? Läs Påvel Nicklassons avhandling! Däremot har jag inte hittat någon detaljerad vetenskaplig sammanställning om detta för tiden efter 450. Kungsune tycker jag gör en bra sammanfattning iMonetaNova: Vilken "kulturgräns"? Du har ju inte presenterat någonting. Varför underbygger du inte din "argument"?, trots hans påstående att jag anser att "svearna dominerade Västergötland" (underförstått på 500-talet, antar jag). Där tror jag mycket mer på Mats G Larssons beskrivning om en långt utdragen infiltration längs externa (sett från Västergötlands centralbygder) vattenvägar som inte kan tidssättas exakt.20 februari 2026, 19:31
Yngwe: Min begränsade förståelse av Gotlands arkeologi är att den var hyfsat "egen" fram till 600-talet, och sedan alltmer influerad av Mälardalen. Vissa tolkar detta som att svearna då "tog makten" på Gotland. Jag är mycket tveksam till detta med tanke på Gotlands enorma rikedom på skatter från 800-talet. Och givetvis menar jag att man inte kan bestämma kvänernas och svearnas maktområden bättre än ±50 mil i nordsydlig riktning(24 februari 2026, 16:10).Jag antar du menar https://www.ancientpages.com/2025/03/28 ... n-denmark/. Mycket intressant men upptäckaren själv skriver: “It is still too early to draw any conclusions". Vore intressant med en vetenskaplig artikel som bedömer Sutton Hoo-gravens helhet, vad jag minns är det inte enbart hjälmdetaljer som är tydligt östsvenska. Och din hånfulla ton är ytterst avvisande, du vet ingenting om vad jag eller någon annan är uppdaterad på , och så länge du inte konkret länkar har jag ingen aning om vad du är uppdaterad på. Jag skriver detta enbart i förhoppningen att ni kan dra fram konkreta arkeologiska vetenskapliga artiklar, vilket är tyvärr är alltför sällsynt i detta forum.24 februari 2026, 16:33